پیگیری جدی تخلفات بازار سرمایه

بازار سرمایه علی‌رغم وعده‌ و وعیدها و تصمیمات گوناگون حال‌ و روز خوبی ندارد؛ موضوعی که اگرچه بارها واکنش مسوولان مختلف را در پی داشته اما نه‌تنها به سرانجام مطلوب نرسیده است، بلکه سرمایه‌گذاران را نسبت‌به تحولات این بازار نگران‌تر کرده است.
تصویر پیگیری جدی تخلفات بازار سرمایه

به گزارش سایت خبری پرسون، در ادامه این روند، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه نیز روز گذشته به این حوزه ورود کرد. وی صبح دیروز در جلسه شورای عالی قوه قضاییه در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت بورس، تاکید کرد: مساله بورس ازسوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور در گذشته دنبال شده است اما به نظر من کفایت نمی‌کند و عقیده دارم بسیاری از موضوعات را اگر یک‌بار دنبال شوند و سپس رها شوند ما به نتیجه مطلوب خود نخواهیم رسید.

اعتماد مردم به مسوولان در دولت دوازدهم باعث شد تا سرمایه‌های آن‌ها در این بازار دچار آسیب شود؛ آسیبی که علی‌رغم قول‌های بسیار هنوز نه‌تنها جبران نشده است، بلکه هر روز سرمایه‌گذاران را نگران‌تر می‌کند. محمدحسن آصفری، نایب‌رییس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس روز یکشنبه به خبرگزاری فارس گفت که سرمایه مردم در بورس حق‌الناس است و متاسفانه دولت فعلی و سابق توجهی به بورس نداشته و برنامه جدی برای احیای آن ندارد.

ورود جدی مجلس به بورس

وی افزود: ریزش سرمایه مردم در بورس حق‌الناس است که نباید به آن بی‌توجهی شود و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. بخشی از مشکلات بورس، مدیریتی است و بخش دیگری به تصمیمات جدی دولت بازمی‌گردد؛ دولت حق ندارد خودش یا شرکت‌های وابسته به آن به بورس به‌عنوان صندوق ذخیره نگاه کرده و از آن برای حل مسائل و مشکلات خود برداشت کند.

نایب‌رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه مجلس هیاتی را برای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین کرده و قرار است به‌صورت جدی به بورس ورود کنیم.به نظر می‌رسد برخورد با کسانی که از ابتدا با قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی موجب ضرر و زیان مردم شده‌اند لازم است و آن‌ها باید پاسخگو باشند.

نایب‌ رییس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس بنا دارند علاوه بر بازدیدهای هیات تحقیق و تفحص از بورس، به‌صورت سرزده از سازمان بورس و بخش‌های زیرمجموعه آن بازدید کنند؛ نمایندگان مجلس منتظر اقدامات هیات تحقیق و تفحص از بورس برای اصلاح امور بازار سرمایه نمی‌مانند؛ چراکه مجلس بنای نظارت گسترده بر بورس را دارد.

در روزهای گذشته نیز محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، گفت: بورس مکلف است که از سهامداران جزء حمایت کند. حالا که مردم ما با اعتمادی که مسوولان دولت قبل دعوت کردند، حق این است که این‌ها را حمایت کنیم. مصمم هستیم به سمت بورس حرکت کنیم.

اژه‌ای: روال بورس عادی و متعارف نیست

با اظهارات رییس مجلس و دیگر مسوولان گویا اراده جدی‌تری برای حل مشکلات نبض اقتصاد کشور در دستورکار قرار گرفته است. در ادامه این روند، رییس دستگاه قضا نیز روز گذشته تاکید کرد که کماکان به ذهن می‌رسد و قرائن و شواهد این گونه حکایت می‌کند یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد؛ بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم.

وی اضافه کرد: دستور مکتوب این موضوع به رییس سازمان بازرسی کل کشور هم ابلاغ شد، گزارش‌های قبلی خود را به‌روز کرده و این موضوع را دنبال، پیگیری و تعقیب کنید تا اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به‌هیچ‌وجه قابل بخشش و اغماض نیست.

رییس دستگاه قضا عنوان کرد: تعداد کثیری از مردم ما اعتماد کردند و پول خود را وارد بورس کردند و حالا متضرر شده‌اند. بخشی از این ضررها در بورس طبیعی است، زیرا باید آموزش می‌دیدند و توجه و رعایت می‌کردند اما به هر صورت بسیاری از افراد تقریبا هستی خود را وارد بورس کردند و با مشکل جدی مواجه شدند؛ بنابراین بازرسی کل کشور به گزارش‌های قبل اکتفا نکنند و این موضوع را به‌صورت جدی دنبال و پیگیری کنید و اگر تخلف و جرمی رخ داده بود آن را به دادگستری و مسوولان ذی‌ربط گزارش کنید.

پیگیری مجدد مشکلات بازار سرمایه حالا شاید شرایط جدیدی را رقم بزند. برخورد با متخلفان نه‌تنها مردم را از این روند خشنود خواهد کرد، بلکه زمینه‌های تکرار اتفاقات مشابه را نیز از بین خواهد برد. دستور مجدد رییس دستگاه قضا به بازرسی کل کشور برای پیگیری بیشتر و جدی‌تر اتفاقات بورس، موضوعی است که باید مسوولان ذی‌ربط را نسبت به آن هوشیارتر کند.

فاکتورهای اقتصادی در بازار تاثیرگذار نیست!

بازار در چندماه گذشته برخلاف جهت تورم و رشد نقدینگی حرکت کرده است؛ در شرایطی که تصور بسیاری از کارشناسان به‌سمت رشد بازار بود، به نظر می‌رسد که فاکتورهای اقتصادی در بازار تاثیرگذار نیست. وضعیت بازار در چندماه اخیر نشان داد که روند صعودی بورس بسیار کند است. تبعیت بازار سرمایه از فاکتورهای مدیریتی و سیاسی حالا روزهای ناخوشایندی را برای سهامداران رقم زده است.

محسنی‌اژه‌ای نیز روز گذشته در این خصوص ادامه داد: دادستان کل کشور هم این موضوع را رها نکنند و در شوراهای عالی بورس و سایر جلسات مجدد آن را پیگیری کنند. فرضا اگر مشخص شد هیچ اشکالی هم وجود نداشت باز هم برای مردم به‌صورت شفاف روشن شود.درحال‌حاضر برای مردم این ذهنیت وجود دارد که تخلفاتی صورت گرفته است.

وی افزود: اگر پس از بررسی مشخص شد هیچ‌چیز خلافی وجود ندارد، مسوولان ذی‌ربط برای مردم شفاف آن را توضیح دهند. درنتیجه در این موضوع به صرف گزارش اکتفا نکنید، پیگیری کنید و به مسوولان ذی‌ربط مکتوب اعلام کنید، به بنده هم اعلام کنید تا دنبال کنم و ان‌شاءالله به نتیجه برسیم.

دستور قاطع رییس دستگاه قضا و اظهارات رییس پارلمان حالا نوید جدیدی را به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه می‌دهد؛ تخلفات موضوعی است که در ماه‌های اخیر مردم را بسیار نگران کرده، بدون اینکه اطلاع دقیقی از آن داشته باشند.

وضعیت بازار در چند ماه اخیر نشان داد که روند صعودی بورس بسیار کند است. تبعیت بازار سرمایه از فاکتورهای مدیریتی و سیاسی حالا روزهای ناخوشایندی را برای سهامداران رقم زده است.

منبع: صبح نو

374352