اعلام دستورالعمل حضور گردشگران خارجی در دوره پاندمی کرونا

دبیرخانه کمیته امنیت اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط بیماری کرونا را اعلام و وظایف دستگاه های مختلف را تشریح کرد.

تصویر اعلام دستورالعمل حضور گردشگران خارجی در دوره پاندمی کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، در این دستورالعمل آمده که اجرایی شدن آن با محوریت وزارت میراث فرهنگی که در این دستورالعمل به اختصار وزارت گردشگری نام برده شده خواهد بود. همچنین وزارت میراث فرهنگی گزارش عملکرد دستگاه‌ها را درباره مفاد این دستورالعمل به صورت دوره‌ای به وزارت کشور ارائه می‌کند.

در ضوابط کلی این دستورالعمل آمده، ورود و خروج مستقیم یا غیر مستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از /به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت از اول آبان ماه بلامانع است.

این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از / به کشورهای پر ریسک اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت توسط وزارت بهداشت ایران نخواهد شد. چنانچه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی، مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد.

به منظور مدیریت روند بیماری در داخل تردد مسافری با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم است از تاریخ یاد شده آغاز می‌شود که در این دستورالعمل ۱۵ مرز زمینی از جمله مرز پرویزخان در استان کرمانشاه، آستارا در گیلان، سرو در آذربایجان غربی و غیره نام برده شده است.

همچنین در این دستورالعمل آمده صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت خارجه بلامانع است. تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌ها بلامانع است. همچنین تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای هوایی و مرزهای مجاز زمینی، افزایش نیروی انسانی متخصص برای انجام تست‌های تشخیص از الزامات اجرای طرح است. این دستورالعمل با

رویکرد احترام به گردشگران بین المللی تهیه شده است. بنابراین در صورت مشاهده رفتار تبعیض آمیز نسبت به گردشگران ایرانی براساس اصل عمل متقابل، تصمیم گیری خواهد شد.

آزمایش PCR منفی برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال باید ۹۶ ساعت اعتبار داشته باشد.

در ادامه این دستورالعمل وظایف هر یک از دستگاه‌ها از جمله وزارت میراث فرهنگی، سازمان صدا و سیما، وزارت بهداشت، امور خارجه، راه و شهرسازی، وزارت کشور، اطلاعات، نیروی انتظامی، بیمه مرکزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده است که مشروح این وظایف و دستورالعمل را می‌توان در اینجا مشاهده کرد.

منبع: مهر

367354