محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

حفظ مراتع و جنگل‌های استان برای کمک به اکوسیستم و جلوگیری از نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری با رعایت‌های ساده می‌تواند کمک شایانی به طبیعت کردستان داشته باشد.

به بهانه هفتمین روز بعد از گذشت حادثه تلخ ارومیه؛

جان‌های با ارزش فدای پروژه‌های بی‌حاصل!

یک هفته از شوری چشم دریاچه بر بخت مهشاد و ریحانه می گذرد، اما هنوز نه تنها مقصر این فاجعه مشخص نشده اند که داغ رفتارهای منزجر کننده آقای رئیس روی دلمان است.
از روز حادثه، ساعت ها گذشته است، مصاحبه های مسوولین، هم خنده دار است و هم ناراحت کننده. این گفتگوها، به ذهن این مفهوم را منتقل می کند که آنقدر سانحه در نظر آقایان مسوول رخ داده و تعداد زیادی کشته و زخمی روی دستشان مانده است که حالا با یک حادثه جدید، اخم به ابرو نمی آورند. یا شاید دل بزرگی دارند که ما از آن بی نصیبیم!
آغاز عملیات اجرایی کارخانه کمپوست در شهرستان نور یکی از بزرگ‌ترین گام‌های زیست محیطی دولت تدبیر و امید برای ترمیم خراش ۳۰ ساله ناشی از تخلیه و رهاسازی زباله در مناطق جنگلی « الیمالات » بوده است تا این زخم ناسور برای همیشه بهبود یافته و پرونده سواری گرفتن سودجویانه از آن پایان یابد.
معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه مشکلی برای اختصاص اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های پسماند در گیلان نداریم، گفت: از لحاظ بودجه و اعتبار مشکلی وجود ندارد بلکه شورا و مدیریت شهری می‌بایست برای رفع مشکلات پسماند هم‌قسم شوند و نیازمند اراده جدی هستیم.
پیکر مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو خبرنگار جانباخته در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست امروز در حالی به تهران بازگشت که با گذشت ۲۴ ساعت هنوز هیچ پاسخگویی رسمی از سوی مسئولان سازمان‌های ذیربط در باره آن صورت نگرفته است.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: امروز دیگر در محیط زیست امضای طلایی نداریم چون موضوع محرمانه‌ای در حوزه وجود ندارد.
در گرامیداشت روز ملی محیطبان؛

ایمنی کوه و دشت با حضور پاسداران محیط زیست

محیط‌بانان پاسداران محیط زیست و نگهبان گذشتگان محیط زیست هستند. آنها اسلحه دارند اما شکارچیان، سلاح جنگی. شکارچی هموطنی است که محیط‌بانان را به دلیل انجام وظیفه می‌کشد تا بتوانند آهو و گوزن را شکار کنند و یا صیدی غیرمجاز داشته باشند، تا شاید به نسل‌کشی برخی از حیوانات برسند.

تا سال ۱۳۹۲ حدود ۲۷۳ اثر طبیعی، پارک ملی و منطقه حفاظت شده در کشور وجود داشت که در دولت تدبیر و امید و تا سال ۱۳۹۹ به ۳۰۹ منطقه افزایش یافت که نشان از رشد ۱۳ درصدی دارد، در کنار آن هوشمند کردن پارک ملی گلستان و حفاظت و احیا ۱۹ گونه جانوری در معرض تهدید از دیگر اقدامات دولت بود.
یک مقام مسئول گفت: از ابتدای سال جاری آبی تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ میزان بارش های استان تهران ۲۹۱ میلیمتر بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳۶ درصدی نشان می دهد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال گفت: ۲ شکارچی غارت‌گر حیات وحش که اقدام به شکار غیر مجاز در فصل ممنوعه شکار در منطقه حفاظت شده آق داغ این شهرستان کرده بودند، دستگیر شدند .
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه آثار منفی بی توجهی به محیط زیست زیانبار است، گفت: دولت جدید باید توجه داشته باشد آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود و همچنین پسماند اولویت زیست محیطی گیلان است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور ما در معرض تخریب سرزمین است، گفت: سدسازی غیر اصولی یکی از عوامل مهم بیابان‌زایی در کشور است.
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در پی وقوع حریق شامگاه دوشنبه در منطقه حفاظت شده سبزکوه محدوده شهرستان خانمیرزا چهار هکتار از جنگل‌های ارزشمند بلوط این منطقه طعمه حریق شد.