ورود ۲.۷ میلیارد‌ دلار سرمایه خارجی از روسیه به ایران

رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: در دولت سیزدهم حدود ۲.۷میلیارد دلار سرمایه از سوی روسیه وارد ایران شد.
تصویر ورود ۲.۷ میلیارد‌ دلار سرمایه خارجی از روسیه به ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، علی فکری با اشاره به رونمایی از اطلس سرمایه گذاری در وزارت اقتصاد گفت: این رویکرد هزینه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از طریق مکان یابی مناسب محل سرمایه گذاری کاهش میدهد. شناسایی این عوامل مکانی به سرمایه گذار کمک میکند تا بهترین انتخاب را داشته باشد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: با توجه به حساسیت‌های مرتبط با داده های سرمایه گذاری این ابزار از روز گذشته صرفا برای سرمایه گذاران قابلیت استفاده پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه عمده سرمایه گذاری مستقیم به ترتیب از سوی روسیه، امارات، چین، ترکیه. عراق، هند، عمان و سایر کشورها صورت گرفته است، گفت:از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان دی ماه حدود 10میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده که حدود 2.7میلیارد دلار سرمایه از سوی روسیه وارد ایران شده است.

فکری با اشاره به اینکه، میزان جلب سرمایه خارجی معتبر نسبت به دوره قبل افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: در گذشته ابراز تمایل ورود سرمایه انجام‌ میشد اما بعضاً سرمایه واقعی وارد کشور نمیشد، اعداد اعلام شده در خصوص ورود سرمایه در دولت سیزدهم‌مرتبط با کشورهایی است که بخشی از سرمایه را به صورت واقعی وارد کشور کرده اند.


معاون وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع ارتباط با نهادهای بین المللی در دولت سیزدهم گفت: تا قبل از دولت سیزدهم ارتباط کشور با نهادهای مالی به دلیل تحریمها یا بدهی سنوات گذشته قطع شده بود، بدنبال دستور ریاست محترم جمهور موضوع ارتباط با این نهادها در دستور کار قرار گرفت بر این اساس در گام اول تسویه بدهی ها به نهادهایی از جمله بانک‌توسعه اسلامی عملیاتی شد.

فکری گفت: در سنوات اخیر روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان سهامداران اصلی بانک‌توسعه اسلامی متفاوت شده است، از همین مجرا و با همراهی کشور عراق بخش مهمی از پرداخت بدهی ها به این بانک انجام شد.اصل بدهی معوق 300میلیون‌دلار بود که امروز این بدهی معوق تسویه شد، بر این اساس کلیه پروژه های نیمه کاره این بانک از جمله طرحهای آب و فاضلاب، آب خیز داری، بیمارستان سازی و.... مجددا عملیاتی شدند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بر اساس اساسنامه، صندوق اوپک به اعضای خود وام یا تسهیلات پرداخت نمیکند، گفت: در دوره اخیر ایران نقش فعالی در حوزه تخصیص وام به سایر کشورها را در پیش گرفته است تا این وامها به سمت کشورهای همسو ارایه شود، این موضوع در گذشته سابقه نداشته است، این رویکرد در راستای راهبرد کلان دولت مبتنی بر همکاری با کشورهای همسو است.فکری با اشاره به تامین مالی خارجی به عنوان یکی از ماموریت‌های سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: در این‌‌حوزه مذاکراتی با روسیه شروع شده است،از سوی دیگر‌تشکیل کمیته سرمایه گذاری مشترک آغاز شده است. در همین راستا تا کنون دو دوره کمیسیون سرمایه گذاری مشترک با مجارستان برگزار شده است. بولیوی، اسلواکی، عراق، چین از جمله کشورهایی هستند توسعه روابط اقتصادی از طریق کمیسیون‌های مشترک در دستور کار جدی قرار گرفته است.از سوی دیگر تلاش کردیم برای نخستین بار کمسیون مشترک سرمایه گذاری شانگهای در تهران برگزار شود. همچنین مقرر شده وزارت اقتصاد در نشست‌های اقتصادی بریکس نیز حاضر شود.

منبع: ایسنا

599444