نخستین مرگ ناشی از آبله میمونی در آسیا ثبت شد

هند روز دوشنبه مرگ مرد جوانی در ایالت جنوبی کرالای این کشور را به عنوان نخستین مرگ ناشی از آبله میمونی در این کشور تایید کرد.
تصویر نخستین مرگ ناشی از آبله میمونی در آسیا ثبت شد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز با گزارش این مورد مرگ، شمار مرگ‌های مربوط به آبله میمونی در شیوع فعلی این بیماری به چهار مورد می‌رسد.

اسپانیا هفته پیش دو مورد مرگ مربوط به آبله میمونی و برزیل نخستین مورد آن را اعلام کردند. این مورد مرگ در هند همچنین نخستین مرگ مربوط به آبله میمونی در آسیا به شمار می‌رود.

سازمان جهانی بهداشت در ۲۳ ژوئیه (اول مرداد) شیوع آبله میمونی یک اضطرار بهداشت جهانی اعلام کرد.

مقامات محلی ایالت کرالا می‌گویند این مرد ۲۲ ساله هندی در روز شنبه درگذشته است و از ایزوله کردن ۲۱ نفر که در تماس با او بوده‌اند، خبر می‌دهند.

کی راجان، وزیر دارایی ایالت کرالا به خبرنگاران گفت:‌«این شخص در ۲۱ ژوئیه به کرالا وارد شده و در ۲۶ ژوئیه با علت دچار به تب و خستگی به بیمارستان مراجعه کرده است.» به گفته این مقام، دلیلی برای وحشت‌زدگی وجود ندارد و هیچکدام از افراد در تماس نزدیک با این مرد علائمی نشان نداده‌اند.

وینا جرج، وزیر بهداشت کرالا هم به خبرنگاران گفت خانواده این مرد به مقامات گفته‌اند که او در روز پیش از بازگشت به هند در امارات متحده عربی نتیجه مثبت آزمایش آبله میمونی را دریافت کرده است.

وزارت بهداشت فدرال هند تا به حال در مورد این مرگ اظهارنظری نکرده و فقط گفته است که دولت یک کارگروه از مقامات ارشد برای نظارت بر موارد آبله میمونی در کشور تشکیل داده است که رسانه‌های محلی می‌گویند دست کم به ۵ مورد رسیده است.

سازمان جهانی بهداشت هفته پیش اعلام کرد که بیش از ‍۱۸۰۰۰ مورد آبله میمونی از ۷۸ کشور گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ویروس آبله میمونی باعث ایجاد بیماری با علائم با شدت کمتر نسبت به آبله می‌شود و شیوع آن به طور تاریخی عمدتا محدود به آفریقای مرکزی و غربی بوده است. ویروس این بیماری در کشورهای آفریقایی دارای شیوع بوم‌گیر یا آندمیک از حیوان‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شود.

سرایت انسان به انسان ویروس بیماری در شیوع فعلی در خارج از کشورهای آفریقایی در نتیجه تماس با مایعات بدنی، ضایعات و دانه‌های روی پوست یا سطوح داخلی مخاطی مانند دهان یا گلو، قطرک‌های بزرگ تنفسی و اشیایی مانند لباس و ملحفه الوده رخ می‌دهد.

408576