محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی در ۹ استان تا یکشنبه هفته آینده خبر داد و برای ۱۱ استان هشدار افزایش شیب فشاری و خسارت‌های ناشی از آن صادر کرد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: وزش باد در نواحی شرقی، شمالی و مرکزی استان موجب افزایش آلودگی هوا در این مناطق در هفته جاری خواهد شد.
سازمان هواشناسی با اشاره به استقرار جو پایدار در اکثر مناطق کشور از شنبه تا سه‌شنبه از ماندگاری هوای گرم و افزایش نسبی دما در برخی مناطق خبر داد.
کارشناس هواشناسی استان بوشهر از رکوردشکنی افزایش دما در شهرهای دشتستان خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته شبانکاره با ۵۳ درجه، آب‌پخش ۵۱ و برازجان با ۵۰ درجه گرمترین نقطه استان بوشهر و رطوبت و شرجی با ۸۵ درصد در گناوه و دیر ثبت شده است.
دولت سیزدهم در راستای حفظ منابع طبیعی به ویژه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان‌ها برنامه ریزی داشت بطوری که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تخصیص حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال حدود ۳۵ پروژه بزرگ و کوچک در استان اصفهان اجرا شد و از محل اعتبارات سفر رییس جمهور شهید به این خطه نیز ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح‌ها در یک بازه زمانی سه ساله به دیار نصف جهان تخصیص یافت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به انتشار فیلمی از حمله یک قلاده پلنگ در شهر زیار به گله گوسفندان و دو قلاده سگ گفت: این فیلم را تکذیب می‌کنیم، این فیلم مربوط به پلنگ زیار اصفهان نیست و مربوط به استانی دیگر است.
رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: روند دما در استان افزایشی است و هوا بطور تدریجی گرمتر خواهد شد.
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعدوبرق در برخی استان‌ها همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور خبر داد.
رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، تندباد و توفان لحظه‌ای همراه با گرد و خاک و کاهش دید در مناطق شرق و شمال استان، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق مرکزی پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۱۷ تیر) در شرایط قابل قبول است.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به دنبال وقوع پدیده ریزگردها، شهروندان تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مشاهده یک قلاده پلنگ به همراه توله‌اش در شرق اصفهان مناطق اطراف زیار گزارش شد، این مسأله در دست بررسی و پیگیری است.
در پی پیش‌بینی موج گرمای شدید تابستانی در غرب و شرق ژاپن امروز (جمعه) برای ۲۱ استان این کشور هشدار گرمازدگی اعلام شده است.