گردشگری و توریسم

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

یک فعال گردشگری با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی باید وظیفه آموزش سفر به آحاد جامعه را به خوبی انجام دهد، گفت: متاسفانه ایرانیان تحلیل دقیقی نسبت به سواد سفر ندارند، براین اساس خدمات امنیت سفر در کشورمان نیز کامل نیست. درحالیکه متولیان سفر در ایران باید مردم را حتی به صورت رایگان به ارائه آموزش سواد سفر تشویق کنند.
شهر خیالی لوت با 7 هزار سال قدمت را بهتر بشناسید؛

گشت و گذاری به یکی از گرم‌ترین نقاط جهان در ایران

بلندترین تپه‌های ماسه‌ای دنیا، بلندترین کلوت‌های جهان، بلندترین گلدان‌های صحرا در دنیا، طویل ترین کلوت‌ها و یکی از گرم‌ترین نقاط زمین در ایران قرار دارد. بسیار زیبا و همانند آثار و بقایای شهرهای کهن ایران، جالب و دیدنی هستند. شهر خیالی لوت که امروزه به دشت لوت معروف است و فرهنگ و تمدن بشری هفت هزار ساله را با خود به یدک می‌کشد.
سرپرست میراث‌فرهنگی استان فارس خبر داد:

یک رویداد جدید در تخت جمشید

یک مسئول میراث فرهنگی کشور از ایجاد بازارچه‌ اقوام ایرانی در محوطه تخت جمشید خبر داد.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام آمادگی ایران برای مرمت مسجد کبود ایروان گفت: ایران می‌تواند برای آشناسازی معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران فم‌تور متشکل از خبرنگاران و آژانس‌های گردشگری برگزار کند.
یک مسئول میراث فرهنگی کشور از تشکیل کارگروه حفاظت از کوه بی‌بی شهربانو خبر داد و گفت: به دلیل قرار داشتن آثار تاریخی و ثبت ملی مهم نظیر استودان، برج‌ نقاره‌خانه، مقبره بی‌بی شهربانو، گنبد اینانج صیانت از کوه‌ بی‌بی شهربانو دارای اهمیت فراوان است.
هر ساله در بعد از ظهر روز نوزدهم اردیبهشت ماه مردم قزوین بر اساس سنتی دیرین در مصلایی که در میان باغ‌های هزار ساله جنوب‌شرقی شهر قرار گرفته، گرد هم جمع می‌شوند و سفره‌های عصرانه خود را برپا می‌کنند و غذاهایی همچون آش‌رشته و میان‌وعده سنتی این شهر به نام دیماج که در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده و از نان لواش خردشده، گردو، سبزی، پنیر، پیاز داغ درست می‌شود به همراه هندوانه و انواع تنقلات، آجیل و شیرینی‌های سنتی باقی‌مانده از عید نوروز را در کنار یکدیگر تناول می‌کنند.
سفر به یکی از آخرین ارگ‌های تاریخی پادشاهان آریایی تبار؛

قلعه‌ جالب ایرانی با دو هزار سال قدمت که هنوز ساکنینی دارد

براساس شواهد تاریخی از این قلعه در طول بیش از دو هزار سال قدمت آن، به‌عنوان مرکز حکمرانی استفاده می‌شده و با توجه به وجود بیش از ۷۰۰ اتاق در این قلعه و امکانات زندگی، در ایام مختلف در این قلعه تاریخی امکان سکونت بیش از ۲۵۰۰ نفر از مردم بومی منطقه همراه با امنیت کامل فراهم بوده است. در حال حاضر این قلعه سترگ باستانی همچنان مسکن و مأوای تنی چند از خانواده‌ها است.
رهبر معظم انقلاب همواره موضوع بالا بردن بهره بری از امکانات موجود را تاکید داشته اند به طوری که در سخنرانی شان در آبان ماه سال 1397 در دیدار مدال آوران پارآسیایی فرمودند: یکی از مشکلات بزرگ کشور در شرایط کنونی، استفاده نکردن از ظرفیت های فراوان ملی است که اگر از این ظرفیت ها استفاده شود، بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی حل خواهد شد.
خانه مسافر برای هتل‌ها تهدید هستند؟

کاهش هزینه سفر در ایران با اقامتگاه‌های ارزان

تاسیس خانه‌های مسافر نقش مهمی در ارزان‌سازی سفر و ایجاد تنوع در اقامت گردشگران دارد. همچنین اکثر خانه مسافرها قابلیت پذیرش تعداد بالایی از گردشگران را دارند، با این وجود برخی فعالان گردشگری خانه مسافرها در بازار اقامتی ایران را تهدیدی برای هتل‌ها می‌دانند.
شاخص‌ترین رباط جاده ابریشم در ایران را بشناسید؛

قصری که شرف یک بیابان است/ کاروانسرایی با طراحی روان‌شناسی

رباط‌شرف یک اثر معماری و هنری ارزشمند است که به دست اساتید زبردست و توانا با اشراف کامل بر علوم ریاضی، فیزیک و روان‌شناسی ساخته شده است، بی‌جهت نیست که رباط شرف را «موزه آجر» لقب داده‌اند و به واقع بنای رباط شرف شاخص‌ترین کاروانسرا در مسیر جاده ابریشم ایران است.
آداب و سلوک در ماه رمضان و شب احیا در سفرنامه‌ها به خوبی به چشم می‌خورد، «انگلبرت کمپفر» پزشک و طبیعی‌دان اهل آلمان در دوره شاه سلیمان صفوی، در سفرنامه خود به مراسم‌ افطار و نیایش‌ شب‌های قدر و رفتن مردم به مساجد اشاره کرده و مطالبی درباره شب زنده داری و نیایش در روزهای 19، 21 و 23 ماه رمضان نوشته است. همچنین «پیترو دلاواله» سیاح ایتالیایی در سفرنامه خود به شب شهادت حضرت علی (ع) و دسته‌های عزاداری اشاره کرده است.
گردشگری در زیباترین کاروانسرای سرزمین قلعه‌ها؛

سرای سعدالسلطنه "جهانی" می‌شود

سرای سعدالسلطنه در سرزمین قلعه‌ها، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری ایران است که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و به گفته مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی؛ ثبت جهانی سرای سعدالسلطنه باعث ایجاد ظرفیت‌های جدید جهانی می‌شود.
یک فعال گردشگری گفت: با مشاهده تصاویر زیبای کاربران فضاهای مجازی از دریاچه مهارلو متوجه می‌شویم این دریاچه بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار می‌گیرد، اما با توجه به اینکه هیچ مکانی برای استراحت و هیچ سرگرمی خاصی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد این توجه به گرفتن چند عکس و تماشای منظره دریاچه محدود می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان:

دیوار حائل در جوار ژئوپارک شیرز ایجاد شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از اتمام عملیات پروژه بهسازی و ایجاد دیوار حائل در جاده دسترسی به دره شیرز از توابع شهرستان کوهدشت خبر داد.

یک مسئول میراث‌فرهنگی کشور از برگزاری نمایشگاه "ری از نگاه تصاویر کارتونی" در راستای معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی تهران خبر داد.