محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

«کمبود آب»،« بحران خشکسالی»، « نابودی تالاب‌ها و رودخانه ها» از واژه‌هایی است که این روزها به کرات شنیده می‌شود. در واقع مسئولان وکارشناسان حوزه محیط زیست مدام در مورد آنها هشدار می‌دهند اما گویا هنوز مسئولان به خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری این بحران‌ها را باور نکرده‌اند که در هیچ یک از مناظره‌های تلویزیونی شان، دغدغه‌ای در این خصوص نداشتند.
مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به بروز خشکسالی به صورت جدی در چهار استان کشور، از آغاز فعالیت‌ها برای مقابله با این پدیده و درخواست کمک یک میلیون فرانکی از فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر خبر داد.
مدیرکل محیط‌زیست استان یزد بر ضرورت مدیریت منابع آب در استان تاکید کرد و ابراز داشت: انسان با برهم زدن چرخه طبیعت و مدیریت نادرست آب به چرخه زیست محیطی آسیب زده لذا با مدیریت آب باید حق حیات طبیعت و وحش را به آن برگردانیم.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به خشکسالی امسال حتما گونه‌های جانوری با کمبود آب و علوفه مواجه خواهند شد از این رو حواسمان به حیات وحش کشور باشد.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

آلودگی 250 هکتار از جنگل های بلوط ولیدر به پروانه دم طلایی/پاییز؛ زمان طلایی برای مبارزه مکانیکی

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به آلودگی حدود ۲۵۰ از جنگل‌های بلوط منطقه ولیدر طارم به پروانه دم طلایی اشاره کرد و گفت: پاییز بهترین زمان برای مبارزه مکانیکی علیه این آفت است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ما به عنوان یک کشور در حال توسعه می‌توانیم تا حدی قبول کنیم که به سمت توسعه برویم و محیط زیست را تا حدی کمتر ببینیم اما شرایط آسیب پذیر و شکننده محیط‌زیست حکایت از آن دارد که ما به این حد هم توجه نکردیم.
پرسون از آتش سوزی جنگل های بلوط هزارساله می گوید؛

البرزها برای زاگرس رفتند!

ققنوس تاب ماندن ندارد. دوباره آتش به دامان زاگرس رسید و دل پر سبزش را خاکستر بی تفاوتی ها شد.

علی بیت اللهی با نگاهی به سانحه پالایشگاه نفت تهران بررسی کرده است؛

معضلات اصلی در مدیریت بحران آتش در کشور

عصر روز چهارشنبه 12 خرداد 1400 براساس گزارش های منابع رسمی، محدوده مخازن پسماندهای  پالایشگاهی نفت جنوب تهران، دچار حریق شد که در خصوص دلایل آن اظهار نظرهای گوناگونی صورت گرفته است، در این یادداشت با توجه به تلاش شایان تحسین مجموعه پرسنل آتش نشانی شهرداری تهران، که یاد ایثارگری های آتش نشانان فداکار در آتش سوزی پلاسکو را در اذهان زنده کرد.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: کمبود آب به عنوان مهم ترین معضل محیط زیستی و به نوعی کشور به حساب می آید؛ درسال جاری هم با کمبود شدیدتری مواجه شده ایم به طوری که امسال سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از هزار متر مکعب و در مرحله بحران است.
یادداشت میهمان؛

محیط زیست و مسئولیت ما

یادداشت/ خشکسالی‌ها نتیجه کمبود بارندگی است و دلیل عمده کمبود بارندگی، پدیده گرمایش زمین است. گرمایش زمین معلول فعالیت های غیرمتعارف انسانی و تولید گازهای گلخانه‌ای است همه این عوامل به صورت یک زنجیره به هم وابسته هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام اینکه در سه ماه نخست سال گذشته یگان حفاظت محیط زیست گیلان به عنوان یگان برتر کشور شناخته شده است، گفت: اگر قرار است سندی برای تالاب انزلی زده شود باید با حضور سازمان آبخیزداری یا سازمان حفاظت محیط زیست باشد و وزارت نیرو نمی‌تواند از لحاظ قانونی در بحث سند تالاب نقش پررنگ‌تری داشته باشد.
مدیرعامل شرکت همیار زیست با تبریک هفته محیط زیست تاکید کرد؛

مسئله محیط زیست موضوعی کشوری و ملی است

مدیرعامل شرکت همیار زیست گستر با تبریک ۵ ژوئن، روز جهانی محیط زیست و آغاز هفته ملی که به‌ همین عنوان در کشور نام گذاری شده بر لزوم توجه همگانی به این حوزه به عنوان یک مسئله ملی تاکید کرد.
با وجود اینکه وعده ارتقای دیپلماسی آب در دولت دوازدهم مطرح شد اما طی این سال‌ها کشورهای هم مرز ایران در حال کنترل آبهای مرزی هستند و حتی در دریافت حقابه تالاب‌های مرزی با چالش مواجهیم.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افزایش غلظت آلاینده «ازن» و برقراری شرایط ناسالم هوا برای گروه‌های حساس در برخی مناطق ‌پایتخت طی امروز (۱۴ خرداد ماه) ‌پیش‌بینی می‌شود.