ارزشمندترین برندهای جهان در ۲۰ سال اخیر

تعیین ارزش حقیقی یک برند کار دشواری است که با میزان فروش و یا موجودی کالا و دارایی‌های آن تفاوت دارد. اغلب برندهای باارزش دنیا در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند.

تصویر ارزشمندترین برندهای جهان در ۲۰ سال اخیر

به گزارش سایت خبری پرسون، تعیین ارزش حقیقی یک برند کار دشواری است که با میزان فروش و یا موجودی کالا و دارایی‌های آن تفاوت دارد. اغلب برندهای باارزش دنیا در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند.

وجود یک برند باکیفیت و خوب برای برخی از شرکت‌ها عاملی است که باعث می‌شود مشارکت مشتری و فروش شرکت تا حدی افزایش پیدا کند.

در دو دهه اخیر اهمیت برندها برای مشتریان افزایش بیشتری پیدا کرده است و به طور متقابل استقبال آنها موجب بالا رفتن ارزش این برندها شده است. ارزشمندترین برند‌های جهان از سال 2000 تا 2022 میلادی، بر اساس گزارش وبسایت ویژوال کاپیتالیست به شرح زیر است:

محاسبه ارزش برندها

محاسبه کردن ارزش واقعی یک برند و اینکه چقدر از نظر دلاری قیمت دارد کار دشواری است. زیرا به این مساله با سوگیری‌ها و علایق شخصی پرداخته می‌شود و ماهیت این کار به گونه‌ای است که نمی‌توان احساسات شخصی را که آن را انجام می‌دهد نادیده گرفت.

در حسابداری، ارزش یک برند گاهی اوقات به عنوان یک دارایی نامشهود به نام سرقفلی در ترازنامه نشان داده می‌شود. به این دلیل که قدرت برند مرتبط با یک شرکت (یعنی شناخت برند، وفاداری به برند، پایگاه مشتریان، شهرت و غیره) اغلب یک شرکت را ارزشمندتر از مجموع دارایی‌های ملموس آن مانند زمین، ساختمان یا موجودی محصول می‌کند. سرقفلی اعتبار تجاری یا همان حسن شهرت تجاری یک کسب‌وکار است.

این معیار برای مقاصد حسابداری معیار مفیدی است اما همچنان به طور دقیق ارزش واقعی یک برند را عددگذاری نمی‌کند. اما در این مطالعات ، یک فرمول ثابت برای قدرت برند به کار رفته که بر اساس پیش‌بینی مالی شرکت، نقش برند و قدرت برند تعیین شده است. این فرمول از تخمین ارزش فعلی درآمدی استفاده می‌کند که پیش‌بینی می‌شود یک برند در آینده ایجاد کند.

برترین برندها از سال 2000

با شروع دهه 2000، اینترنت، مهمترین مساله روز چه از نظر بازار و چه از نظر ادراک مشتری بود. حباب اینترنت (دات کام) بزرگترین کمپانی‌های دنیا را کنترل می‌کرد و در آن زمان ارزش برند منعکس کننده محبوبیت تکنولوژی بود. در آن سالها نیمی از 10 برند ارزشمند جهان در حوزه تکنولوژی و مخابرات بودند. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، آی‌بی‌ام و نوکیا.

برندهای کلاسیک آمریکایی مانند کوکا کولا، جنرال الکتریک، فورد و مک دونالد نیز سایر برندهای باارزش این لیست را تشکیل می‌دادند.

باارزش‌ترین برندهای دنیا در سال ۲۰۰۰

اما در طول ۲۰ سال گذشته برندهای قدیمی جای خود را به برندهای جدید در حال ظهور دادند. تا اینکه در سال ۲۰۲۲ تنها سه برند از برترین‌های سال ۲۰۰۰ در این لیست باقی مانده بود. با اینکه اپل در سال ۲۰۰۰ در لیست برندهای ارزشمند نبود، ارزش آن اکنون ۴۸۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

در واقع ۴ برند این لیست در سال ۲۰۲۲ مستقیما در صنعت تکنولوژی فعالیت دارند حتی فروشگاه اینترنتی آمازون در رتبه ۳ نیز یک غول تکنولوژی در نظر گرفته شده است. به طور طبیعی ارزش برندها در طول ۲۲ سال گذشته بالاتر رفته است اما شرکت کوکا کولا با افت ارزش ۱۵ میلیارد دلاری در طی این سالها یم استثنا محسوب می‌شود.

باارزش‌ترین برندهای دنیا در سال 2022

در مقام مقایسه برند کوکا کولا در سال 2000 به عنوان برند اول جهان 72 میلیارد دلار ارزش داشت. در سال 2022 اپل جای این برند را گرفت و با ارزش 482 میلیارد دلاری در جایگاه ارزشمندترین برند جهان قرار گرفت.

منبع: تجارت نیوز

456288

سازمان آگهی های پرسون