بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

آیین رونمایی از سامانه هوش تجاری شستا Business Intelligence (BI) با حضور علی رستمی مدیرعامل شستا، مصطفی زه‌تابیان قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره، جمعی از معاونین و مدیران شستا و مدیران عامل هلدینگ‌های تابعه شستا برگزار شد.
قیمت گذاری‌های دستوری به طور کامل با ورود محصولات تولیدی به بورس کالا از بین نخواهد رفت، اما وجود مکانیزم‌های متعددی از جمله تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا سبب کاهش میزان اثرگذاری قیمت‌های دستوری می‌شود.
زیرساخت‌های فنی برای پرداخت سود سهام شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام ایجاد شده و با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس، شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.
در جریان معاملات امروز (سه‌شنبه، هفتم دی ماه)، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۴۲۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۹۹ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۹۷۷ واحد افزایش، به رقم ۳۶۷ هزار و ۳۶۲ واحد را به ثبت رساند.
معاونت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتشار اطلاعیه‌ای موارد اصلاحی در مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه توقف و بازگشایی نمادها و برگزاری کنفرانس خبری را اعلام کرد.
در حال حاضر پس از سفارش‌گذاری و انجام تخلفاتی همچون رنج کشیدن، برخورد ناظر با متخلف صورت می‌گیرد، اما در نظر داریم نظارت پیشینی محقق شود، یعنی پیش از رسیدن سفارشات خاص به هسته معاملات این نوع سفارشات شناسایی و برخورد با آن صورت گیرد.
این کمیته مشترک پیرو تأکیدهای وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تشکیل کمیته مشترک بین بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار با هدف طرح مسائل و هماهنگی بیشتر در تصمیمات مؤثر بر بازار پول و سرمایه انجام می‌شود.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران مطرح کرد؛

کاهش محدودیت‌های معاملاتی از مسیر تغییر قانون توقف نمادها

تغییر قانون توقف نمادها پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی و برگزاری کنفرانس نقش مهمی در افزایش نظارت هوشمند بر بازار سرمایه، کاهش محدودیت‎‌های معاملاتی و همچنین شفاف شدن مرزهای معاملاتی سرمایه‌گذاران دارد.
۵۰۰ روز پیش بود که شاخص کل بورس تهران به قله‌ای رسید که پیش‌تر در مخیله فعالان آن بازار نمی‌گنجید. در نیمه نخست سال ۹۹، سیاستگذار با بی‌اعتنایی به سبقت غیرعادی شاخص بورس از رشد اقتصادی اسمی (نه رشد واقعی) و با تکیه بر افسانه ضربه‌گیری تورم، سرعت این روند را تشویق کرد و در ادامه نیز به جای حل مشکل، فرسایشی کردن اصلاح قیمت‌ها را در دستور کار قرار داد.
هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر سیاست‌های اصلاحی خود، پیرامون اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های بازار سرمایه افزود: باید برگزاری کنفرانس را جایگزین توقف‌های مکرر کرد.

گام بزرگ دیگر در مسیر اصلاح فرایند نظارت‌ها؛

کنفرانس جایگزین توقف‌های مکرر برگزار شد ‌

هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پی سیاست های اصلاحی خود، پیرامون اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های بازار سرمایه؛ برگزاری کنفرانس را جایگزین توقف‌های مکرر کرد.
پرونده بورس تهران در سومین فصل از سال بسته شد و شاخص کل این بازار با ثبت افت حدود ۵درصدی در آذرماه، تقریبا تمام سودی را که در ۹ماه نخست سال ۱۴۰۰ کسب کرده بود، از دست داد.
روند حرکت بازار سرمایه امروز برخلاف روز گذشته صعودی بود و شاخص کل بورس توانست بیش از ۹۰۰۰ واحد افزایش یابد.
یکی از جفاهایی که برخی مدیران در دولت سابق مرتکب شدند، خلاف‌گویی و خلاف‌نمایی واقعیات بود. وهم و خیال، «واقعیت» جا زده شد و رونماهای اقتصاد آراسته شد، بی‌آنکه پایه‌های آن تقویت شود. در شرایطی که زنجیره سوءتدبیر‌ها، تیشه به ریشه اقتصاد می‌زد، وانمود می‌شد اقتصاد رونق گرفته است.
رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بیان کرد: طبق اساسنامه منابع این صندوق عمدتاً از سه محل قابل تامین است، نخست سرمایه گذاری دولت که به پیشنهاد وزارت اقتصاد و از سوی سازمان برنامه و بودجه باید در لایحه بودجه پیش بینی شود، محل دوم تامین منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه به واسطه سپرده گذاری یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در این صندوق است.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود، از موافقت ابراهیم رییسی برای اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داد.