اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

ایلان ماسک گفت: تهاجم روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت فلزات مورد استفاده در خودروها مانند آلومینیوم، پالادیوم و نیکل شده است و احتمالا رانندگان این هزینه را پرداخت می‌کنند.
هرساله کارشناسان، متولیان و فعالان اقتصادی قبل از شروع سال جدید به بررسی مشکلاتی چون تورم، نرخ ارز و توان اقتصادی مردم در سال پیش رو می‌پردازند.
سازمان تامین اجتماعی عیدی امسال بازنشستگان را یک میلیون و 400 هزار تومان در نظر گرفته و برای همسران بازنشستگان 400 هزار تومان و برای هر فرزند 150 هزار تومان پرداخت کرده است، اما این میزان عیدی با گرانی ها موجب نارضایتی بسیاری از بازنشستگان شده است.
طبق بررسی‌های وزارت تعاون، طی دو سال گذشته و از زمان شیوع کووید 19 در کشور، 126594 کودک و زن ، نان آور یا یکی از اعضای خانواده را به دلیل کرونا از دست داده و دچار مشکلات معیشتی شده اند.
وام بازنشستگان کشوری از ۱۰ به ۱۲ میلیون تومان برای ۳۰۰ هزار نفر با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه اجرایی شده است.
صنعت نفت و گاز کشور، در شرایطی به روزهای پایانی سال می‌رسد که حمله روسیه به اوکراین و شرایط نامتوازن بازار نفت در بستر احیای پساکرونا به قیمت‌های بالا منجر شده، مذاکرات رفع تحریم تا زمان نگارش این مطلب به نتیجه نرسیده و براساس آمارهای منتشرشده، به مدد رشد صادرات نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی و افزایش قیمت‌ها، درآمدهای نفتی کشور و همچنین رشد اقتصادی بخش نفت و گاز ارقام مناسبی را نشان می‌دهند. در بستر تحولات متعدد ملی و بین‌المللی، این سوال مطرح می‌شود که چه چشم‌‌‌اندازی برای این بخش در سال آینده و همچنین سال‌های پس از آن وجود دارد؟
رییس کمیته امداد گفت: عیدی ای در پایان سال برای مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شود.
افزایش اختلاف نرخ در تهران و هرات، دوباره این گمانه‌زنی در بازار شکل گرفت که بازارساز بوسیله هرات سعی در کنترل نرخ تهران را دارد.
اخبار متنوع و متعدد اقتصادی این روزها که پشت سرهم از جلوی چشم ما می گذرد در کنار تصمیمات مهم اقتصادی برای آینده نگران هایی را در بین صاحب نظران و دلسوزان کشور بوجود آورده است.
نمایندگان مردم در مجلس از افزایش ۳ برابری یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم که دارای حداقل ۳ فرزند هستند، خبر دادند.
هادی ابوی گفت: رقم پیشنهادی گروه کارگری در شورای عالی کار برای دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم انتظاری در سال آینده ۱۱ میلیون تومان است.
برخلاف بازار خرید و فروش مسکن که خصلت دارایی (علاوه بر خصلت کالایی) بودن مسکن در آن نقش مهمی ایفا می‌کند،‌ بازار اجاره را در تحلیل‌‌‌ها می‌توان بازار مصرف جریان خدمت مسکن برشمرد.