بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

وزیر بهداشت از تطابق بیش از ۹۰ درصدی سامانه تیتک با HIS بیمارستان ها، تصویب آیین نامه صندوق بیماری های خاص در هیأت دولت، پذیرش تمامی واکسن های ایرانی در سفر اربعین و همچنین تداوم اختصاص ارز ترجیحی به تجهیزات و ملزومات پزشکی خبر داد.
رییس مرکز تحقیقات علوم میکروبی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) بیان کرد: از هر واکسنی برای دز یادآور می‌توان استفاده کرد اما بهتر است واکسن متفاوتی از واکسن قبلی استفاده کنیم تا بدن سطح ایمنی متفاوتی ایجاد کند.
در پی خبر ناگهانی وزیر بهداشت از اجرای طرح دارویار، گفته شد که قیمت پرداختی دارو برای مردم تغییری نخواهد کرد اما با بررسی یکی از مهمترین مراکز درمانی کشور مردم از افزایش قیمت داروها گلایه داشتند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

«آسترازنکا» از چرخه تزریق خارج شد / علائم سرماخوردگی، کرونا تلقی می‌شود

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به سرعت انتشار، علایم و شدت بیماری‌زایی سویه BA۵ امیکرون در عین حال تاکید کرد که واکسن آسترازنکا به دلیل منقضی شدن تاریخ مصرف موارد موجود در کشور، از چرخه مراکز بهداشتی و درمانی خارج شده است.
روابط عمومی سازمان انتقال خون با اشاره به آمار روزانه اهدای خون در کشور اعلام کرد در ۷ استان کشور نیاز به اقدام فوری برای اهدای خون وجود دارد.
شرکت زیست‌فناوری دانمارکی «باوارین نوردیک» اعلام کرد که کمیسیون اروپا به واکسن ساخت این شرکت برای آبله میمونی با نام تجاری «ایموانکس» (Imvanex) را به دنبال توصیه «آژانس دارویی اروپا» ‌(EMA)‌ در هفته پیش مجوز داده است.
درحالی‌که آمارها از کمبود شدید پزشک متخصص در کشور حکایت دارد و نمایندگان مجلس نیز از کمبود پزشک در شهرهای حوزه انتخاباتی خود گلایه دارند، مسئولان وزارت بهداشت اقدام به کاهش ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی کرده‌اند.
رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در اولین روز نشست توانمندسازی روسای دبیرخانه های سلامت دستگاه های اجرایی که با همکاری موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: تامین سلامت جامعه بدون همکاری و هم راستایی در سیاست‌های سلامت محور در سایر بخش‌ها محقق نخواهد شد.
وزیر بهداشت، بیان کرد: خواهشم از والدین این است که تمام کودکان بالای ۱۲ سال را یکبار دیگر واکسن یادآور برایشان بزنند، به هر حال بچه‌ها وقتی به مدرسه می‌روند، ممکن است شیوه‌نامه‌ها را به طور کاملا رعایت نکنند و مبتلا شوند.
عمده مشکلی که در مورد کمبود دارویی در داروخانه لمس می‌شود انسولین‌های قلمی بیماران دیابتی است که توزیع آن متعادل نیست و بیمار دیابتی با مشقت داروی خود را به دست می‌آورد.
محققان دانشگاه رور(ruhr) بوخوم آلمان در مطالعه اخیرشان از توسعه حسگری که می‌تواند تا ۱۷ سال زودتر بیماری آلزایمر را تشخیص دهد، خبر داده‌اند.
استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روش‌های استراحت دادن به چشم در حین کار با رایانه، گفت: بهترین کار این است که کار مداوم یک ساعت و نیم بیشتر با رایانه نداشته باشیم و حتماً بین این زمان 20 دقیقه استراحت چشمی داشته باشیم.

برای ساخت و تثبیت یک واکسن، فاصله زمانی ۸ تا ۱۴ سال نیاز داریم. تصورش را کنید که آیا بشریت می‌توانست برای کووید-۱۹ این همه سال صبر کند تا روی حیوانات و گروه‌هایی از انسان‌ها مطالعه کرده و واکسن‌ها را به‌تدریج به تایید برساند؟ همه باید می‌نشستیم و مشاهده می‌کردیم که در طول سال‌ها ویروس کرونا چه می‌کند؟