به گزارش سایت خبری پرسون، ساعات کار طولانی و مطالبات شدید عامل اصلی ایجاد استرس کاری هستند، اما برخی از کارمندان نیز کارفرمایان و همکاران نامناسب و شرایط بد کاری را دلیل استرس خود گزارش می کنند.
چنین سطوح بالای استرس نه تنها به سلامت ما آسیب می زند، بلکه به مشاغل نیز آسیب می رساند. کارمندانی که بیمار و فرسوده هستند، نه تنها بهره وری کمتری دارند، بلکه احتمال بیشتری دارد که علیه کارفرمایان خود ادعای آسیب شخصی را مطرح کنند پس اهمیت به آرامش روانی کارکنان در محیط کار در واقع به نفع خود مدیر و کارفرماست.
البته که از بین بردن تمام استرس های محل کار به وضوح غیرعملی است، زیرا همیشه زمان هایی وجود دارد که کارکنان باید تا دیر وقت بمانند یا با چالش هایی روبرو شوندغ اما ایجاد روشی برای کمک گرفتن از کارکنان برای رفع استرس در مواقع ضروری کلیدی است. به عنوان یک مدیر، چنانچه در این بخش می خوانید، ترفندهای زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از استرس کارکنان انجام دهید.
برایشان الگو باشید
بسیاری از کارکنان، به ویژه افراد جوان تر، تشویق می شوند تا در مورد موفقیت شغلی از رئیس خود پیروی کنند. اگر سحر در دفتر هستید، هر شب دیر میمانید و هر روز ناهار را پشت میزتان میخورید، به احتمال زیاد کارمندانتان از شما پیروی میکنند و همین کار را میکنند.
به یاد داشته باشید که شما مسئول ایجاد فرهنگ محل کار خود هستید و اگر فرهنگی که ایجاد می کنید یکی از ساعات طولانی و تعادل نامناسب بین کار و زندگی است، احتمالاً عامل اصلی در سطح استرس کارکنان خود هستید. برای کنترل استرس همه، در قدم اول خودتان متعهد شوید که با کار کردن در مدت زمانی معقول، استراحت و داشتن زندگی با کیفیت خارج از دفتر، تعادل بهتری بین کار و زندگی ایجاد کنید.
از استراحت کوتاه بین کار حمایت کنید
مطالعات نشان میدهد که افراد اگر هر 120 دقیقه با وقفههای 20 دقیقهای کارشان را همراه کنند، بیشترین بهرهوری را خواهند داشت، بنابراین اگر به آنها اجازه استراحت منظم بدهید، احتمالاً کار بهتری از تیم خود دریافت خواهید کرد.
این یکی دیگر از زمینه هایی است که می توانید به عنوان مثال در آن رهبری کنید. استراحت های کوتاهی داشته باشید تا یک میان وعده بخورید و با کارمندانتان صحبت کنید، یا بخشی از جلسه را به ایده پردازی برای استراحت های بهتر اختصاص دهید.
به حرفهایشان گوش دهید
گاهی اوقات، کارکنان فقط به فرصتی نیاز دارند تا آنچه را که فکر می کنند به اشتراک بگذارند و نگرانی ها یا سوالات کاری خود را بیان کنند تا از فشار روانی رها شوند، با این حال، بسیاری از صحبت با رئیس خود می ترسند، زیرا نمی خواهند این تصور را ایجاد کنند که نمی توانند از عهده شغل خود برآیند. اما برای اینکه یک مدیر موفق و مؤثر باشید و استرس را کاهش دهید، نه تنها باید بگویید که سیاست درهای باز را در محل کار خود دارید، بلکه باید آن را دنبال کنید.
این به معنای گوش دادن به نگرانی های کاری کارکنان با ذهنی باز و کمک به آنها برای یافتن راه حل هایی برای مشکلات کاری است که به استرس آنها کمک می کند. مطمئنا اگر کارمندان بدانند که می توانند صادق باشند و شما دلسوزانه به آن گوش خواهید داد، استرس کمتر می شود.
اتحاد بین اعضای تیم را تشویق کنید
هم تیمی های ما سیستم پشتیبانی ما در محل کار هستند، اما اگر تیم شما ناکارآمد باشد و ارتباط خوبی برقرار نکند، مطمئناً مشکلاتی وجود دارد که باعث استرس می شود. یک مدیر باید اعضای تیم خود را تشویق کند تا با یکدیگر ارتباط مثبت و سازنده برقرار کنند و روابط محکم و قابل اعتماد و البته به دور از حاشیه ایجاد کنند.
هنگامی که ارتباط بین اعضای تیم قوی است، مسئولیت پذیری بیشتر در برابر یکدیگر و ارتباطات بهتر و همچنین اعتماد بیشتر وجود دارد. فعالیتهای تیمسازی را در جلسات کارکنان خود بگنجانید، اگر آنها بدانند می توانند به یکدیگر تکیه کنند و روابط کاری خوبی داشته باشند، درگیری های بین فردی و سایر مشکلاتی که باعث استرس می شود کاهش می یابد.
یک محیط کاری دلپذیر ایجاد کنید
هیچ کس نمی خواهد روز خود را در فضایی کثیف، درهم و برهم، پر سر و صدا و ناخوشایند سپری کند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که درهم ریختگی بیش از حد در واقع به استرس و اضطراب کمک می کند و انجام کار را دشوارتر می کند.
ممکن است نتوانید از نظر چیدمان یا دکور کاری در مورد محیط فیزیکی فضای اداری خود کاری انجام دهید، اما می توانید کارمندان را تشویق کنید که محل کار را تمیز نگه دارند و سطح سر و صدا را پایین نگه دارند.
انعطاف پذیری را در برنامه های کاری خود مجاز کنید
اگرچه برای همه مشاغل عملی نیست، اما دادن انعطاف پذیری به کارمندان در زمان و مکان کار می تواند کمک زیادی به کاهش استرس کند. اغلب، آنچه باعث استرس می شود لزوماً خود کار نیست، بلکه مدیریت تمام مسئولیت های زندگی از جمله فرزندان، همسران و مسئولیت های خانگی علاوه بر کار است.
اینکه آنها گاهی اجازه داشته باشند برای کار از راه دور یا تنظیم ساعات کاری فرصت هایی داشته باشند، به آنها کمک می کند تا تعادل را به طور موثرتری حفظ کنند و استرس را پایین نگه دارند.
منبع: نمناک