بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مسئولان اقتصادی نباید اجازه دهند نقدینگی‌های سرگردان در بازارهای غیرمولد همانند ارز، خودرو، مسکن و غیره بکار گرفته شوند، زیرا نه تنها برای اقتصاد کشور آورده‌ای ندارند بلکه در بازه بلندمدت به افزایش تورم نیز منجر می‌شوند.
«دستور رئیس سازمان قضا به سازمان بازرسی و دادستان کل کشور جهت بررسی ویژه و مجدد وضعیت بورس» حجت الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای در جلسه‌ای که در شورای عالی قضائی برگزار شده، اعلام کردند اگر در حوزه بورس تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ‌وجه قابل بخشش و اغماض نیست.
بازار سرمایه علی‌رغم وعده‌ و وعیدها و تصمیمات گوناگون حال‌ و روز خوبی ندارد؛ موضوعی که اگرچه بارها واکنش مسوولان مختلف را در پی داشته اما نه‌تنها به سرانجام مطلوب نرسیده است، بلکه سرمایه‌گذاران را نسبت‌به تحولات این بازار نگران‌تر کرده است.
شاخص کل بورس تهران با رشد هزار و ۸۰۰ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد قرار گرفت.
روزهای خوش بورس‌بازان در نیمه نخست سال۹۹ ادامه نیافت و سهامدارانی که در کمتر از ۵ ماه شاهد رشد ۳۰۰ درصدی شاخص کل بودند، حالا ۱۶ماه است که گرفتار کاهشی فرسایشی شده‌اند. نوساناتی که برخی آن را به تورم و برخی دیگر به دستکاری نرخ بهره ارتباط داده‌اند. سه سناریوی تورمی اثرگذار بر بورس می‌توان برشمرد؛ تورم با دستکاری نرخ بهره، تورم بدون دستکاری نرخ بهره و مهار تورم.
فرایندهای صدور مجوزها و تایید صلاحیت‌ها متناسب با بزرگ شدن بازار توسعه پیدا نکرده است. بنابراین، زیرساخت‌های بازار سرمایه در حال بازنگری است و در این بازنگری‌ها باید از مشورت فعالان بازار استفاده بهینه شود.

در حالی که مذاکره‌کنندگان ایرانی در آوردگاه وین مشغول احقاق حقوق ملت و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه هستند، گروه‌های خارجی و داخلی سازمان‌دهی شده، تلاش می‌کنند با ایجاد نوسان در بازار ارز، مذاکره‌کنندگان ایرانی را زیر فشار قرار دهند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

خبرهای خوب بورسی در راه است

هر سال در ایام تقدیم بودجه به مجلس، گمانه زنی‌هایی در خصوص اعداد و ارقام بودجه مطرح می‌شود اما این اعداد و ارقام قطعی نیست و قطعا روی کلیت بازار اثر منفی غیر واقعی خواهد داشت.
در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس پایتخت برای سومین روز متوالی نزول کرد و با افت 17 هزار واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 340 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش 4 هزار و 931 واحدی در سطح 367 هزار و 563 واحدی ایستاد. به گفته برخی از کارشناسان و فعالان بازار تا زمانی که مذاکرات برجام سمت و سویی مشخص پیدا نکند، بازار ارز و به دنبال آن بورس، در بلاتکلیفی به سر خواهند برد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قبل جیب مردم را در بورس خالی کرد و لازم است هرچه سریعتر وضعیت بازار سرمایه، ساماندهی شود.
بر خلاف بورس آسیا

بورس های غربی رشد کردند

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۰۹.۹۵ واحد بسته شد.
گروه مالی غدیر با دارایی ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی، امروز سهام‌دار شرکت‌های مهمی در «وغدیر» است و امیدواریم با بورسی شدن «گروه مالی غدیر» در سال آینده یکی از بزرگترین عرضه‌ها در حوزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری را شاهد باشیم.
شاید بسیاری از تازه‌واردهای بورسی به یاد نیاورند، اما برش زمانی ۹۴-۹۲ به عنوان تلخ‌ترین دوره با فرسایشی طولانی در ذهن فعالان قدیمی این بازار حک شده است. ادامه‌دار شدن روند نزولی بورس در دوره جاری که حالا به ۴۷۶روز رسیده نیز یادآور آن روزها است و بورس‌بازان را به مقایسه این دو رکود تاریخی واداشته است. «دامنه نوسان» اما اصلی‌ترین متهم فرسایشی شدن هر دو دوره رکودی است که به فرار سرمایه‌ها منجر شده است. در دوره فعلی اما هنوز هستند سرمایه‌گذارانی که در انتظار فرصتی برای ورود مجدد نشسته‌اند.
مدیر روابط عمومی سازمان بورس گفت: حدود ۴ درصد از سود سهام عدالت به سبب افزایش سرمایه شرکت گل گهر سیرجان به صورت سهام به پرتفوی سهامداران اضافه شد.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۲.۵۳ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۷۵۱.۶۲ واحدی پایین رفت.
شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۸۰۴.۳۵ واحد بسته شد.
اعتماد برای بازار سرمایه بسیار مهم است بنابراین، با تصمیم‌های نادرست و اشتباه باعث از بین رفتن صنعت و اطمینان خاطر سهامدار نشویم.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۰۹ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۷۷۴.۱۱ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۲۰ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۶۵۱.۵۸ واحد بسته شد.