اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

اکبر شوکت می‌گوید: امیدواریم دولت امسال اشتباه سال گذشته را تکرار نکند. اجازه بدهد در مذاکرات مزدی ۱۴۰۰، حداقل مزد و حداقل مستمری به میزانی که قانون مشخص کرده افزایش یابد؛ لااقل افزایش هزینه‌های زندگی در طول سال جاری را با افزایش مزد جبران کنند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: نتیجه کسری بودجه چاپ پول بدون پشتوانه می‌شود و این امر منجر به افزایش و رشد نقدینگی و افزایش قیمت‌ها و تورم است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هیچ تضمینی برای گشایش‌های اقتصادی در ایران،‌ در FATF وجود ندارد و مجموع این کنوانسیون‌ها نیز همانند برجام برای ما خیری نخواهد داشت.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت و حتی نمایندگان مجلس اعم از رئیس مجلس و دو رئیس کمیسیون امنیت ملی و قضایی، وقتی روی صندلی مجمع نشسته‌اند باید درباره مصالح ملی صحبت کنند.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت؛

روحانی: تصمیم داریم نرخ ارز را واقعی کنیم

رییس جمهوری گفت: دولت تلاش دارد با ایجاد اجماع و هماهنگی با همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور و کاستن عوارض غیراقتصادی موثر بر فضای اقتصادی کشور و بازار سرمایه و تلاش برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، بتواند سریع‌تر قیمت ارز را به قیمت واقعی آن نزدیک کند.
روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای، انتشار نقل قول از رییس دفتر رییس جمهوری مبنی بر نقش دولت در ایجاد نوسانات ارزی را بی‌پایه واساس خواند و آنرا ردکرد و اصرار مخالفین دولت برتکرار این دروغ و حتی تحلیل پیرامون آن را تداوم حمله به دولت وتحت تاثیر قراردادن آرامش نسبی بازار دانست.
فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، مبلغ در نظر گرفته شده برای ارز، استفاده از فروش اوراق، تعلل در بحث مالیات‌ها، اشتغال، کم توجهی به مردم مناطق محروم، عدالت‌خواهی، توجه به مسائل بازنشستگان و عدم شفافیت، مطالب و مسائلی بود که مجلس به آن توجه داشت. از این رو به تشخیص مجلس شورای اسلامی لایحه دولت غیر واقعی است.
مجلس امروز طی مصوبه‌ای بانک مرکزی را مکلف به اعطای وام ۲۰ ساله ۷۰ میلیون تومانی به خانوارهای فاقد مسکن که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می‌شوند، کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دست اندازی دولت به صندوق توسعه ملی کاش یافت یعنی از ۷۵ به حدود ۳۲/۶ کاهش پیدا کرد و همچنین میزان تعداد بشکه قابل فروش هم تعدیل پیدا کرد و از سوی دیگر قیمت دلار هم به قیمت واقعی خود نزدیک شد.
یکی از متداول‌ترین پرسش‌های چند ماه گذشته این است که بعد از احیای احتمالی برجام چه شرایطی متوجه اقتصاد ایران و نظم و نظام بازارها خواهد شد؟ واقعیت این است که اقتصاد ایران سال‌هاست منتظر تحولات برآمده از متغیرهای پیرامونی است. به گونه‌ای که این انتظار و تعلیق به یکی از ویژگی‌های اقتصاد ایران بدل شده است. قبل از امضای برجام، مدت‌ها، اقتصاد ایران در انتظار امضای برجام روزگار می‌گذراند.
با بازگشت آمریکا به برجام، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد کانال‌های مالی نقل ‌و انتقال سرمایه در بازارهای مالی بین‌المللی که در چند سال گذشته با چالش‌های جدی مواجه شده بودند، فراهم می شود که این موضوع برای اقتصاد ایران بسیار حیاتی است.