عوارض خطرناک زیاد خوابیدن

افرادی که بیش از ۸ ساعت در شب می‌خوابند نسبت به کسانی که کمتر از ۸ ساعت می‌خوابند بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.
تصویر عوارض خطرناک زیاد خوابیدن

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق گفته آکادمی طب خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب، معمولا بزرگ‌سالان هر شب حداقل به ۷ ساعت خواب نیاز دارند. البته منظور ۷ ساعت خواب واقعی است نه صرفا زمانی که در رختخواب صرف می‌شود.

اگر مدتی است که پس از خواب ۷ساعته احساس آرامش نمی‌کنید و در طول روز هوس چرت‌زدن می‌کنید، ممکن است فکر کنید که به خوابیدن اعتیاد پیدا کرده‌اید. با این حال، خواب‌آلودگی بیش از حد می‌تواند نشانه مسائلی دیگر هم باشد. مثلا بیماری‌های سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب یا مصرف برخی داروها می‌توانند باعث تمایل به خواب مفرط شوند.

گریگوری پاتر، متخصصان برجسته بریتانیایی، می‌گوید: «اعتیاد به خواب نوعی بیماری تلقی نمی‌شود. طبق گفته انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا، افراد دچار اعتیاد از موادی استفاده می‌کنند یا رفتارهایی انجام می‌دهند و به‌رغم پیامدهای مضرشان، دوباره سراغشان می‌روند. اما خواب عملکردی بیولوژیکی است و اساسا مضر نیست.»

دکتر ماریانا بودیو نیز با این نظر موافق است. به‌اعتقاد او، ما از نظر بیولوژیکی برای زنده‌ماندن به خواب نیاز داریم، همان‌طور که به تنفس نیاز داریم. آیا کسی می‌تواند به نفس‌کشیدن معتاد شود؟ بسیار بعید است، این در خصوص خواب هم صدق می‌کند.

چه عواملی در خواب‌آلودگی مفرط نقش دارند؟

بودیو معتقد است که در حال حاضر هیچ مدرک قابل‌استنادی خواب را در دسته اعتیادها قرار نمی‌دهد. با این حال گاهی خواب بیش از حد نشانه مشکلات دیگری است.

پاتر می‌گوید: «هایپرسومنیا یا پرخوابی نوعی اختلال خواب شناخته‌شده است که با خواب طولانی، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یا هر ۲ مشخص می‌شود. خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز نیز می‌تواند ناشی از شرایط دیگر باشد.»

409052