اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

اگر کشور و اقتصاد آن هر چه زودتر به یک شرایط نسبی بازگشت به برجام دست یابد، می‌تواند نقطه نجاتی برای اقتصاد ایران باشد؛ چرا که اگر بازارها از جمله بازار ارز احساسش بر این باشد که یک دوره طولانی مذاکرات بدون هیچ گشایشی در پیش است، باز هم دچار تلاطماتی که در ماه‌های گذشته تجربه کردیم خواهد شد و این تلاطمات می‌تواند اثر فزاینده‌ای روی تورم و نرخ بیکاری داشته باشد و نرخ رشد اقتصادی ما را نیز به سمت کمینه‌های خود پیش ببرد.
تفاهم با ایالات‌متحده آمریکا چه تاثیری بر چشم‌انداز توسعه اقتصادی کشور دارد؟ این روزها یکی از دلمشغولی‌های جدی فعالان اقتصادی کشور این است که در صورت شکل‌گیری مجدد توافق بین ایران و آمریکا و گشوده شدن فضای ارتباطات و تجارت بین‌المللی برای اقتصاد ایران، شاهد چه تحولاتی در عرصه تولید و تجارت خواهیم بود و در صورت ادامه مسیر فعلی اقتصاد ایران به کجا خواهد رفت؟
در گام اول اصلاح بودجه محقق گردید؛

کاهش 34 هزار میلیارد تومانی کسری تراز عملیاتی بودجه

در بودجه اصلاحی همزمان حجم انتشار اوراق کاهش و حجم درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرد که نتیجه این اصلاح در کنار صرفه جویی اعمال شده بر هزینه‌ها، منجر به بهبود کسری تراز عملیاتی بودجه به مقدار ۳۴ هزار میلیارد تومان شد و ایراد نمایندگان محترم به بالا بودن کسری تراز عملیاتی مرتفع گردید.
در هفتمین نشست علنی بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش درآمدی تبصره های ۷، ۸ و ۹ مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت که به مطالبی چون عوارض و حقوق ورودی گمرکی کالاها از جمله موبایل های گران قیمت پرداخته شد.
متاسفانه فضای سیاسی کشور به هیچ‌وجه برای تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه اقتصادی آرایش و سامان نیافته است. یعنی سیاست نه فقط موانع موجود بر سر توسعه اقتصادی را بر نداشته و بر نمی‌دارد، بلکه خود هر روز موانع جدیدی را نیز بر سر راه اقتصاد و بهبود فضای کسب‌و‌کار ایجاد می‌کند.
پرسون بررسی کرد؛

حذف صفر یا کمرنگ کردن صفر؟!

حذف صفر آخرین مرحله از اصلاحات اقتصادی است. در حالیکه اسکناس های جدید 100 و 10 هزاری با صفرهایی کمرنگ در دست مردم دیده شده که سرانجام این طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان، در هاله ای از ابهامات فرو رفته است.
به‌طور معمول، بانک‌های مرکزی در جهان توسعه‌یافته و حتی در اغلب اقتصادهای در حال توسعه یک هدف اساسی و منحصر به فرد دارند که ثبات سطح عمومی قیمت‌ها و پایین نگه‌داشتن نرخ تورم است.
اداره ملی آمار انگلیس نشان می‌دهد نرخ بیکاری در سه ماه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ از ۵ درصد در ماه نوامبر بالاتر رفته و به ۵.۱ درصد رسیده است. بیشتر این کاهش اشتغال مربوط به جوانان زیر ۲۵ سال و اقلیتها بوده است.
با وجود تصویب اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰، حواشی آن همچنان ادامه دارد، به خصوص بودجه نهادها و سازمان‌هایی که تقریبا عملکرد مثبت یا فراجناحی نداشته و بارها به دلیل رویکردی یک‌طرفه و یک‌جانبه مورد انتقاد قرار گرفتند.

روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

هر اقدامی که به آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت است

رییس جمهوری گفت: هر نوع تنش و درگیری و هر اقدامی که به ثبات و استحکام و آرامش اقتصادی لطمه بزند، خیانت با هدف آسیب زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت لایحه اصلاح شده را دوباره به مجلس آورد که حدود ۹ کار مثبت در درون آن انجام شده بود مانند شفاف سازی در بحث نفت، کاهش وابستگی به اوراق فروش و... بود که این حرکت دولت جای امید داشت.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه تحریم های بانکی و مالی ایران اصلا مربوط به FATF نیست، گفت: دلیل اصلی مشکلات بانکی کشور، تحریم های ثانویه امریکا است. اینکه می گویند اگر به FATF نپیوندیم هزینه تراکنش های بانکی افزایش می باید غیر کارشناسی است.
یک اقتصاددان گفت: طبق گفته یک اقتصادان انگلیسی؛ اگر شما قصد نابودی ملتی را دارید هیچ راهی جز ایجاد تورم طولانی مدت جوابگو نیست.
یک نماینده مجلس گفت: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت باید سامانه‌ای را راه اندازی کند که همه دریافتی‌ها در آن مشخص شود و اگر بعد از یک ماه از سال ۱۴۰۰ دستگاه‌ها این سامانه را پر نکنند مدیران آن دستگاه حق دریافت حقوق ندارند.
شوک اقتصادی سال‌های اخیر به دو دلیل بی‌سابقه بود: اول به این دلیل که در چرخه هم‌افزایی سیاست‌گذاری غلط و تحریم‌ها به شکلی دومینووار تخریب‌های دنباله‌داری را به بار آورد و دوم اینکه با فاصله‌ای بسیار کوتاه از شوک قبلی به وقوع پیوست؛ در شرایطی که اقتصاد ایران هنوز از آثار مخرب شوک قبلی بهبودی نیافته بود. اخیرا بحث جالبی مطرح شده است با این مضمون که کدام موتور از دو موتور تحریم و خطاهای سیاست‌گذاری در قدرت تخریبی شوک، سهم بیشتری داشت.
قیمت اوراق مسکن نسبت به اواسط ماه جاری کمی افزایشی بوده است و بر اساس آخرین قیمت ها، متاهل های تهرانی برای این اوراق باید ۲۸ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان پرداخت کنند.