گردشگری و توریسم

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

یکی از مهمترین محصولاتی که امروزه در پشت بام منازل روستایی همدان وجود دارد ترخینه است، ترخینه غذایی محلی است که معمولا برای افرادی که در زمستان سرما می خورند استفاده می شود و زمان پخت آن شهریورماه است.
«شیر سنگی» همدان تندیسی از عهد باستان است که قدمت آن به بیش از دو هزار سال می رسد. عده ای از تاریخ نگاران بر این باورند که اسکندر تندیس دو شیرسنگی در دو طرف مزارش ساخت تا یادبودی از سردارسپاهش هفایستیون باشد. عده ای نیز عقیده دارند که از نحوه کنده کاری مجسمه و نزدیکی آن به باروی اشکانیان نشان دهنده این است که این تندیس متعلق به دوره اشکانیان است.
دیوارهای گلی روستاها منشور حقوق گذشتگانی است که در عصر مدرن سازی و بازسازی روستاها نادیده گرفته شده است. بلوک های خشن و بی روح سیمانی صفای دیوارهای گلی روستاها را بلعیده است .
وزیر میراث فرهنگی مطرح کرد؛

نظر موافق وزارت بهداشت درباره سفر مسئولانه

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نظر موافق وزارت بهداشت درباره سفر مسئولانه خبر داد و گفت: با آقای نمکی درباره سفر در دوران کرونا صحبت کردم او هم موافق بود.

معرفی پارک کوهستان در استان کرمانشاه؛

پارک کوهستان از بزرگترین و زیباترین پارکهای غرب کشور است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در شمال شهر کرمانشاه عناصر طبیعی چون کوهستان، چشمه، فضای سبز و دریاچه ‌های مصنوعی و نقش برجسته ‌هایی از دوره ساسانی، محیطی جذاب و دیدنی‌ خلق کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در دوران قاجار معین‌الرعایا اقدام به ساخت تکیه‌ای در محلۀ آبشوران کرمانشاه کرد و این تکیه در سال ۱۲۸۲ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

غار غلیصدر بزرگترینغار آبی جهان است و آنچه غار علیصدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون غار علیصدر است که به سبب وسعت آن به راحتی می توان در آن طی مسیر کرده و با قایق های معمولی از درون آنها گذشت.
معرفی آثار تاریخی خراسان شمالی

آیینه خانه مفخم

خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور که درمسیر ترددسالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد، دارای تفرجگاه‌ها ومناطق زیبایی است، که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در داخل و حاشیه تالاب جانوران مختلفی از گونه‌هایی متنوع زندگی می‌کنند به طوری که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، هر ساله با شروع باران‌های پاییز و سرد شدن هوا پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم می‌آیند و زمستان را در این تالاب می‌گذرانند. این تالاب مأمن و مأوای مناسبی جهت گذران زمستان برای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار داشت: ریجاب یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگردی استان کرمانشاه است و ریجاب دارای رودخانه الوند، قبر سلطان سی قلی، برج خاموشی، زندان دوناب و ده‌ها اثر ملموس و ناملموس بکر و استثنایی تاریخی و طبیعی دیگر است.
معرفی آثار تاریخی خراسان شمالی

بنای آرامگاهی بش قارداش

خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور که درمسیر ترددسالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد، دارای تفرجگاه‌ها ومناطق زیبایی است، که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.
معرفی معبد آناهیتا در استان کرمانشاه؛

معبد آناهیتا از بزرگترین بناهای سنگی در ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: معبد آناهیتا بنای تاریخی که امروزه در شهر کنگاور واقع شده است در میانه راه امروزی همدان کرمانشاه و بر سر راه تاریخی هگمتانه تیسفون قرار گرفته است. این بنا با 6/4 هکتار وسعت، بر پشته صخره ای و مشرف به دشت کنگاور ساخته شده آناهیتا فرشته و نگهبان آب و فراوانی و زیبایی و باروری در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده است.
معرفی آثار تاریخی خراسان شمالی

بنای عمارت مفخم

خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور که درمسیر ترددسالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد، دارای تفرجگاه‌ها ومناطق زیبایی است، که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: درازای این غار ۱۲ کیلومتر و عمق آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده ‌است.
پرسون معرفی می کند؛

گنجنامه، گنجی در دل الوند

گنجنامه در دل دامنه های الوند در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و درمسیر عباس آباد قرار گرفته است.
نارین قلعه، مهم‌ترین بنای تاریخی میبد است که در ۵۰کیلومتری شمال غرب شهر یزد و میانه جاده‌ ری به کرمان، روی تپه‌ای به ارتفاع ۲۵ متر از خشت های قطور و بزرگ ساخته شده است. این خشت‌ها نشان از کهنگی و قدمت این قلعه دارند. این بنا در دوره ساسانیان ساخته شد اما اهمیت قلعه میبد مربوط به پادشاهان دوره آل مظفر است که برای آبادانی میبد تلاش می‌کردند. قسمت‌های مختلف این قلعه بر سطح تپه‌ای در چهار طبقه قرار گرفته، به این شکل که هر طبقه مشرف بر طبقه دیگر است.
معرفی محوطه تاریخی بیستون در استان کرمانشاه؛

سنگ نبشته بیستون مهم ترین عامل جذابیت این محوطه تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون در دامنه کوه بیستون در شهر بیستون و در کنار راه باستانی و کهن کرمانشاه به همدان جای گرفته‌است. این مجموعه تاریخی و فرهنگی در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۴۶۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کاخ باغ چهل ستون یکی از نمونه‌ باغ‌های سلطنتی به جای مانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز شناخته می‌شود. در واقع، این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما است که شاه عباس اول با احداث کوشکی در میان آن هسته نخستین کاخ چهل ستون را ایجاد کرد. این میراث تاریخی از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود که با وجود آسیب‌های وارد شده، هنوز هم زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای برای عرضه به دیدگان گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.
طبیعتی بکر برای عاشقان طبیعت گردی؛

شاهلولاک؛ چشمه ای آبشاری در دل زاگرس مرکزی

آبشار شاه لولاک در کوهی به همین نام و با ارتفاع ۲۷۵۰ متر از رشته کوه‌های واقع در زاگرس مرکزی قرار گرفته که ارتفاع آن به ۷۰ متر می‌رسد. این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب شهر چرمهین از توابع شهرستان لنجان در استان اصفهان قرار دارد و منحصر به فرد بودن آن به این دلیل است که به صورت چشمه‌ای پرآب و خروشان، از دیواره بلند کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد، در حالی که بیشتر آبشارهای ایران به صورت جوی روانی از روی سطح سرازیر می‌شوند.