اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت:

به زودی توسعه بخش دریایی پایانه صادرات نفت جاسک آغاز می‌شود

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به روند ساخت خط لوله گوره به جاسک و پایانه صادراتی جاسک، عنوان کرد:‌ توسعه بخش دریایی پایانه صادرات نفت جاسک به زودی آغاز می‌شود

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

لایحه بودجه 1400، اختلاف دولت و مجلس

تعامل بین دولت و مجلس، خصوصاً در حوزه بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است و چنانچه تعامل بین مجلس و دولت وجود نداشته باشد، اجرای قانون بودجه با مشکل مواجه می‌شود و خسارت آن نیز متوجه مردم و کشور خواهد شد.
روحانی در آیین افتتاح ۶۱ طرح در مناطق آزاد تجاری:

لزوم حضور ویژه بخش خصوصی در صحنه / باید به وعده هایمان عمل کنیم

رئیس جمهور گفت: سرمایه گذاری خارجی نسبت به سال ۹۸، ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است که معنای آن شکست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی است و نتوانستند جلوی ما را بگیرند.
یادداشت/ نسبت اقتصاد با سیاست در رویکرد سیاستمداران ایرانی همواره نسبتی گنگ و یا شد یکسویه و به نفع اقتصاد بوده که سیاست همواره از اقتصاد وام (باج) می‌ستانده است.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران بیان کرد: بعضی از نمایندگان دنبال جوسازی و عوام فریبی هستند و خیلی اطلاعات دقیقی ندارند و بیهوده اظهارنظر می‌کنند که دولت را به هر قیمتی تضعیف کنند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اعلام رقم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ و ۱۷۵۰۰ تومانی مصوب در این کمیسیون گفت: در کمیته‌های مربوط تا پایان هفته در خصوص نحوه پرداخت مابه‌التفاوت ارز که می‌تواند از طریق بن‌کارت، یارانه نقدی یا یارانه دارویی باشد، تصمیم‌گیری می‌شود.
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

اما و اگرهای تک نرخی شدن ارز در لایحه بودجه 1400

برای تک نرخی کردن ارز دولت باید منابع داشته باشد، اگر منابع باشد، می‌توان بازار را اداره کرد و نرخ را در ۱۷۵۰۰ تومان نگه داشت ولی اگر دولت منابع و ورودی نداشته باشد، نرخ 17500 تومان به نرخ پایه تبدیل می‌شود و نرخ بازار آزاد را نیز در کنار آن داریم و این مسئله جای نگرانی دارد.
بازار جهانی پس از پشت سر گذاشتن یک روز خونین، صبح امروز سبزپوش شد. رسیدن نرخ بهره اوراق به بیشترین سطوح از مارس ۲۰۲۰ که نشانه‌ای از خوشبینی به وضعیت اقتصاد امریکا است و به دنبال آن رشد شاخص دلار عامل اصلی افت دیروز کامودیتی‌ها بود.

احسان ارکانی، نماینده مجلس در توییتر نوشت: استیضاح وزیر اقتصاد با توجه به اعتراضات شدید مردم و مشکلات اقتصادی نظیر بورس، بدترین رشد اقتصادی، ناکارآمدی بانکها و تورم بیسابقه با ۱۰۲ امضا تسلیم هیات رئیسه شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (دوشنبه) با کاهش ۱۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۱ میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شد.