اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

تبدیل کردن «بهشت مالیاتیِ» ایران به «جهنم سوداگران»

جنگ وزارت اقتصاد با ابرثروتمندان

«مالیات بر عایدی سرمایه» (موسوم به CGT)، حالا پس از دهه ها، در ایران در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته است. این برای ابرثروتمندان ایرانی، که بسیاری از آن‌ها از طریق واسطه گری و نه تولید ثروتمند شده اند، خبر خوبی نیست. اما آیا دولت سیزدهم در زمینه اجرای این مالیات جدی است؟
در پی انتخاب معاون اقتصادی رییس جمهور؛

یارانه 450 هزار تومانی محسن رضایی در دولت رییسی شدنی است؟!

سوم شهریور بود. رسانه ها از انتصاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رییس جمهور باخبر شدند. خبری که بسیاری را شوکه کرد و این انتصاب را نشان از فراجناحی بودن دولت سیزدهم دانستند.
بازار ارز تنها بازاری در سطح جهان است که در آن شب و روز و تعطیلی معنا و مفهومی ندارد، زیرا به دلیل جهانی بودن نرخ آن و وجود نوسانات، در هر لحظه خرید و فروش صورت می‌گیرد.
مساله مــا در اقتصاد افراد و اشخاص نیستند و ساختارها و نهادهای ما مساله دارند و اصلاحات ساختاری کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است؛ مسئولان امروز وزارت اقتصاد و دارایی باید حتما به چرایی عدم تحقق اهداف و آرزوهای وزرای گذشته بپردازد.
نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با هدف بررسی تخلفات در نظام یارانه‌ای کشور و همچنین ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی و تامین کالا‌های اساسی کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس تشکیل خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر لزوم تحقق عدالت بانکی، گفت: نظام بانکی ما وثیقه محور است. در این نظام ثروتمندان بر فقرا ترجیح داده می‌شوند، زیرا ثروتمندان هستند که وثیقه لازم را دارند و بدین ترتیب نیازمندان از اعتبارات بانکی محروم می‌شوند.
«پرسون» بازار نابسامان گوشت را بررسی می کند؛

در دولت جدید، گوشت قرمز با سبد مردم آشتی می کند؟!

اخیراً بر اساس گزارش اعلامی مرکز آمار ایران اعلام شده است که مصرف گوشت قرمز در جامعه در دهه اخیر به صورت میانگین ۴۶ درصد کاهش یافته است. ثابت نبودن قیمت اجناس و کالاها، مخصوصا گوشت، از آن رو که نیازی ضروری در سبد مایحتاج هموطنانمان به حساب می آید هم به تولید کنندگان گوشت و هم به خریداران آن ضربه وارد کرده است. که در صورت موجود بودن در بازار، با قیمت های متفاوتی در نقاط مختلف کشور، فروخته می شود.
بانک خاورمیانه متغیرهای کلان اقتصادی ایران از جمله نرخ رشد اقتصادی با نفت، رشد اقتصادی بدون نفت، نرخ تورم سالانه، نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ رشد پایه پولی را از فصل اول سال ۱۴۰۰ تا فصل اول سال ۱۴۰۲ در قالب یک گزارش پیش‌بینی کرد.
دولتی بودن دو غول صنعت خودروسازی ایران، سالهاست  که با وعده وعیدهای خصوصی شدن  مورد انتقاد قرار می گیرد. اما این سوال همیشه مطرح بوده است که با اینکه در دولت های قبلی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادوار گذشته، به خصوصی سازی صنایع خودروسازی ایران نظر موافقی داشتند، چرا تا به امروز این وعده، محقق نشده است؟
دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از ۲۵ بهمن سال گذشته برای مشمولان این سهام امکان پذیر شده است و تا کنون فقط دو بانک برای اعطای این کارت اعلام آمادگی کرده اند و متقاضیان می توانند به صورت غیرحضوری کارت خود را دریافت کنند. البته اگر مشمولان مستقیم حتی یک سهم از پرتفوی خود را فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری را دریافت کنند.
سرپرست دفتر وزارتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

در دنیای امروز رسانه ها نقش محوری دارند، مکمل نیستند

مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روابط عمومی و رسانه در دنیای کنونی از صورت ضمیمه و مکمل بودن خارج شده و اهمیت و ضرورت آن محوری و تعیین کننده شده است.
آنچه مسلم است امسال نیز دولت با کسری بودجه‌ بیش از 300 هزار میلیارد تومانی مواجه است و برای جبران ان مهمترین رویکرد دولت و البته وزیر پیشنهادی اقتصاد افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق اصلاح قوانین مربوطه وجلوگیری از فرارهای مالیاتی است اگرچه به نظر می‌رسد تحقق کسری بودجه در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال با توجه به اینکه برنامه مدونی در اصلاح قوانین مالیاتی و همچنین جلوگیری از فرارهای مالیاتی ارائه نشده نیز محقق نخواهد شد.
اگر از پیچیدگی تعاریف (مانند کسری بودجه غیرنفتی) صرف‌نظر و از مفهوم ساده تراز عملیاتی استفاده کنیم، داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که کسری بودجه دولت، مشکلی مزمن و تاریخی بوده است. بررسی تغییرات درآمدهای عمومی (مالیات‌ها، عوارض و نظایر آن) و هزینه‌های جاری در دو دهه اخیر نشان می‌دهد که این دو متغیر بودجه‌ای تا سال ۱۳۸۸ با شیبی ملایم در حال افزایش بوده‌اند، اما از سال ۱۳۸۹ به بعد، بنا به دلایلی مانند سیاست‌های انبساطی دولت و افزایش قابل‌توجه عواید نفتی، هزینه‌های جاری با شتاب بیشتری در حال افزایش است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد:

آیا محسن رضایی سبب ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت می‌شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی سبب هماهنگی تیم اقتصادی دولت می‌شود و نسبت به سایر اعضا صاحب نظر است. 
اقدامات اصلی و اولویت های مهم کشور چیست و چه باید باشد؟

مردان جهادی؛ ژنرال های میدانی

با اتمام بررسی صلاحیت های وزرای دولت سیزدهم و انتخاب 18 مرد دولت رئیسی کار برای تغییر آغاز شد و تمامی وزرا در نخستین جلسه هیات دولت عهد نامه ای را امضا کرده و هم قسم شدند که ابتدا خود را خادم مردم و پس از آن هرکدام مرد میدان باشند.
در خواست وزیر اقتصاد از بانک مرکزی؛

انتقال داده‌های ارزی به صورت برخط و آنلاین

وزیر امور اقتصادی و دارایی از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا انتقال داده‌های ارزی را به صورت برخط و آنلاین در دستور کار بانک مرکزی قرار بدهند.
در بسیاری از سال‌های قرن بیستم، چین فقیرتر از کامرون بود. در سال ۱۹۴۹، زمانی که جمهوری خلق چین تشکیل شد، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان در جنگ داخلی پاره‌پاره شده بود و از آن پس تحت یک نظام دیکتاتوری کمونیستی قرار گرفت.
یک کارشناس اقتصادی گفت: عامل موثر دیگر بر روند صعودی تورم، افزایش انتظارات تورمی است؛ زیرا بعد از مدتی خوش بینی که در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری نسبت به آغاز دولت جدید در آمریکا ایجاد شده بود، کمرنگ شد.
با نهایی شدن کابینه دولت سیزدهم تنها رئیس بانک مرکزی مشخص نشده است و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است صالح‌آبادی جدی‌ترین گزینه برای تصدی این مقام است.