اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حتی در زمینه مدیریت هم باید این کار انجام شود و رویکرد متفاوت باشد، به طور مثال اگر سهام عدالت و اجرای آن را به مردم بسپاریم و مدیریت را خودمان نگه داریم، نتیجه‌بخش نخواهد بود. یعنی اگر بخواهیم فرمایش مقام معظم رهبری را در این زمینه عملیاتی کنیم، باید کارها تا جایی که ممکن است و مردم می توانند انجام دهند، به مردم سپرده شود.
با اوج گرفتن موج تورمی، درآمد مردم و پیشی گرفتن تورم خوراکی، بی‌ثباتی اقتصادی شدید در جامعه نمودار شد که باعث از بین رفتن برنامه‌های اقتصادی از پیش تعیین شده با تغییرات شدید، نرخ ارز و تحریم‌های بیشتر که باعث نوعی سردرگمی در سیاست گذاری‌های دولتی بوده و آثار درماندگی برای تامین حداقل نظام رفاهی جامعه را نمایانگر کرده است.
قیمت دلار در هفته گذشته توان معناداری برای رشد نداشت و در یک دامنه ثابت نوسانات نسبتا محدودی را به ثبت رساند تا از سوی بازار ارز نیز قیمت سکه تحریک نشود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به روند معاملات بازار سکه و طلا در نخستین هفته رسمی فعالیت بازار در سال جدید، از کاهش چشمگیر حباب سکه به میزان یک و نیم میلیون تومان آن هم در شرایطی که بازار سکه و طلا تحت تاثیر نوسان افزایشی نرخ ارز و افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی تا حدودی صعودی پیش رفت، خبر داد و اعلام کرد برخلاف افزایش قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا، کوچکترین قطع سکه (سکه‌های یک گرمی) با کاهش ٢٠٠ هزار تومانی نسبت به اولین معاملات، هفته را به پایان رساند.
عضو شورای‌ عالی کار با اشاره به قانونی بودن مصوبه دستمزد ۱۴۰۲ گفت: اگر تورم از پیش‌بینی‌ها فراتر رود و یا دولت قصد ترمیم حقوق برای کارکنان خودش را داشته باشد جلسه شورای‌ عالی کار مجدداً تشکیل و نسبت به اصلاح این مزد اقدام خواهد شد.
تورم و گرانی همچون تازیانه، روح و روان بخش عمده‌ای از جامعه خصوصا کارمندان، کارگران و کاسبکاران خرد را می‌آزارد که لازم است اقدامات فوری و معطوف به حل این مشکلات اندیشیده شود.
این وضعیت که گاز و برق به عراق صادر کنیم و در برابر عراق کالاهای اساسی و دارو به ایران ارسال کند نشان دهنده آن است که دولت سیزدهم استراتژی ای برای سیاست خارجی خود ندارد.
بررسی آمارهای پولی نشان می‌دهد که زنگ خطر شاخص‌های نمایانگر انتظارات تورمی به صدا درآمده است. بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد نقطه به نقطه پول در دی‌ماه سال گذشته به سطح ۷۰درصدی رسیده است که از پاییز سال۹۹ بی‌سابقه محسوب می‌شود.
رئیس جمهور سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب را چراغ راه همگان دانست و با بیان اینکه مسئولان، خط مقدم این خطابه برای تحقق شعار سال هستند،‌ گفت: همه مدیران کشور مسئولیت دارند، مطالبه رهبر معظم انقلاب را که مطالبه عمومی است با نگاهی نو و طرح‌ها و برنامه‌های مدون با جدیت پیگیری و اجرایی کنند.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، منادی - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از افراد تحریک کننده بوده که آموزش و پرورش تخلف کند و رسما از او شکایت شده است.