اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

زرگر در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش اول

اقتصاد سنتی مانع فروپاشی اقتصاد ایران شده است

یک کارشناسی اقتصاد سیاسی با بیان این که 20 درصد اقتصاد ایران زیرزمینی است؛ گفت 40 درصد اقتصاد مدرن است که توسط دولت قابل کنترل است، 40 درصد نیز سنتی است؛ یعنی بخش کشاورزی و خدمات است که معمولا بخش سنتی چرخش ملایمی دارد و به همین دلیل نیز با وجود فشارها، فروپاشی اقتصاد ایران رخ نداده است.
در بررسی های صورت گرفته و طبق اسناد، حداقل ۹ نفر از مدیران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیش از رقم سقف حقوق در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دریافتی داشته‌اند.
ایده غالب در نظام حکمرانی اقتصادی ایران با نظریات یانیس واروفاکیس ‏(Yanis Varoufakis) قابلیت تطبیق می‌یابد. او وزیر دارایی دولت آلکسیس سیپراس (Alexis Tsipras)، نخست‌وزیر سابق یونان و رئیس حزب چپ‌گرای سیریزا (Syriza) در سال ۲۰۱۵ میلادی بود که در سال 2019 نیز فیلم «بزرگان در اتاق» (Adults i- the Room) با نگاهی انتقادی، موضع او راجع به بدهی کشور یونان به اتحادیه اروپا و سیاست ریاضت اقتصادی تحمیلی بر این کشور را دستمایه خود قرار داده است.
«قاچاق» پدیده شومی است که علاوه بر ورود آسیب جدی به تولیدات داخلی، بعضاً حتی سلامت و فرهنگ جامعه را نیز نشانه می‌رود. اساساً در اینکه باید با قاچاق مبارزه شود شکی نیست و در این خصوص میان تصمیم‌سازان اتفاق نظر وجود دارد. اما شکل اجرا گاهی از ماهیت آن مهم‌تر می‌شود. بنابراین، باید بررسی شود که آیا راهکارهای در نظر گرفته شده می‌تواند در عمل منجر به وفاق ملی برای مبارزه با قاچاق شود یا خیر؟
افزایش قیمت دلار در روز شنبه از 24 هزار و 800 تومان به 24 هزار و 900 تومان نشان‌دهنده بازگشت خریداران به بازار خرید و فروش دلار بود. این عدد 220 تومان بیشتر از روز قبل بود دلار از سه‌شنبه هفته گذشته در مسیر صعودی قرار داشته است.
حسن روحانی در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش به دو عامل مهم و بازدارنده از رشد اقتصادی کشور یعنی قانون مجلس درباره برنامه هسته‌ای و عدم تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» اشاره کرد و از مجلس گلایه کرد.
رئیس قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفتگو با پرسون؛

فساد در کشور راحت و ریسک آن پایین است

یکی از کارهای درستی که همه نخبگان، نمایندگان مجلس، جریان رسانه‌ای و مسئولین می‌توانند در انجام آن نقش داشته باشند و گام اولیه برای یک مبارزه دقیق با فساد است، فهم چگونگی فساد و چگونگی مبارزه با فساد است. ما باید بدانیم که در کجای ساختار مدیریتی، اداری و اقتصادی کشور تولید فساد می‌شود، بسترهای فساد خیز کجاست و چگونه می‌توانیم آن‌ها را اصلاح کنیم.
به تازگی ابراهیم رئیسی با جمعی از صاحب نظران اقتصادی جلسه‌ای برگزار کرد تا از هم اندیشی آنها استفاده کند یکی از مدعوین مسعود نیلی بود که در این جلسه به 4 گام ضروری برای مواجهه با مشکلات اقتصادی اشاره کرد.
یک کارشناس اقتصادی بیان داشت ایرانی‌ها در سه سال اخیر فقیرتر شده‌اند و هزینه‌های خانوراها نسبت به سال 98 رشد 31 درصدی داشته.
طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ تولید ناخالص داخلی به ارزش‌ واقعی به‌طور متوسط سالانه 4/856 درصد رشد داشته و این رقم برای تولید ملی بدون نفت به‌طور متوسط سالانه ۱/ ۶درصد بوده است (بانک‌مرکزی- حساب‌های ملی ایران در دوره ۱۳۹۵-۱۳۷۵).
یک کارشناس اقتصادی گفت: نرخ تورم در ایران بدون شوک‌های دستوری قیمتی، حدود 15 درصد در زمان‌های عادی است اما در همین دوره گذار انتقال دولت به دولت دیگر، افزایش قیمت‌ ها و افزایش تورم عمدتا ناشی از خلاء قدرت و نظارت دستگاه‌های قضایی و ناظر است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اخذ مالیات با دو مشکل فرار و کتمان مالیاتی روبرو هستیم، تصریح کرد: افراد به سندسازی برای فرار مالیاتی روی می‌آورند و برخی نیز وانمود می‌کنند که مالیات مشمول آن کار نمی‌شود که این نقیصه‌ها باید برطرف شود تا عدالت مالیاتی را شاهد باشیم.
وضعیت کنونی اقتصاد از چند جنبه قابل تحلیل است و طبیعتا برای اینکه یک دیدگاه واقع‌بینانه در خصوص اقتصاد پیدابکنیم، باید ببینیم به چه دلیلی به این نقطه یا به عبارت ساده‌تر؛ به تورم حدود 42 درصد پایان خردادماه یا به رشد نقدینگی بالای سه میلیون و هفتصدهزار میلیارد تومان رسیدیم؟ بنابراین باید ببینیم ریشه این رشد نقدینگی در چیست؟
بررسی آمارهای بودجه خانوار در دهه ۹۰ چند نکته قابل توجه را نشان می‌دهد. نخست اینکه هزینه واقعی (هزینه اسمی منهای تورم) خانوارهای شهری در یک دهه به میزان ۲۰درصد کاهش یافته که این رقم برای خانوار روستایی ۳۱درصد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد روند مصرف خانواده‌های شهری و روستایی ایران در این سال‌ها کاهشی بوده است.
نماینده مردم سلماس در مجلس گفت: برای راه‌اندازی و تکمیل منطقه ویژه اقتصادی سلماس و آسفالت‌ریزی، احداث فاضلاب و تکمیل زیرساخت‌ها و احداث ساختمان‌ها باید حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس این پذیرش را دارد که با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی و معیشتی به معلمان و بازنشستگان کمک کند. بحث افزایش تورم طبیعی است که وجود داشته باشد و باید با اندیشیدن تدابیری این ضرر را کاهش داد.
قیمت طلا و سکه در ۳۰ تیر؛

سکه ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان شد

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید بر اساس نرخ اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان است.