محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

فرهنگ را می‌توان زیربنایی‌ترین عامل پیشرفت و توسعه‌ اقتصادی دانست؛ مقوله‌ای که به شدت مغفول واقع شد و بدین‌ترتیب، نسلی که باید مسئولیت خود را در قبال نسل آینده می‌دانست به گونه‌ای تربیت نشد تا بر همه وجوه این اصلاح رفتاری اشراف داشته باشد. این‌ها همه نتیجه ساده‌انگاری تربیتی و فرهنگی است.
معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا 28 تیر امسال 137.8 میلی‌متر ثبت شد، گفت: میانگین بلندمدت‌ بارندگی کشور در این بازه زمانی 226.9 میلی‌متر است که بارش سال جاری 39.3 درصد کمتر از سال‌ بلندمدت است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که امسال یکی از خشک‌ترین تابستان‌های پنج دهه اخیر ایران را سپری خواهیم کرد و این موضوع مشکلاتی را برای تامین آب مورد نیاز حیات وحش ایجاد می‌کند، باید مراقب آنها باشیم تا بتوانند از این تابستان سخت به سلامت عبور کنند.

«پرسون» از چالش های استان ثروتمند اما فقیر ایران می گوید:

پیش بینی مشکلات خوزستان از دیروز تا واقعیت خشکسالی امروزش

آیا می توان آب معدنی به خوزستان فرستاد؟ یا هر روز تانکرهای آب در محلات و روستاهای خوزستان مستقر نمود؟
این سوالاتی است که هموطنانمان از مناطق دیگر ایران می پرسند. در حالی که رساندن آب به خوزستان برای اندک زمانی می تواند مشکل آب شربشان را حل یا کند نماید اما راه حل مشکلات محیط زیستی خوزستان نه از دست خیرین، بلکه به دست مسئولان گره خورده است و راهکارهای فرا منطقه ای و کشوری طلب می کند.
این روزها نوشتن چقدر سخت شده است. از کجا می‌شود نوشت؟ از کدام درد؟ از کدام زخم می‌توان گفت تا دلی آرام گیرد و قراری حاصل آید؟ گویی ما ناگهان از آن سوی آسمان به سرزمینی از عجایب تلخ پرتاب شده‌ایم و در حیرتی عمیق مانند گنگ خواب‌دیده به همه ‌چیز خیره می‌شویم و سر در نمی‌آوریم که ماجرا چیست و ما کجا هستیم؟ از همه‌ چیز می‌ترسیم!
چرا مردم سوسنگرد و اهواز و ماهشهر و… آب ندارند؟ چرا شادگان و هورالعظیم خشک شده‌اند و جانداران‌شان از گاومیش‌ها تا ماهی‌ها و پرندگان دارند تلف می‌شوند؟ مگر ادعا نمی‌کردند سدها ساخته می‌شوند تا روزهایی مثل این روزها منابع آب مدیریت شوند؟ کو مدیریت؟ کو آب؟
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ مجوزی برای طرح انتقال آب بهشت‌آباد و حتی احداث سد در این طرح صادر نشده و این مسئله در دست بررسی است.
«پرسون» با نگاهی به صحبت های استاندار خوزستان در شبکه ملی، بررسی می کند؛

واگیر داشتن جوابگویی های عجیب و غریب در مسئولان

استان خوزستان گذشته از گره خوردنش به جان و ناموسمان، دفاع مقدس و فداکاری های این منطقه در آن دوره هجوم دشمن به میهن، مشکل بزرگی به نام کم آبی یا بی آبی دارد. بله درست است. آب همان که مایه حیات است. وقتی خوزستان آب نداشته باشد تمام ایران آب ندارد. آب خوزستان به استان هایی همچون یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری می رود، برحسب منابع عظیم آبی که در منطقه جنوب کشور وجود داشته است. اما حال نتیجه سالها مدیریت و البته این نوع مدیرانی که سبب می شود فداکاری و برنامه ریزی های مدیرانی در همین منطقه جنوب، پامال شود تنها پاسخگویی از سر عصبانیت و التهاب است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به همکاری خوب ایران و ژاپن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: امیدواریم بتوانیم علاوه بر پایدارسازی دستاوردهای پروژه در حوضه دریاچه ارومیه نتایج و خروجی آن را به دو تالاب شادگان استان خوزستان و تالاب بختگان استان فارس تعمیم دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اعلام کرد:

باتلاقی شدن دریاچه بختگان نی‌ریز


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: در پی جاری شدن سیلاب ناشی از بارنگی‌های اخیر، سطح دریاچه بختگان باتلاقی شده است.
رئیس بخش آبیاری و زهکشی مؤسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی با بیان اینکه سیستم تصفیه‌های خانگی، سیستم لجن فعال هستند گفت: باید به بهره برداری از تصفیه خانه‌ها توجه کرد و صنعت جدید تولید نکنیم و پساب‌ها را مصرف کنیم.
مشکلات زیست‌محیطی پیش‌آمده در خوزستان مدت‌هاست نقل محافل مجازی و حقیقی شده است. وضعیت نگران‌کننده این استان واکنش بخش زیادی از مردم را در پی داشته است در یادداشت پیش‌رو نگاهی داریم به تهدیدهای زیستی خوزستان و خطرات ناشی از بی‌توجهی به آن.
هیئت دولت با تخصیص اعتبار برای مقابله با خشکسالی در زیستگاه‌های حیات وحش و تالاب‌ها و کمک به بازماندگان فوت شدگان حوادث غیرمترقبه طی سال های ۹۷ تا پایان ۹۹ موافقت کرد.
مدیرگروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان:

کرونا باعث افزایش تولید پسماند پلاستیک شد

مدیرگروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا، ممنوعیت استفاده از پلاستیک در جهان را به تعویق انداخت گفت: این موضوع سبب افزایش تولید پسماند پلاستیک شد.