اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت : تا پایان بهمن ماه حدود ۷۶ درصد از بودجه محقق شده و انتظار می‌رود در ماه پایانی به دلیل تمایل مردم به تسویه حساب، عدد تحقق به حدود ۹۰ درصد نیز برسد. این مقدار تحقق بودجه حتی در دولت هم اتفاق نمیفتد، آن هم در شرایط فعلی کشور.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

در متناسب سازی حقوق بازنشستگان نباید تبعیض باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قانون نباید تبعیض ایجاد کند فرقی میان بازنشسته تامین اجتماعی وکشوری و لشکری نیست همه شهروند این کشور هستند. متناسب سازی حقوق باید برای بازنشستگان تامین اجتماعی انجام شود.
در شرایط تورم افسارگسیخته و توفانی و زیر سایه انواع شعارهای محروم‌نوازانه و فریادهای عدالت‌خواهانه که از هر سو و هر جناحی بلند است برخی رویدادها اگر بهت‌آور نباشد، تعجب‌ساز و بعضا غیرقابل باورند. هیچ کس نمی‌تواند منکر فشارهای فزاینده و دردناک معیشتی برا قشار آسیب‌پذیر خصوصا کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی باشد.
آخرین اخبار درمورد پرداخت سود سهام عدالت حاکی از آن است که حداکثر این سود ۲۰۰ هزار تومان بوده و تا پایان سال توسط سمات پرداخت خواهد شد.
در دو هفته باقیمانده از اسفند ماه، دو یارانه به حساب مردم واریز می‌شود. یکی یارانه نقدی که هفته سوم اسفند به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و دیگری یارانه معیشتی کرونا که موعد واریز آن هفته چهارم اسفند ماه است.
یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

‎فرار سرمایه چالش اقتصاد ایران / ایرانیان بیشترین خریداران ملک در ترکیه

‎از مهم ترین نیازهای نخست برای به چرخش درآمدن بنگاه های اقتصادی سرمایه گذاری است، سرمایه گذاری نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی در همه جوامع دارد و با سرمایه گذاری می توان فناوری بخش تولید را به حرکت درآورد و تجارت را رونق داد.
معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه در زمان لازم درباره نوسانات ارز صحبت خواهد کرد، گفت: سیاست هایی که در جنگ اقتصادی تنظیم و اجرا شد باید متناسب با شرایط جدید اصلاح شوند.
رییس اتاق بازرگانی شیراز در گفت‌وگو با پرسون؛

نوسانات نرخ ارز سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود

رییس اتاق بازرگانی شیراز با بیان این که نوسانات نرخ ارز به نفع هیچ کس نیست گفت: صادرکنندگان در کوتاه مدت از افزایش نرخ ارز بهره می‌برند.
در نخستین جلسه دستمزد شورای عالی کار پیشنهاد کارفرمایان برای تعیین مزد منطقه ای پذیرفته نشد و مقرر شد که برای سال ۱۴۰۰ تعیین مزد ملی همچون روال سالهای قبل در دستور کار قرار گیرد.
بررسی آمار رسمی منتشر شده از تحولات یک ماهه بازار مسکن نشان می دهد در برخی مناطق شهر تهران هم قیمت و هم معاملات با رشد محسوس مواجه شده و در برخی مناطق هر دو این پارامترها تغییر چندانی نسبت به ماه گذشته نداشته‌اند.
مدیر مرکز پژوهش‌های اقتصادی روسیه گفت اگر ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر خرید طلا برداشته شود شهروندان روسی با خرید شمش طلا می‌توانند از دست ذخایر دلار خود خلاص شوند.
در هفته گذشته تمام بازارهای داخلی و خارجی سیر نزولی داشتند. شاخص بورس به دلیل نامشخص بودن سیاست ها و نااطمینانی نسبت به تصمیمات سیاست گذاران از الگوی خاصی پیروی نکرده و همچنان کاهشی است. بازار سکه و دلار نیز با تاثیرپذیری از اخبار سیاسی در حال تغییر است. رمز ارز بیت کوین نیز وارد فاز اصلاح قیمتی شده و قیمت جهانی طلا نیز متاثر از رشد بازده اوراق خزانه آمریکا کاهش یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جو موجود در مجمع تشخیص مصلحت درباره تصویب FATF گفت: با توضیحاتی که مسئولین ذیربط دادند و سوالات و ابهاماتی که از سوی احزاب مطرح بود، پاسخ همه سوالات و ابهامات داده شد که نسبت به گذشته نظرات برخی از اعضا تغییر کرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: این به آب و آتش زدن‌های مجلس برای اصلاح بودجه که احتمالا خالی از خطا و اشتباه هم نباشد، بازتاب بی‌عملی‌ها و کوتاهی‌های دولت است.
رئیس امور توافق های بین المللی معاونت حقوقی ریاست جمهوری معتقد است: متاسفانه در دوسال اخیر رسانه ها به غلط اینطور وانمود کردند که مجلس و متعاقبا مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تصمیم گیری در خصوص موضوع پذیرش ساز وکارهای FATF توسط جمهوری اسلامی ایران هستند .
قائم وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: شبکه توزیع، اهمیت زیادی در تنظیم بازار دارد بنابراین شبکه منتخبی برای عرضه کالاهای شب عید طراحی کرده‌ایم.