محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

نقش کابینه حسن روحانی در تنش آبی کشور؛

همه مقصر هستند الا دولت!

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در روزهای پایانی عمر دولتش با سبک و سیاق همیشگی تقصیر ناکارآمدی‌ها و وضعیت کنونی کشور در تمام بخش‌ها را به گردن زمین و زمان می‌اندازد، الا کم‌کاری و اتخاذ تصمیمات اشتباه در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری اش.
در میان مدیران توسعه‌گرا به ‌تدریج کلیشه‌ای شکل گرفته و آن این است که طرفداران یا مطالبه‌گران مسائل مربوط به محیط زیست را نوعی مزاحم یا بهتر بگویم، فضول و موی دماغ توسعه مدنظرشان می‌دانند.
خوزستان قطب تولید خرما، رتبه دوم تولید این محصول و رتبه نخست صادرات آن را در کشور دارد؛ سهم این استان تولید حدود 200 هزار تن خرما است. هم اکنون 43 هزار هکتار از زمین های خوزستان زیر کشت نخیلات است که بیش از 32 هزار هکتار آن بارور است. در سال های اخیر میلیون ها اصله نخل در جنوب خوزستان قربانی کمبود و شوری آب شده اند.
این روزها فیلمی کوتاه از سخنان یکی از معاونان سازمان محیط زیست در فضای مجازی منتشر شده که می‌گوید در زمان دولت احمدی‌نژاد، با مجوز شورای عالی امنیت ملی، هورالعظیم برای استخراج نفت توسط چینی‌ها خشک شد! این فیلم کوتاه بسیار پربازدید شده است.
«پرسون» از کمپین اهالی بخش سنگر، برای نجات یک اثر تاریخی می گوید:

تقاضای مردمی؛ تونل شاه عباسی را دریابید!

تونل تاریخی بخش سنگر از شهرستان رشت در خطر تخریب قرار دارد. تونلی با ویژگی های منحصر به فرد که به تونل شاه عباسی معروف است.
طبق اعلام سازمان هواشناسی :

ارتفاعات تهران بارانی می شود

کارشناس سازمان هواشناسی از احتمال بارش باران شبانه در ارتفاعات استان تهران خبر داد.
نماینده مردم خوزستان در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

مطالبه جدی مردم؛ استمرار جریان آبی پایدار در رودخانه‌های استان

مطالبه جدی که هم نمایندگان و خادمان مردم در مجلس دارند و هم مطالبه عمومی است، این است که در سال‌های گذشته طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های استان به ویژه رودخانه کارون بزرگ را داشته‌ایم که قطعاً تکرار و طرح کردن چنین برنامه‌هایی به ضرر جریان آبی پایدار در استان خواهد بود.
در این ایام آکنده از خشکی و کم‌آبی، کام مردم ما با عطش هم‌وطنان خوزستانی خود درآمیخته است. مردمی که در حیرت هستند که چگونه نخل‌های بلندقامت این خطه که پای در خاکی زرخیز و سر در انبان شهد و شیرینی داشتند، این‌گونه در رثای کارون بی‌آب خشکیده‌اند؟ کارونی که هزاران سال و در خروش ناایستایش، روایتگر رشادت‌های زنان و مردان سلحشور سرزمین ما در دامن پاک و پرسخاوت زاگرس کبیر بود.
رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله به آتش سوزی های صورت گرفته در چند روز اخیر در این مکان گفت و اعلام کرد: این آتش‌سوزی عمدی به نظر می‌رسد و در ساعت 8 شب خاموش شد.
مدیر کل منابع طبیعی استان همدان:

ملایر پیشرو در تولید نهال و توسعه جنگل کاری



مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از تولید سالانه دو میلیون و200هزار اصله نهال درنهالستان قدس شهرستان ملایر خبر داد.
مدیرطرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی از بوته‌کاری ۳۸۰۰ هکتار از حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: این کار با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار نمکی و غیرنمکی دریاچه انجام شده است.
آتش‌سوزی در ایران به موضوعی تکراری بدل شده است! هرساله جنگل‌‌های ایران عمدا و سهوا در آتش می‌سوزند. جنگل فقط درختان و گیاهان نیست؛ گونه‌های متعدد حیوانی نیز در جنگل زیست می‌کنند.
پس از پایان جنگ زمان زیادی از دوران سازندگی نگذشته بود که مانور تجمل اعلام و با سرعتی باور نکردنی حداقل در میان بخشی از مسوولان، فضای معنوی و سادگی دوران دفاع برچیده شد. خیلی زود پیکان سوارهای مسوول که از نازی‌آباد و جوادیه و خانی‌آباد به وزارتخانه‌ها می‌رفتند، خودروهای خود را مثل خانه‌های خود عوض کردند و طبل جدایی اقتصادی مردم و بسیاری از صاحب منصبان به صدا درآمد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اعلام کرد: ۲ هزار متر مربع زمین برای ساخت پایگاه اطفای حریق در پارک ملی گلستان در نظر گرفته شده و هم اکنون عملیات تسطیح و فنس کشی دور زمین و تهیه نقشه ساختمان این پایگاه در حال انجام است.
رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودسر از مشاهده پرنده مهاجر کمیاب بادخورک کوهی (بادخورک شکم سفید) پس از سال‌ها در گیلان خبر داد و گفت: این پرنده که بزرگترین بادخورک در بین چهار گونه بادخورک ایران است، سال‌هاست که در استان مشاهده نشده بود.
یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مساله مهاجرت از جنوب کشور به حاشیه تهران و استانهای شمالی در آینده تشدید می‌شود گفت: بعد از ۵۰ سال هنوز یک سند آمایش سرزمین ملی مصوب و قابل اجرا نداریم و در این شرایط توسعه نامتوازن، کمبود آب، مشکلات زیست محیطی و اقتصادی در جنوب کشور باعث تخلیه این مناطق از جمعیت خواهد شد.
اداره کل هواشناسی استان تهران، آسمان استان را طی پنج روز آینده صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد و ماندگاری هوای گرم پیش بینی کرد.
از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ تیرماه امسال، در مجموع ۲۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سد‌های کشور شده، در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان ورودی آب به مخازن سد‌های کشور ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.
بسیاری از کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که با توجه به مشترک بودن میدان نفتی ایران و عراق که در دل هورالعظیم قرار گرفته، وزارت نفت برای جلب رضایت شرکت های چینی به دنبال خشک کردن این تالاب است تا بتواند راحت تر نفت استخراج کند؛ البته مسئولان این وزارتخانه هیچ گاه زیر بار این گمانه زنی نرفته اند، اما اظهارات اخیر معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، احتمال صحت آن را تقویت کرده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مسئولان برای حل مقطعی مشکل آب خوزستان اقدام به آزادسازی بیش از برنامه آب سدها بویژه آب سد کرخه کرده‌اند که می تواند بحران تازه‌ای در ماه‌های آینده رقم بزند.