میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

رویارویی قضایی فعالان میراث فرهنگی و دولت بریتانیا؛

دادگاه در مورد احداث تونل در زیر «استون‌هنج» تصمیم می‌گیرد

معترضان به تونل سازی در زیر اثر جهانی «استون‌هنج»، اقدام قضایی را برای جلوگیری از این طرح وزارت ترابری بریتانیا در نظر گرفتند تا دادگاه در مورد این موضوع تصمیم بگیرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از کسب و کارهای وابسته به گردشگری از جمله مراکز اقامتی با شیوع بیماری کرونا دچار خسارت شده‌اند به طوریکه از ابتدای اپیدمی این بیماری نزدیک به هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به صنعت گردشگری استان همدان خسارت وارد شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر:

خانه منصوری ملایر مرمت اضطراری می خواهد

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با بیان اینکه ورثه خانه منصوری اجازه مرمت اضطراری این خانه را به میراث فرهنگی نمی دهند گفت: این بنا نیاز به عایق کاری و مرمت دارد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان:

کشف ۳۵ قطعه شی تاریخی در شهرستان‌های جنوبی کرمان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: از ابتدای آذرماه جاری تاکنون ۳۵ قطعه شی تاریخی در شهرستانهای جنوبی استان کشف شده است.
با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی واحد مستندنگاری و پایش مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، تهیه نقشه تفصیلی و توصیفی کاداستر اراضی زراعی حریم یک تخت جمشید آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام است.
مرمت قدیمی ترین ساعت شهری تهران در مسجد مشیر السلطنه که ۱۲۱ سال پیش در دوران قاجار ساخته شد و ۷۰ سال پیش از کار افتاده، ازسوی شهرداری منطقه ۱۱ و با استفاده از خبره ترین افراد آغاز شد.
مونسان بیان کرد: «سال گذشته مجلس قانونی را مصوب کرد که بر اساس آن دستگاه‌های مختلف که دارای بناهای تاریخی هستند باید به حفظ و صیانت از این آثار کمک کنند. این مصوبه خوبی است و می‌تواند به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بودجه اندکی که در اختیار دارد در خصوص صیانت بهتر از آثار تاریخی کمک کند.»

یادداشت/ تاریخ و هویت ملی ایران قطعا یکی از عجایب جهان هستی بشمار می آید. از دوران پیش از تاریخ و دوران باستانی و بعداز حمله خونبار اعراب درزمان خلیفه ثانی (عمربن خطاب)تا دوران دولت های ملی و جنبش های مقاومت ملی تا دوران معاصر و حال سرگذشتی عظیم ، غنی  و پربار در دل خود دارد.