دیدگاه معاون جدید میراث فرهنگی درباره گردشگری

علی دارابی، معاون جدید میراث فرهنگی به مناسبت روز جهانی گردشگری، در نوشتاری گوشه‌ای از دیدگاه‌های خود را درباره گردشگری مطرح کرد.
تصویر دیدگاه معاون جدید میراث فرهنگی درباره گردشگری

به گزارش سایت خبری پرسون، در این نوشتار که با عنوان «گردشگری به سبک ایرانیان» در صفحه شخصی علی دارابی، قائم‌مقام و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اینستاگرام منتشر شده، آمده است: «ایرانیان یکی از ملت‌هایی هستند که از قدیم‌الایام بنا به دلایل مختلف سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی، اهل سفر بودند. حاکمان برای سرکشی به مناطق تحت استیلای خود نیاز داشتند مأمورانی را مدام به آن بخش‌ها گسیل دارند و اطلاعات را برای مدیریت و حکمرانی بهتر جمع‌آوری کنند.

از سوی دیگر، ارتباط فرهنگی ایرانیان با شهرها و حتی کشورهای مجاور و سرزمین‌های دیگر باعث رفت و آمدهای زمینی و دریایی می‌شد. همین داد و ستد فرهنگی به رشد گردشگری افزوده است. جغرافیای ایران که از دو طرف به دریا [متصل شده] و همچنین مسیر اتصال شرق و غرب عالم به یکدیگر است (راه ابریشم یکی از معروف‌ترین این مسیرهاست) به مراودات گردشگری ایران کمک کرده است.

۲۷ سپتامبر مصادف با پنجم مهرماه روز گردشگری است که سازمان جهانی گردشگری امسال را با عنوان «گردشگری برای رشد فراگیر» نام‌گذاری کرده است. اینک در دورانی که همه‌گیری کرونا در جهان به پایان خود نزدیک شده است، فرصتی استثنائی و بی‌نظیر برای ایران شکل گرفته تا به معرفی میراث فرهنگی، صنایع دستی و نقاط دیدنی طبیعی خود بپردازد؛ ‌فرصتی که می‌تواند علاوه‌بر منافع اقتصادی به تبادل فرهنگی و اندیشه‌ای نیز منتج شود و رشد فراگیر به همراه بیاورد. در کتاب درآمدی بر جامعه‌شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه به تفصیل این مسأله را بازشناسی کردم.

چندی پیش که سفرنامه ناصرخسرو را می‌خواندم، ‌علاوه‌بر لذتی که از همسفر شدن با این عارف واصل نصیبم شد، این نکته مکرر به چشمم آمد که ایرانیان به حق مردمی مهمان‌نواز و فرصت‌ساز هستند. اتفاقا مقارن با این ایام، ناصرخسرو قبادیانی در شهر اصفهان بوده و این‌طور نوشته که: من در همه زمین پارسی‌گویان شهری نیکوتر و جامع‌تر و آبادان‌تر از اصفهان ندیدم و ... بیست روز در اصفهان بماندم. بیست و هشتم صفر بیرون آمدم...»

علی دارابی پس از آغاز وزارت عزت‌الله ضرغامی بر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از سازمان صدا و سیما جدا شد و با حکم او به عنوان معاون میراث فرهنگی و قائم مقام این وزارتخانه منصوب شد.

منبع: ایسنا

362794