تاثیر کاهش فروش اوراق دولتی در بودجه ۱۴۰۱ بر بازار بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نکات قابل توجهی در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد که در مجموع به نفع بازار سرمایه است.
تصویر تاثیر کاهش فروش اوراق دولتی در بودجه ۱۴۰۱ بر بازار بورس

فردین آقابزرگی کارشناس بارار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص تاثیر کاهش فروش اوراق دولتی در بودجه ۱۴۰، بر بازار بورس بیان کرد: بخشی از نقدینگی درخصوص حمل و جداسازی در مذاکرات وین و در نهادهای مالی و سرمایه گذاری متوجه خرید اوراق دولتی که دولت در سال ۹۹ منتشر کرده است.

آقابزرگی ادامه داد: قسمتی از نقدینگی موجود، در حال حاضر با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت به صورت یک روند معمول است که قرار در دستور کار قرار گیرد.

وی مطرح کرد: در حقیقت این امر گلایه‌ای است که بازار نسبت به نقدینگی دارد که سبب شد نرخ بهره اوراق به شدت افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: در همین لحظه بالغ بر ۲۵ درصد نرخ بهره، موثر از اوراق است. این موضوع به گوش مسئولین رسید و کاهش میزان فروش اوراق که منابع و نقدینگی و کشف بازار سرمایه است را تا حدودی به سمت کاهش میزان فروش سوق می‌دهد و این کاهش فروش سبب بی‌رونقی بازار بورس می‌شود.

آقابزرگی در ادامه ضمن اشاره به بودجه 1401 بیان کرد: نکات قابل توجهی در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد که در مجموع به نفع بازار سرمایه است.

وی در ادامه به تشریح نکات مثبت بودجه ۱۴۰۱ و منفعت آن برای بازار بورس پرداخت و ادامه داد: تغییر نرخ ارز از ۱۱ هزارتومان به ۲۳هزارتومان، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های تولیدی و همچنین در بودجه 1401 مالیت‌ها از ۲۵درصد به ۲۰ درصد رسیده است که یک مزیت محسوب می‌گردد. در مقابل رد مالیات برسپرده‌های بانکی از مزایای ارتقاع بازار پیشین سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال چه معضلاتی باید رفع شود که بازار بورس به دوران شکوفایی خود بازگردد؟ پاسخ داد: اگر اقتصاد بهبود پیدا کند، طبیعتا بازار سرمایه نیز در پی آن حرکت مناسب و شادابی گذشته خود را کسب می‌کند. برای شکوفایی و رونق بازار بورس و اقتصاد کشور زیر ساخت‌هایی در بعد قوانین و اصلاح مقررات نیاز است.

آقابزرگی در پایان گفت: در اقتصاد کشور باید به بخش خصوصی در قالب قانون و مقررات و پیش نویس قانون بازار جدید بها داده شود تا چرخ تولید بچرخد.

377366