اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

ایران در سال ۱۴۰۰ حوادث و رویدادهای گوناگونی را از سر گذراند. از نظر سیاسی بزرگترین اتفاق سال ۱۴۰۰ برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که با پیروزی ابراهیم رئیسی پایان یافت، کرونا همچنان در کشور جولان می‌داد تا زمانی که واکسنهای خریداری شده به کشور وارد شد و واکسیناسیون ایرانیان سرعت گرفت و برای مدتی جولان کرونا پایان یافت.
کنگرلو گفت: صندوق به تعهداتش پایبند بوده و مشکلی برای اجرای آن ندارد؛ به طوری که تاکنون نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار واریز شده است.
«سال ۱۴۰۰ از نظر فقر نسبت به سه سال گذشته بدترین سال بود، اگر توافق برجام صورت نگیرد در سال آینده وضعیت بدتر می‌شود.»
وزیر امور اقتصاد و دارایی:

فروش نفت را افزایش دهیم

خاندوزی اعلام کرد: هدف دولت رشد اقتصادی فراگیر است و در این مدت تلاش کردیم تا با وجود محدویت‌ های موجود در راه تجارت، فروش نفت را افزایش دهیم و نوسانات ارزی و نرخ تورم را کنترل کنیم.
سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: همه کالاهای اساسی به وفور در کشور وجود دارد و مردم از این بابت نگران نباشند.
ابوالفضل رجب زاده گفت: همین افزایش قیمت هم با توجه به تورم و افزایش شدید قیمت مواد اولیه جوابگو نیست.
غریب به 20 سال است که ایران با فقر بیشتر از هر چیز دیگر درگیر است، فقری که به بدنه اقتصاد هم آسیب جدی وارد کرد و تا به امروز در این باره راهکاری نتوانستند، پیاده کنند تا فقر را مهار کنند. نکته ای که مهم است، هر دولتی با اقتصادی که دارد فقر را با آن اقتصاد و تورم آن سال معنی می کند که شاید یکی از عواملی که نتوانستند فقر را کنترل کنند همین عامل است.
با دستور رئیس جمهور ساعت ۲۴ امشب ۲۵ اسفند یارانه ۱۵۰ هزار تومانی کمک معیشت به مناسبت فرارسیدن عید نوروز به حساب بیش از ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار نفر از سرپرستان شناسایی شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز خواهد شد.
تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 11 ماهه سال 1400 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 25 هزار و 433 هزار میلیار ریال (25ٰ،432/9 هزار میلیارد ریال) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 9 هزار و ۹ هزار میلیارد ریال (9،009/۲ هزار میلیارد ریال) (معادل 54/9 درصد) افزایش داشته است.
بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ رسمی ۲۳ ارز کاهش و نرخ ۱۴ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ رسمی ۹ ارز ثابت ماند.
قیمت سکه امروز در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز با ۳۴۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۴ هزار و ۷۶۳ تومان معامله شد.
چند روز پس از مرکز آمار ایران، بانک مرکزی نیز نتایج محاسبات خود از رشد تولید ناخالص داخلی را اعلام کرد. براساس اعلام بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در فصل پاییز به 5.7 درصد رسید که این رقم در مجموع موجب ثبت رشد 4.1 درصدی اقتصاد کشور در 9 ماهه امسال شده است.
پس از انتشار آمار رشد اقتصادی پاییز از سوی مرکز آمار ایران، بانک مرکزی نیز آمار رشد اقتصادی خود را به‌روز کرد. گزارش بانک مرکزی تایید می‌کند که رشد فصل سوم مثبت بوده و به رقم ۱/ ۵درصد رسیده است. رشد بالای درآمد نفتی و بهبود وضعیت در گروه خدمات پس از خروج شوک کرونا، دو عامل موثر در بهبود وضعیت رشد اقتصادی در فصل سوم بودند.