محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به قرارگیری کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس خواستار اجتناب سالمندان، کودکان و مبتلایان به بیماری‌های ریوی ازانجام هرگونه فعالیت خارج از منزل شد.

- جنگل های زیبای شهرستان گچساران پس از ۸۲ ساعت جدال امدادگران با شرایط سخت گرمای شدید منطقه در آتش می سوزد و زیباترین سرمایه های طبیعی جلوی چشمان طبیعت دوستان در حال نابودی است.
سجاد انوری

دریاچه ارومیه


دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیاست و در سال‌های گذشته کم بودن منابع آبی آن را با بحران کم آبی روبرو کرده است. این روزها اگر برای دیدن دریاچه ارومیه به شمال غربی ایران رفته باشید حتما متوجه قرمز شدن دوباره این دریاچه شده اید. با تغییراتی که در شرایط اقلیمی دریاچه ارومیه اتفاق افتاده میکرو ارگانیسم های آن هم تغییر پیدا کرده اند و این باعث شده که رنگ دریاچه ارومیه عوض شود.
کیفیت هوای تهران، با شاخص ۱۳۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران به تداوم مشکل تصفیه فاضلاب در منطقه ۲۲ و ورود فاضلاب‌ به مجتمع‌های مجاور اشاره کرد و نسبت به افزایش احتمال انتقال ویروس کرونا از این طریق هشدار داد.

با توجه به وجود کم‌آبی‌های امسال محقق شد:

تامین آب شرب حیات وحش زنجان

با توجه به وجود کم‌آبی‌های امسال از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست این استان آب شرب حیوانات حیات وحش استان زنجان تامین شده است.

بر اساس گزارش هواشناسی خوزستان و بررسی مدل‌ها و با توجه به احتمال وقوع دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد ادارات ۱۸ شهرستان روز شنبه ( ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۰)تعطیل اعلام شدند.
در این دولت نه تنها هیچکدام از گره های زیست محیطی استان باز نشد، بلکه کورتر از قبل شد. از خشک شدن خلیج گرگان و خطر ریزگردهایش گرفته تا انتقال آب سرچشمه های حیاتی جنگل های علی آباد به بهانه تامین آب شرب استان سمنان، از تراشیدن نیلکوه با عظمت به پای کارخانه سیمان تا استحصال آب‌های فسیلی و غیرقابل بازگشت از سوی کارخانه های ید آلوده کننده و... هر یک زخم های انسانی بر بستر طبیعت شکننده استان شدند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرگز در غرب گلستان از دستگیری شکارچی غیر مجاز یک راس گوزن مینیاتوری در جنگل‌ روستای وطنای این شهرستان خبر داد و گفت که متهم با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.
هویزه یکی از شهرهای غرب استان خوزستان است که بخاطر جنگ ایران و عراق شهرتی فراوان دارد. این شهر با یورش نیروهای عراقی تصرف شد و به‌ طور صد در صد تخریب گردید، تنها آثار باقی‌مانده از شهر قدیم، قدم‌گاه عباس و خرابه‌های چند ساختمان است.
کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست گفت: متاسفانه جمع‌آوری زباله‌های داخل شهر زنجان همچنین سایر شهرهای استان خوب نیست و نیازمند به ساماندهی است، چرا که هنوز هم به روش سنتی انجام می‌شود.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گفت: نقش کنوانسیون رامسر به عنوان کنوانسیون زیست محیطی فعال در زمینه حفاظت و حمایت از تالاب ها برجسته است لذا دولت ها با اجرای تعهدات خود در راستای کنوانسیون رامسر می توانند در نگهداری و بهبود تالاب های بین المللی نقش موثرتری ایفا کنند.
مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: جنگل های اردبیل در معرض تهدید سوداگران طبیعت و برخی طبیعت‌گرد نماها قرار گرفته است.
گام به گام با خشکسالی در ایران؛

کاهش ۴۲.۱ درصدی بارش‌ها در سال جاری آبی

میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم تیرماه به رقم ۱۲۹.۹ میلی‌متر رسید که این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت، کاهش ۴۲.۱ درصدی را نشان می‌دهد.