بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

آخرین آمار کرونا در ایران؛

۳۴۴ فوتی و ۱۷۳۹۷ ابتلای جدید

وزارت بهداشت آخرین آمار ابتلا، بهبودیافته و جان باختگان ناشی از بیماری کرونا ویروس در کشور را اعلام کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت:درحالی که شاهد کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق محروم هستیم در سالهای اخیر شاهد نادیده گرفتن سهیمه قانونی این مناطق در پذیرش دانشجو پزشکی هستیم لذا کمیسیون برای اصلاح این طرز کار به موضوع ورود کرده است.
وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سن واکسیناسیون در اکثر استان‌ها کاهش یافت و گروه‌های سنی زیادی می‌توانند به سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون مراجعه و زمان و محل دریافت واکسن را انتخاب کنند.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به نتایج مطالعاتی مبنی بر تزریق دو دز از واکسن های متفاوت و احتمال اثربخشی بیشتر، گفت: به عنوان مثال توصیه ما این است که اگر دز دوم آسترازنکا نبود، به دلیل نزدیکی پلتفرم می توان از اسپوتنیک استفاده کرد یا اینکه برکت به سینوفارم نزدیک تر است و با نظر پزشک می توان به جای هم تزریق شوند.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با پرسون:

واکسن داخلی در دوره‌های بعدی واکسیناسیون باید جایگزین شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با تغییر سویه و جهش ژنتیک ویروس کرونا، واکسن‌های جدیدی نیاز می‌شود که باید در داخل توانایی تولید واکسن داخلی را داشته باشیم. زیرا افزایش میزان واردات نیازمند صرف ارز است. 
مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها گفت: ۴۴هزار و سیصد میلیارد ریال معوقات کادر بهداشت و درمان پرداخت شد.
محقق کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی – استرالیایی کرونا گفت: در صورتی که وزارت بهداشت برای تولید این واکسن مجوز مصرف اضطراری صادر کند، تا آخر مهرماه می‌توان ۳ میلیون دوز از این واکسن را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد.
وزیر بهداشت عنوان کرد:

اجرای طرح خانه به خانه واکسیناسیون

وزیر بهداشت گفت: درصدد هستیم طرح خانه به خانه را برای لکه گیری واکسیناسیون کرونا انجام دهیم. زیرا مهم‌ترین مساله در کنترل کرونا، انجام واکسیناسیون است که باید به نحو احسن انجام شود.
اگر سیل واردات و توزیع و تزریق واکسن تنها سه تا چهار ماه پیش صورت می‌گرفت به احتمال زیاد کشور وارد پیک پنجم نمی‌شد و اگر از ابتدای شیوع کرونا روی خرید واکسن تمرکز می‌شد و به آن اولویت می‌دادند و هیچ‌ کس به هیچ دلیلی کوچک‌ترین تاخیری در این مورد را انجام نمی‌داد و مقامات از پذیرش لحظه‌ای تاخیر استنکاف می‌کردند و اگر برای خرید واکسن حتی تا تغییر برخی از مناسبات خارجی پیش می‌رفتند حالا بسیاری از عزیزان در کنار خانواده‌های‌شان بودند.
در حکمی از سوی وزیر بهداشت؛

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران منصوب شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی دکتر عبدالرضا پازوکی را به سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران منصوب کرد.

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای از باز شدن سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا salamat.gov.ir برای دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) خبر داد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر، شاهد کاهش تدریجی موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم. هرچند که این توزیع در همه استانها یکسان نیست، اما اکثر استانها به مرحله‌ای از آرامش دست پیدا می‌کنند.
رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت با تشریح ماجرای سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم، از واردات بیش از ۴۱ میلیون دُز واکسن در یک ماه و نیم گذشته خبر داد.
شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» ناشی از کروناویروس جدید در جهان تاکنون به ۲۲۸ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۷۷۹ نفر رسیده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: واکسیناسیون تنها راه کنترل بیماری نیست بلکه در کنار واکسیناسیون مردم، صاحبان مشاغل و گروه‌هایی که با این بیماری سروکار دارند باید رعایت شیوه ‎نامه‌های بهداشتی را مورد توجه جدی قرار دهند.
رئیس بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه تاکنون درمان ثابت شده‌ای برای بیماری کرونا وجود ندارد، گفت: برای فلج اطفال و آبله هم درمان ثابت شده‌ای نداریم، اما با واکسیناسیون توانستیم آنها را کنترل کنیم؛ بنابراین تزریق واکسن کرونا بسیار مهم است، زیرا به میزان زیادی از مرگ و میر جلوگیری می‌کند.
این ویروس در نمونه‌های مدفوع به‌طور متوسط ‌۱۲.۵ روز پس از منفی بودن آزمایش کرونا باقی می‌مانند. با این حال، نتایج یک مطالعه در چین نشان داد که در مدفوع کودک در بیش از ۷۰ روز پس از شروع بیماری ویروس مشاهده شده است.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شیوع آنفولانزا در پاییز گفت: پارسال آنفولانزا به خاطر ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار کم بود. واکسن آنفولانزا هم به میزان قابل قبول زده شد. البته سال‌های قبل از آن هم واکسن می‌زدیم و به نظرم بیشترین سهم در کاهش ابتلا را فکر می‌کنم ماسک و فاصله اجتماعی داشته است. این اتفاق امسال احتمالا نخواهد افتاد، به این علت که در خوشبینانه‌ترین حالت مردم نصف پارسال پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: به دلیل خالص بودن آنتی ژن نوترکیب، این واکسن عاری از DNA ، RNAو آنتی‌ژن N ویروس بوده و خطر عوارضی مثل التهاب ریوی در این واکسن وجود ندارد.