مبلغ یارانه نقدی خرداد ماه افزایش می‌یابد؟

قرار است یارانه نقدی خرداد بیستم این ماه و به روال ماه‌های قبل به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. در کنار برداشت یارانه نقدی، احتمالا امکان خرید کالابرگ برای افراد هم وجود دارد. اما آیا یارانه خرداد ماه به روال قبل پرداخت می‌شود؟
تصویر مبلغ یارانه نقدی خرداد ماه افزایش می‌یابد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آمده است که از ساعت 24 روز شنبه 20 خردادماه یارانه‌ها واریز می‌شود و قابل برداشت است. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا افزایش 20 درصدی یارانه‌ها از این ماه اعمال می‌شود و یارانه خانوارهای دهک اول تا سوم به حدود دو میلیون تومان می‌رسد؟

لازم به ذکر است معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که پس از واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار، امکان شارژ اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک هم فراهم است و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار ماه بعد خرید کنند. البته اظهارات بعدی مقامات مسئول نشان داد که فعلا تهیه کالابرگ ممکن نیست و دولت در انتظار تامین اعتبار لازم برای آن است.

شرط افزایش 20 درصدی یارانه

در هفته جاری بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد هر دو از اصلاح یارانه‌های نقدی و افزایش مبلغ آن تا 20 درصد خبر دادند. البته آنگونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده بود این افزایش 20 درصدی تنها شامل دهک‌های اول تا سومی می‌شود که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشند و حداقل 70 درصد از مبلغ یارانه را به عنوان کالابرگ خرید کنند.

بر این اساس مبلغ یارانه نقدی سه دهک اول به نفری 480 هزار تومان می‌رسد و یارانه یک خانوار چهار نفره حدود یک میلیون و 900 هزار تومان می‌شود.

در همین راستا، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه در توئیتی از آغاز اجرای فراگیر کالابرگ الکترونیک در روزهای آینده برای سه دهک اول درآمدی خبر داد و گفت: «افزایش 20 درصدی مبلغ یارانه در صورت استفاده از کالابرگ برای خرید 9 قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک انجام خواهد شد.»

ابلاغ نشدن افزایش یارانه

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا یارانه افزایش 20 درصدی یارانه نقدی از خرداد ماه اعمال می‌شود؟ هادی کاشف، مجری طرح اجرای کالابرگ الکترونیک بیان کرد: «هنوز افزایش 20 درصدی اعتبار کالابرگ برای سه دهک کم درآمد به ما ابلاغ نشده و فعلا رئیس سازمان برنامه و بودجه از طریق فضای مجازی این خبر را اعلام کرده است.»

پیش از این هم سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که زمان افزایش 20 درصدی یارانه سه دهک اول مشخص نیست و دولت هنوز چیزی در این مورد اعلام نکرده است. با این مقدمه، بعید است که این ماه مبلغ یارانه معیشتی افزایش داشته باشد و خانوارها همان مبلغ 300 و 400 هزار تومان را دریافت می‌کنند.

488081