رکوردشکنی بزرگ در بورس/ پیش بینی بازار سهام 27 دی

بورس تهران دیروز وضعیت بسیار خوبی داشت و در جریان معاملات، آمار خوبی به ثبت رسید. حقیقی ها فعلا به شدت نسبت به آینده بازار سهام امیدوار هستند.
تصویر رکوردشکنی بزرگ در بورس/ پیش بینی بازار سهام 27 دی

به گزارش سایت خبری پرسون، روز گذشته اتفاقات خوبی در بازار سهام رقم خورد. مهم ترین و برجسته ترین رویداد معاملات دیروز، شکسته شدن رکورد تزریق پول خرد به بازار بود.

روز گذشته بیش از 1030 میلیارد تومان پول توسط سرمایه گذاران حقیقی به بازار تزریق شد که رقم بسیار بزرگی است. تزریق یک هزار میلیارد تومان پول در یک روز، اتفاقی بود که در سال 1401 رخ نداده و بی نظیر بود.

تزریق چنین پول بزرگی به بازار نشان می دهد سرمایه گذاران حقیقی به شدت نسبت به آینده بازار امیدوار هستند. معمولا در روندهای نزولی، سرمایه گذاران حقیقی پول از بازار خارج می کنند و در روندهای صعودی، پول توسط این دسته از سرمایه گذاران به بازار تزریق می شود.

اما نکته مهم اینجاست که معمولا روند تزریق پول به بازار، نشانه کاملی برای تشخیص مسیر پیش روی بازار نیست چراکه همین دو ماه قبل که بازار قصد صعودی شدن داشت، حتی تا چند روز پس از آنکه روند صعودی جدیدی آغاز شده بود، پول حقیقی ها در حال خروج از بورس بود.

خریداران، قدرتمندتر از همیشه

حتی در تابستان سال 99 هم که بورس آماده سقوطی بزرگ می شد، پول زیادی توسط حقیقی ها وارد بازار شد که این نشان می دهد تغییر مالکیت سهامداران حقیقی و حقوقی، با یک تاخیر چند روزه نشان دهنده روند بعدی بازار است.

دیروز اتفاق بزرگ دیگری که رخ داد، ثبت یک رکورد عالی در بخش قدرت خریداران حقیقی بود. شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز به عدد 1.58 رسید که قدرت بسیار زیاد خریداران را نشان می دهد.

از طرفی می توان این طور برداشت کرد که فروشنده ها افرادی هستند که دارایی کوچکی دارند و در مقابل خریداران قدرت کمتری در آن ها مشاهده می شود.

بازار متعادل تر می شود

اما در بخش رقم معاملات خرد هم شاهد رشد بودیم. ارزش معاملات خرد در معاملات دیروز 8900 میلیارد تومان بود که در مقایسه با روز شنبه که 6800 میلیارد تومان معامله انجام شده بود، رشد ارزش معاملات اتفاق افتاد.

در چنین شرایطی، با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه گذاران در سود هستند و ممکن است دست به شناسایی سود بزنند، مهم ترین نکته، بالا رفتن ارزش معاملات خرد است.

با توجه به وضعیت خوب بازار روز گذشته، طبیعی است که در ابتدای معاملات امروز هم شاهد رشد شاخص ها باشیم اما پیش بینی می شود با افزایش عرضه ها در نیمه دوم زمان معاملات، شاهد بازاری متعادل تر باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

457526