بورس سبز ماند/ افزایش ۶ هزار و ۳۷۳ واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با افزایش ۶۳۷۳ واحد همراه شد.
تصویر بورس سبز ماند/ افزایش ۶ هزار و ۳۷۳ واحدی شاخص کل

به گزارش سایت خبری پرسون، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در روند رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۶۳۷۲ واحد به رقم یک میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۷ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد ۳۳۱۵ واحد به رقم ۵۲۳ هزار و ۶۴۷ واحد رسید.

ارزش بازار به بیش از ۶ میلیون و ۲۲۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از ۱۶.۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۴۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۴ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند اما میزان رشد شاخص‌ها زیر یک درصد بود به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۳۸ صدم درصدافزایش یافتند. اما این دو شاخص با معیار هموزن ۶۴ صدم درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور ۲۴ صدم درصد افزایش یافت. شاخص بازار اول بورس ۳۳ صدم درصد رشد کرد، و شاخص بازار دوم بورس ۴۴ صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، گل گهر، ایران خودرو،‌همراه اول و بانک تجارت به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نمادهای پالایش نفت بندرعباس و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۶۳ واحد رشد به رقم ۲۱ هزار و ۴۴۰ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس ۴۱۱ هزار میلیارد تومان شد. معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۷.۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۷۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۶۸۲۹ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای مالی سپهر صادرات، مدیریت انرژی امید تابان هور، پویازرکان آق دره و پتروشیمی تندگویان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند و نمادهای پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز و بانک دی به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

امروز عرضه اولیه فرو آلیاژ در نماد فروژ۱ در فرابورس ایران انجام شد که در نوبت صبح صندوق‌های سرمایه‌گذاری اجازه خرید داشتند و از ساعت ۱۲ و نیم تا ۱۴:۳۰ اشخاص حقیقی و سایری سرمایه‌گذاران امکان خرید دارند و به هر شخص حداکثر ۱۱۰ سهم به ارزش ۴۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

همچنین فردا در بورس تهران هم عرضه اولیه سیمان اردستان به عموم سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود. این روزها به موازات تقویت نرخ دلار، در بازار آزاد بازار سرمایه هم رو به رشد قرار گرفته البته اکثر کارشناسان معتقدند با توجه به ریزش‌های پیاپی طی یک سال اخیر واقعا عمده سهام بازار ارزنده شده بود و پتانسیل رشد وجود دارد. در عین حال نباید فراموش کرد که بازار همراه با ریسک و نوسان است و سرمایه‌گذاران خرد در حد امکان از طریق خرید سهام عرضه اولیه در بازار مشارکت کنند.

منبع: فارس

457697