کاهش تب با پوست درخت بید و گیاهان گیاهان دارویی دیگر

شناخته ترین دارو های ضدتب آسپرین است که از سالیسیلات های موجود در پوست درخت بید و گیاهان دیگر گرفته شده است. اسید سالیسیلیک دمای بدن را پایین می آورد ولی همین ماده باعث می شود تادمای گیاه تا حد معینی بالاتر از دمای محیط شود .دلیل ذوب شدن برف های اطراف برخی گیاهان در وسط زمستان همین سالیسلات ها هستند.
تصویر کاهش تب با پوست درخت بید و گیاهان گیاهان دارویی دیگر

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر رضا حاجی آقایی، متخصص فارماکوگنوزی و عضو هیات علمی این پژوهشکده اظهار کرد: هرتبی را بلافاصله پایین نیاورید وقتی به حد ناراحت کننده ای رسید آن را درمان کنید. چون عموما تب را نشانه وجود عفونت می دانند گاهی پایین آوردن آن اشتباه است . داشتن تب با درجه معینی برای بدن مفید است و بیشتر میکروبهایی که موجب بیماری می شوند، در چنین دمایی از بین می روند.

حاجی آقایی عنوان کرد: یکی از گیاهان موثر در پایین آوردن تب گیاه بید می باشد بدین صورت که یک یا دو قاشق مربا خوری خشک کرده پوست بید در یک فنجان آب جوش چای درست کرده و بگذارید 20 دقیقه خیس بخورد . می توانید برای برطرف کردن تلخی آن دارچین، زنجبیل ،بابونه، یا گیاهان معطر دیگر اضافه کنید. وقتی ثابت شد بید مسکنی خوبی و تب بر است و مصرف آن در سراسر انگلستان ،اروپا و امریکا گسترش دارد.

وی، "عروس چمن زار اروپایی" را بعنوان یکی دیگر از گیاهان کاهنده تب معرفی کرد و گفت: کمیسیون E ، که مرکز تخصصی آلمان برای گیاهان دارویی است ، درست کردن چای با یک یا دو قاشق مربا خوری گل عروس چمنزار را پیشنهاد کرده است بدین صورت که روزی سه فنجان از این چای بنوشید. این گیاه منبع غنی سالیسین برای مقابله با تب است.

این عضو هیات علمی، "آقطی سیاه" را بعنوان یکی دیگر از گیاهان تب بر معرفی کرده و تصریح کرد: کمیسیون E مصرف روزانه دوتا سه قاشق مربا خوری گل آقطی سیاه را برای مقابله با تب و لرز تایید کرده است. همچنین در مطالعه ای بر روی حیوانات آزمایشگاهی ،چند ترکیب موجود در زنجبیل اثرات ضد تب از خودنشان دادند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری گیاه داروشناسان مصرف نعناع فلفلی را برای پایین آوردن تب توصیه کرده و پیشنهاد می کنند.

منبع: ایسنا

381030