مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان:

آثار فلزکاری دوران باستان کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه سرباره ذوب فلز و جوش‌کوره درتپه تاریخی کوزه‌چی یافت شده گفت: این موضوع نشانگر کارگاهی بودن این محوطه در اواخر عصر آهن۳ است.
تصویر آثار فلزکاری دوران باستان کشف شد

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بااشاره به اینکه کوزه‌چی محوطه‌ای است که بر بالاترین بخش از تپه­ طبیعی بر سر راه مواصلاتی چهرآباد به رضاآباد قرار دارد، گفت: در راستای مطالعه این محل از میان ۱۸ محوطه شناسایی‌شده در اطراف معدن، تپه کوزه‌چی برای نخستین گام در مطالعات بیشتر و کاوش‌های کوچک‌مقیاس انتخاب شد.

او بااشاره به اینکه کوزه‌چی بر اساس مقایسات سفالی اولیه، محوطه‌ای از عصر آهن ۳ و دوره هخامنشی است، افزود: چهار ترانشه بر سطح تپه ایجاد و مورد کاوش قرار گرفته است.

ارجمند بابیان اینکه در گزارش نهایی تعدادی سرباره ذوب فلز و جوش‌کوره در این تپه تاریخی یافت شد که شواهد به دست‌آمده نشانگر کارگاهی بودن این محوطه در اواخر عصر آهن ۳ که در آن ذوب فلز و پخت سفال انجام می‌شده است دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان بااشاره به اینکه از اهداف اصلی این کاوش تعیین توالی لایه‌ها و تشخیص دوره‌های فرهنگی موجود در محوطه بوده است، گفت: از جمله مواردی که در این کاوش مورد تأکید بوده است، عدم وجود ارتباط بین محوطه با معدن چهرآباد از منظر فعالیت‌های معدن‌کاوی، در صورت وجود ارتباط با معدن، درک چگونگی این ارتباط و درک ویژگی‌های معیشتی استقرار بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

352114