پرسون از بی تدبیری مدیران وزارت گردشگری گزارش می دهد؛

‎پارک خوابی مسافران / گرانی سرسام آور مراکز اقامتی

‎امسال به دلیل برداشته شدن محدودیت های کرونایی بعد از دو سال شاهد موج سفر های نوروزی هموطنان هستیم، اما وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نتوانسته برنامه ریزی برای این حجم سفر کند و موجب شده بسیاری از مسافران در پارک های شهرهای گردشگر صبح تا شب را بگذرانند.
تصویر ‎پارک خوابی مسافران / گرانی سرسام آور مراکز اقامتی

به گزارش سایت خبری پرسون، کمبود مراکز اقامتی موجب شده که هتل ها، مهمان پذیرها، سوئیت ها و .... موجود نیز دست به افزایش اجاره برای مسافران کنند، به طوری که براساس اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است، اجاره یک واحد 85 متری در مشهد مقدس در 24 ساعت سه میلیون تومان است و در محمود آباد استان گیلان برای یک واحد مسکونی در طبقه سه بدون پارک خودرو و آسانسور در 24 ساعت دو میلیون تومان از مسافران دریافت می شود، حتی شهرهای کوچک نیز از این افزایش اجاره اسکان نوروزی در امان نبوده اند؛ برای نمونه شهرهای کوچک استان یزد و کرمان مانند مهریز و بم هم برای اقامت مسافران شبی 500 هزار تومان در نظر گرفته اند

این افزایش اجاره بها موجب شده تا بسیاری از مسافران به خصوص در شهرهای مرکزی و جنوبی کشور که شرایط اقلیمی بهتری نسبت به شهرهای شمالی و غربی دارند تصمیم بگیرند سکونت شان را در پارک ها بگذراند؛ در گزارش پیش رو به پارک خوابی مسافران در این روزها می پردازیم.

مدیریت ضعیف است

تنها ایستگاه هلال احمر در عوارض جاده ها یک ایستگاه کوچک مستقر کرده است و نیروی انتظامی و راهور نیز حضور داشت و هیچ خبری از جشنواره یا توزیع بروشور و استقبال از مسافران وجود نداشت.

خبرنگار پرسون به ورودی جنوبی پایتخت رفته است تا گفتگویی با هموطنان که از این محور عبور دارند انجام دهد، علی یکی از مسافران در این باره گفت: در گذشته مسئولان قبل از عید نوروز ستاد نوروزی مسافران را تشکیل می داد، اما در این عید که بعد از دو سال به دلیل شرایط کرونایی مسافرت ها صورت گرفته خبری از ستادهای نوروزی نیست.

وی افزود: تنها ایستگاه هلال احمر در عوارض جاده ها یک ایستگاه کوچک مستقر کرده است و نیروی انتظامی و راهور نیز حضور داشت و هیچ خبری از جشنواره یا توزیع بروشور و استقبال از مسافران وجود نداشت.

این مسافر در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه محیطی برای اقامت داشتید؟ پاسخ داد: مقصد گردشگری ما شهر یزد بود که به دلیل گرانی اجاره سوئیت و هتل ها تصمیم گرفتیم در پارک ها اتراق کنیم.

علی عنوان کرد: حتی خود مسئولان در شبکه استانی یزد نیز چهار بوستان شامل پارک شهر، پارک رو به روی صدا و سیما، هفت تیر و یک پارک دیگر را برای برپایی چادر مسافران در نظر گرفته بودند و این نشان از ضعف مدیریت در حوزه گردشگری بود.

مراکز اقامتی اندک در کشور

در چند سال پیش که تصمیم گرفته شد تا مراکز آموزشی را موقتا به مراکز اقامتی تبدیل کنند به دلیل این بود که محیط های اقامتی جدید احداث شود و این درحالی است که هنوز مراکز جدید برای اسکان مسافران به وجود نیامده است.

یکی دیگر از مسافران در این باره معتقد است: در گذشته برای اینکه محیط مناسب برای مسافران برقرار شود و اینکه از لحاظ مالی فشار به هموطنان وارد نشود، همچنین موضوع گردشگری و صنعت توریست رونق گیرد، مراکز آموزشی در اختیار اقامت مسافران نورزی قرار می گرفت، اما امسال خبری از این محیط ها نبود.

وی که خود را رسول معرفی کرد، افزود: در چند سال پیش که تصمیم گرفته شد تا مراکز آموزشی را موقتا به مراکز اقامتی تبدیل کنند به دلیل این بود که محیط های اقامتی جدید احداث شود و این درحالی است که هنوز مراکز جدید برای اسکان مسافران به وجود نیامده است.

این مسافر خاطر نشان کرد: ما به شهرهای جنوبی کشور سفر داشتیم که انبوهی از مسافران چادر مسافرتی تهیه کرده بودند و در بوستان ها اتراق کرده بودند، به قدری مسافران چادر پهن کرده بودند که در ورودی شهرها خرید و فروش چادر مسافرتی بازار داغی داشت و این نشان از آن می دهد که مراکز اقامتی در کشور اندک است.

بی تدبیری وزارت میراث و گردشگری

متولی سفرهای نوروزی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است که در نخستین عید نوروز دولت سیزدهم دولت ابراهیم رئیسی عملکرد بسیار ضعیفی عمل کرده است.

نبود برنامه ریزی مناسب برای مسافران برای اسکان نشان از این بی مدیریتی و بی تدبیری داشت، به طوری که حتی در برخی از شهرها ادارات میراث فرهنگی و گردشگری همانند سایر ادارات غیر ضروری در ایام نوروز تعطیل بودند و از سوی دیگر وزارت خانه گردشگری نیز هیچ تسهیلاتی برای مسافران قرار نداده است، نشان دیگر این امر وجود مدیران بی تجربه در وزارت خانه گردشگری است، از وزیر آن که از صدا و سیما به این مجموعه انتخاب شده می توان پی برد.

گزارش از: محمد خادمی

390297