اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

با تحکیم قیمت اونس طلا در بالای مرز ۱۷۰۰ دلار، احساسات منفی در بازار تغییر کرده و تحلیلگران در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز رسیدن طلا به کف قیمت کوتاه مدت را پیش بینی کردند.
اطلاع‌رسانی درست و منصفانه از عملکرد مدیران ارشد و کارنامه‌شان در مناصب مختلف می‌تواند به شهروندان کمک کند که ارزیابی درستی درباره آنان داشته ‌باشند. این ارزیابی به‌ویژه می‌تواند در دوران انتخابات موجب شود که شهروندان تصمیم درست‌تری بگیرند و با اطلاعات کامل از حق خود برای تعیین سرنوشت جامعه استفاده کنند. حتی اگر مقوله انتخابات مطرح نباشد، بازهم این اطلاعات کمک می‌کند که آنان درک درستی از شرایط جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور پیدا کنند.
پرسون از شرایط وام 4 درصدی مسکن می گوید؛

اندر مصائب یک وام!/ مسابقه ای مابین ضعیف و قوی!

شرایط اخذ وام مسکن، به صورتی گذاشته شده است که آنانکه مستحق تر هستند ،توان برخورداری از شرایطش را ندارند. با این حساب صاحبان واقعی به حق واقعی خود نخواهند رسید حال باید پرسید پس چرا چنین وام و شرایطی را در بوق و کرنا می کنید؟
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر عدم آزادسازی دارایی‌های ایران در کره عنوان کرد: از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد.
بهادرانی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

متعادل سازی نرخ دلار با آزادسازی ارزهای بلوکه شده

یک کارشناس اقتصادی با تاکید برهزینه صحیح منابع مالی بلوکه شده گفت: تامین کسری بودجه، متعادل سازی قیمت ارز و کالا از آثار مثبت آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران است.
گزارش پرسون از فشار اقتصادی و افزایش اقلام در سبد خانوار؛

فراری شدن دخل وخرج از هم!

بالا رفتن قیمت اقلام و اجناس فشار زیادی بر خانواده های ایرانی وارد کرده است. این فشار ها در همه سطوح، سبد انتخاب خانوارها را تا حد بسیاری کوچک کرده است تا حدی که بسیاری از اقلام نه اینکه کمتر وکوچکتر شده باشند، بلکه کاملا از سبد معیشتی حذف شده اند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰، به محتوای برنامه ششم توسعه و سیاست‌های حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر شده است.
یک صادرکننده زعفران با بیان اینکه صادرات زعفران کشور هر ساله 450 میلیون دلار ارزآوری دارد، گفت: پیشنهاد داده‌ایم سازمانی برای کشورهای صادرکننده صادرات تشکیل شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه دولت از افزایش بهای ارز منتفع نمی‌شود، گفت: سیاست‌های پولی، مالی و تجاری دولت موجب تضعیف ارزش پول ملی و رشد بهای ارز شده است.

نرخ تورم، منابع ارزی در دسترس، کسری بودجه، تراز تجاری کشور، موضوع انتظارات و چشم‌انداز سیاسی (توافق یا عدم‌توافق برجام)، حجم نقدینگی و پایه پولی همگی از متغیرهای اثرگذار بر نوسانات نرخ ارز در بازار هستند.
اقتصاد ایران به لحاظ ظرفیت جزو 20 اقتصاد جهان است اما به لحاظ عملکرد و به جهت وجود یارانه پنهان منجر به این شده است که توزیع ثروت عادلانه نباشد و در ضریب جینی به معنای واقعی اصلاح صورت نگیرد.
بسیاری از اقتصاددانان ایرانی نسبت به سیاست‌های پولی انباسطی دولت هشدار می‌دهند و معتقدند که تداوم سیاست‌های پولی فعلی می‌تواند منجر به افزایش شدیدتر تورم به نسبت به سال جاری در کشور شود.

کارشناس بازار کار با بیان اینکه کارگران در 30 سال اخیر دستمزد واقعی دریافت نکرده اند، گفت: امروزه کارگران با شرایط بسیار سختی روبرو هستند چون تورم بسیار بالاست و از طرفی پس اندازی برای آینده ندارند و بنابراین دچار مشکل اساسی هستند.

یک اقتصاددان بیان کرد: اگر از فرار مالیاتی جلوگیری شود طبق آیه 59 سوره توبه می توانیم فقرا، کارکنان و همچنین بودجه سازمان مالیات را تأمین کرد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، در مجلس چاره ای نداشتیم که افزایش حقوق ها را طوری تنظیم کنیم که اندکی از شکاف حداقل و حداکثر حقوق کاسته شود،‌گفت: حداکثر حقوق ۳۳ میلیون تومان شد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به احتمال آزاد شدن بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهایی نظیر عراق و کره جنوبی گفت: این روند به شکل حواله بوده و بصورت چمدانی نیست.
کولبری و سوخت‌بری در شأن مردم مظلوم ایران نیست. سهم آنان از سفره اقتصاد جهان نباید تا این ‌حد باشد. این عارضه در شأن اقتصاد کشوری غنی چون ایران نیست؛ اما به‌راستی راه نجات از این مسئله چیست؟ آیا باید یارانه بیشتری به مرزنشینان بدهیم تا دست به چنین تجارت خطرناکی نزنند؟