خبر مهم درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان

دولت سیزدهم حقوق ۵۷ درصد حداقل بگیران بازنشسته تأمین اجتماعی را در راستای عدالت و با حفظ تناسب پرداخت با سایر صندوق‌های بازنشستگی را افزایش داد.
تصویر خبر مهم درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان

به گزارش سایت خبری پرسون، دولت سیزدهم با تاکید بر عدالت‌محوری، رسیدگی به معیشت افراد کم‌درآمد جامعه و توجه به جامعه کارگران و حداقل بگیران، حقوق حداقل بگیران بازنشسته تامین اجتماعی را افزایش داد.

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی پس از تصویب در هیات وزیران در ۱۵ خردادماه امسال اعلام شد تا حداقل دریافتی بازنشستگان کمتر از حداقل حقوق مصوب کارگران نباشد.

مصوبه شورای‌عالی کار در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ را به مبلغ پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان مصوب کرد که طبق قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای‌عالی کار، نباید حداقل دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی کمتر از این مبلغ باشد.

اکنون میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی، معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه است.

این افزایش حقوق در حالی با آخرین آمار تورم در کشور که ۳۸٫۷ درصد است اعلام شد که ۲۰ واحد درصد بالاتر از تورم است از این طریق قدرت خرید جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یافت.

بر اساس آمارهای تحلیلی، قدرت خرید ۷۰ درصد بازنشستگان حداقلی بگیر بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال بیش از نرخ تورم افزایش پیدا کرده است.

طبق حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود.همچنین به‌منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

حدود ۷۰ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی، حداقل بگیر هستند که رشد بیش از ۵۷ درصدی را تجربه کردند بر این ‌اساس بازنشسته‌ای که حقوق سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کرد، اکنون بعد از این مصوبه حقوق بین پنج و نیم میلیون تا شش میلیون تومان بر اساس تعداد عائله‌مندی آنها افزایش خواهد یافت.

همچنین بازنشستگانی که حقوقی بین ۶ تا هفت میلیون تومان داشتند، امسال شاهد افزایش یک میلیون و ۵۲۶ هزارتومانی بر روی حقوق‌های خود خواهند بود. بازنشستگان تامین اجتماعی که حقوق آنها بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان بود افزایش حقوق یک میلیون و ۴۴۴ هزارتومانی خواهند بود.

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازنشستگانی که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند، با یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان حقوق آنها افزایش خواهد یافت.

بر این اساس برای سایر سطوح بازنشستگان تا حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد به‌علاوه ۶۰۰ هزار تومان افزایش را خواهند داشت که در مجموع بیش از ۲۰ درصد حقوق افزایش خواهد یافت.

بر اساس آمارها این افزایش در چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است و افزایش حقوق سایر سطوح به‌صورت پلکانی و به نفع دریافتی‌های کمتر تنظیم شده است.

طبق آمار و اطلاعات، سازمان تأمین اجتماعی حدود ۳.۵ میلیون نفر مستمری‌بگیر دارد که بالغ بر ۷۰ درصد از آنها حداقل مستمری را دریافت می‌کنند و حقوق آنها در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۷.۴ درصد افزایش یافت.

سخنگوی دولت از دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای بررسی و ارائه پیشنهادهای حمایتی درباره وضعیت دریافتی بازنشستگان با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

علی بهادری جهرمی شنبه شب در توئیتی نوشت: «در پی درخواست‌های گروه‌هایی از بازنشستگان محترم درخصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری از رییس جمهور، آیت‌الله رئیسی به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه نمایند.»

بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، پرداختی هر ماه به بازنشستگان از بیستم ماه بر اساس حروف الفبا شروع می‌شود، به روال عادی قبلی حقوق خرداد طبق زمان‌بندی قبلی و با مبلغ قبلی پرداخت می‌شود که واریز افزایش حقوق خرداد از ۲۵ و ۲۶ خرداد به‌صورت جداگانه شروع می‌شود و مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت نیز طی دو ماه بعدی تسویه خواهد شد.

منبع: ایرنا

401725