رشد ۱۳ درصدی سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک های خارجی در سال ۲۰۲۲

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی با اشاره به رشد ۱۳ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی ۴۴ کشور دنیا در سال ۲۰۲۲ کل مراودات مالی ایران با این بانک‌ها و موسسات را بیش از ۲۱ میلیارد دلار اعلام کرد.
تصویر رشد ۱۳ درصدی سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک های خارجی در سال ۲۰۲۲

به گزارش سایت خبری پرسون، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم 2022 بالغ بر 19 میلیارد و 804 میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود دو میلیارد دلار افزایش یافته و رشد 13 درصدی داشته است.

سپرده‌های ایران در پایان سال 2021 بالغ بر 17 میلیارد و 558 میلیون دلار اعلام شده بود.

از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم 2022 بالغ بر 11 میلیارد و 114 میلیون دلار نزد بانک‌های خارجی و بقیه نزد مؤسسات مالی غیر بانکی قرار داشته است.

بر اساس این گزارش تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم 2022 نیز بالغ بر یک میلیارد و 768 میلیون دلار بوده که این رقم با رشد 5 درصدی نسبت به سه‌ماهه چهارم 2021 روبرو شده است.

از کل تعهدات ایران در پایان سه ماهه چهارم 2022 بالغ بر 876 میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌های خارجی بوده و بقیه شامل تعهدات ایران در برابر مؤسسات مالی غیر بانکی بوده است.

مراودات مالی خارجی ایران از 21 میلیارد دلار گذشت

بر اساس این گزارش کل مراودات مالی ایران با بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان سال 2022 بالغ بر 21 میلیارد و 572 میلیون دلار بوده است. مراودات مالی ایران با این بانک‌ها در سال 2022 با رشد 12 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در پایان سال 2021 کل مراودات مالی ایران با بانک‌ها و موسسات مالی خارجی 19 میلیارد و 233 میلیون دلار اعلام شده بود.

آمار بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد از کل سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات، حدود 8 میلیارد و 596 میلیون دلار به یورو نگهداری می‌شود. سهم دلار از کل سپرده‌های ایران فقط 273 میلیون دلار اعلام شده است.

از کل تعهدات ایران نیز یک میلیارد و 440 میلیون دلار در قالب یورو بوده و سهم دلار از این تعهدات فقط 9 میلیون دلار محاسبه شده است.

مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر «بازل» در سوییس می‌باشد و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود.

در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی غیر بانکی متعلق به 44 کشور دنیا که عمدتاً اروپایی هستند عرضه می‌شود.

483623