اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

با شیوع کرونا یکی از بخش‌های اقتصادی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، بازار کار بود و در این حوزه بسیاری از مشاغل یا به صورت موقت تعطیل شدند و یا دچار ورشکستگی شده و به طور دائم از کار افتادند.
رئیس اتاق ایران در نشست اخیر این بزرگ‌ترین نهاد بخش خصوصی کشور بر یک نگرانی عمده فعالان اقتصادی در دولت آینده تأکید کرد؛ رعایت‌نکردن منطق اقتصاد و غلبه سیاست بر اقتصاد.
یک اقتصاددان گفت: راه حل اصلی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران، حذف نظام رانتی، اختلاس‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی است. درآمدهای هنگفت طبقه ثروتمند ایران به میزانی است که دنیا را شگفت زده کرده است. در خارج از ایران سخت‌گیری‌های شدیدی نسبت به عدم پرداخت مالیات صورت می‌گیرد؛ اما در کشور ما این پول‌ها به راحتی جا‌به‌جا می‌شود. 
در شرایطی که تولیدکننده به دلیل تورم بالا، سودآوری ندارد و ورشکسته می‌شود و سپرده‌گذاران به دلیل افت ارزش پول ملی با یک فشار روانی و کاهش قدرت خرید مواجه می‌شوند؛ نظام بانکی بی‌علت سود می‌برد.
ما در تئوری‌های اقتصادی برای جهش اقتصادی، که خود رئیس دولت سیزدهم از این کلمه استفاده کرده است، نه تئوری کم داریم، نه اقتصاددان خوب. اگر هم در این حوزه کمبودی داشته باشیم می‌توانیم نصف قیمت مربی تیم ملی اقتصاددانان‌های بزرگ دنیا را هم دعوت کنیم تا به ما کمک کنند. در حوزه عملی هم مساله خیلی سخت نیست.
اقلام خدماتی در دو گروه «بهداشت و درمان » و «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها » در ادامه روند ماه گذشته با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.
در اولین روز از آخرین هفته تیر، دلار نتوانست از سد مقاومت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۳۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به ۲۴ هزار و ۶۷۰ تومان رسید. به گفته فعالان، دلیل اصلی افت قیمت دلار، افزایش احتیاط معامله‌گران و کاهش حجم معاملات در بازارهای همسایه بود.
‎بررسی مشکلات اقتصادی پیش روی دولت جدید در گفتگوی پرسون با کارشناسان؛

‎دیپلماسی اقتصادی اولویت کشور/ تحریم و سومدیریت مقصر شرایط اقتصاد این روزها

‎این روزها حال اقتصادی کشور خوب نیست و در هر حوزه ای از اقتصاد نگاهی بیندازیم مشکلات گوناگون به شکل کامل لمس می شود.
با طرح مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه که تا شهریور ماه قرار است به صحن علنی رود، سود حاصل از فروش طلا طی مدتی نگهداری مشمول مالیات می‌شود. مالیات دیگر طلا همان مالیات بر ارزش افزوده طلاست که از دی ماه قرار است از اصل قیمت طلا برداشته شود. همچنین مالیات بر خرید سکه از بانک مرکزی هم که به قوت خود باقی است.
مرکز آمار ایران ۲۳ تیر ماه در خصوص جمعیت فعال و بیکار کشور گزارشی را با تیتر «در بهار ١٤٠٠ حدود نیمی از شاغلین خارج شده از بازار کار، به اشتغال بازگشتند» منتشر کرد که در این گزارش اعلام شد در بهار١٤٠٠، به میزان ٤١,٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.
طبق اعلام بانک مرکزی نرخ ارز، شاخص بورس و همچنین قیمت مسکن در خرداد امسال نسبت به ماه قبل افزایشی بوده است.
‎پرسون در گفتگو با اقتصاددانان بررسی می کند؛

‎ یارانه بلای جان اقتصاد/ پول پاشی ممنوع

‎به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در کشور چشم اقشار کم درآمد این روزها به جیب دولت جدید است و در انتظارند تا ببینند پرداخت یارانه، کمک معیشتی و ارائه طرح هایی همانند عرضه کوپن چگونه به اجرا در می آید.
به دنبال تغییر رویکرد سیاست‌گذاری پولی در بانک مرکزی، بررسی تحولات اقتصادی، اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی منظم و ماهانه اقدامات انجام شده به منظور جهت‌دهی صحیح به انتظارات تورمی و تحقق اهداف بانک مرکزی در راستای حفظ ارزش پول ملی و مساعدت به رشد اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، خلاصه‌ای از مجموعه تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در راستای دستیابی به اهداف و ماموریت‌های یاد شده در خردادماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌شود.
روز پنج‌شنبه، برای معامله‌گران بازار ارز و سکه اهمیت زیادی داشت. دلار روز چهارشنبه تا سطح حساس ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده و سکه امامی نیز در همان روز به زیر مرز ۱۰ میلیون و۵۰۰ هزار تومان رفته بود.
فرهاد نیلی وضعیت حکمرانی پولی در کشور را تشریح کرد. به گفته این اقتصاددان، سیاستگذار پولی گرفتار دو خطای «ارتکاب» و «غفلت» است. به این معنا که بانک ‌مرکزی در کشور بسیاری از اموری را که باید انجام دهد، انجام نمی‌دهد و در مقابل مرتکب کارهایی می‌شود که یک بانک ‌مرکزی نباید انجام دهد.
محمدولی در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

ثبات و رونق بازار طلا در گرو عدم نوسان در بازار ارز

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر بیان کرد: اگر نوسان نرخ دلار ادامه یابد؛ استقبال و تقاضا برای خرید و داد و ستد مصنوعات طلا ایجاد نمی‌شود.
حداقل در یک دهـه گذشتــه ثابت شد که مساله اقتصاد باید اولویت اول مسائل ایران باشد و دولت آینده هم با حل مساله اقتصاد، شعارها و برنامه‌های خودش را تنظیم کرد. مساله اقتصاد ایران هم کاملا واضح است که چه اولویت‌هایی دارد و راهکارهای تحقق و اجرای اولویت‌ها چگونه باید باشد.
هدف یادداشت حاضر این است که نشان دهد وقوع یک اتفاق غیراقتصادی بسیار مهم و مثبت (یا منفی) چگونه می‌تواند نرخ تورم را از کانال تغییر جهت انتظارات، به سرعت کاهش (یا افزایش) دهد.
اعلام آمادگی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای موجب شد که قیمت دلار از زندان قیمتی ۱۴ روزه رها شود. روز سه‌شنبه اسکناس آمریکا با توجه به برگشت احتمال عامل مذاکره، با فشار فروش مواجه شد و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی محدوده ۲۴ هزار و ۷۸۰ تومان قرار گرفت.
عموم مردم خواهان سامان‌دادن به اقتصاد هستند اما راه‌حل‌های مورد نظر آنها با یکدیگر تزاحم کامل دارد. این خود مشکل بزرگی در مسیر هر نوع برنامه‌ریزی اقتصادی ایجاد می‌کند.