به گزارش سایت خبری پرسون، الناز نظیف روزنامه نگار در یادداشتی اختصاصی به وضعیت خودروی ایران پرداخت و نوشت:
صنعت یا صنایع سنگین خودرو که در ایران اتفاق نظر درباره اینکه صنعت نامیده شود یا نه! همواره محل بحث و مناقشه کارشناسان بوده است عمری دارد به قدمت ۷۰ ساله که پس از نفت، دومین صنعت در ایران است که ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و فراز نشیب های زیادی را طی نموده و ایران را حتی تا رتبه پنجم تولید خودرو جهان هم پیش برده است، اما در طی سه سال گذشته با بحرانی های مواجه شده و هیچ وقت نوید بخش تحول و موفقیت نبوده و دچار عقب ماندگی ها شده است، نه برنامه کوتاه مدت و نه برنامه ای برای افق های آینده بلندمدت دیده نشده است.
ایده های تازه و استراتژی اثربخشی در مواجه با مشکلات پیش رو که نسخه ای شفا بخش برای علاج هم داشته باشد نداشته است و اینکه چه کسانی مشتریان مورد نظر هستند و خودروسازان برای مشتریان خود با تکنولوژی های روز چه کالا و خدماتی را عرضه می نمایند.
نکته دیگر اینکه در یک بازار عظیم داخلی غیر رقابتی بدون برنامه محوری رشد رو به تعالی و پیشرفت نه تنها وضعیت تحویل گرفته را حفظ نکرده اند بلکه با مدیریتی بی برنامه درگیر روز مرگی خود یک مدیریت ناموفق و یکپارچه ناتوان و ناپایدار رو به تنزل را به نمایش گذاشتند که نتایج ملموس آن امروزه دامن گیر در تمامی عرصه ها به وضوح دیده می شود و برحجم عظیم تولید نارضایتی ها ذی نفعان، مشتریان، سهام داران افزوده شده و این موتور محرکه دیگر نایی برای حرکت نداشته و ایستاده نظاره گر وضعیت آشفته بازار بی خردی مدیریت های ناشیانه تولیدی و صنعتی است و با افت شدید در خروج و ریزش نیروهای انسانی متخصص و مهندسان خبره با بکارگیری نیروهای غیر فنی ناآشنا به پیچیدگی صنعت تخصصی خودرو، مدیریت غیر کیفی در کنترل کیفیت و خدمات مواجه شده اند.
و تازه واردها عرصه را برتمامی متخصصان و زحمت کشان دلسوز تنگ کرده اند و افراد بی شمار که محصول نگرش ها و سلایق سیاسی انتصابات رانتی و رفاقتی بوده اند در بدنه مدیریتی جا خوش کرده اند و بهره گیری از فرصت ها را به هدر دادند و با محدودیت شدید در منابع انسانی و مالی محدودیت در توان فکری، در طراحی و تولید خلق فرصت های جدید نوآوری خلاقیت روند کاملا تنزلی را در پیش گرفتند و با شتاب بهره وری به روز کردن تکنولوژی های روز همراه تحولات دنیا که از مهم ترین نیازهای الویت دار صنایع خودروسازی است هم غفلت و عقب تر ماندند و اقدامات نمایشی تبلیغی با آمار سازی های دروغین هم راه به جایی نبرد.
تحریم های بین المللی، مشکلات ارزی، کاهش شدید تولیدات و نابسامانی در عرضه، نداشتن تخصص های لازم همگی نشان از آن دارد و با جدیدترین آمار های رسمی تولید خودرو های ایرانی هم نشان می دهد که کاهش روز افزون تولید با رقم بالای زیان انباشته شده مشکل حاد مدیریتی خودروسازان دولتی است و دولت چهاردهم باید با جدیت نسبت به رویکردها، اهداف برنامه های خود برای برون رفت از وضعیت دشوار موجود نسخه شفابخش جدیدی را رونمایی نماید و با تغییر هرچه سریع تر مدیریت ها و ترمیم بهبود وضعیتی ناگوار مدیریتی برنامه جدید خودروی را پیاده سازی نماید و هر روز غفلت باعث خسارات جبران ناپذیری است که به سراشیبی سقوط نزدیک تر می شود.
بی کفایتی کافی و افشای فساد گسترده مدیریت عامل یکی از خودروسازان دولتی افکار عمومی را حساس تر نموده تا شاهد عزل و برکناری مدیران ناشایست تحمیلی باشند.
کسب رضایت عمومی، ارایه خدمات مناسب، ایمن سازی و بالا بردن کیفیت ها باید در برنامه های جدید دولت دیده شود.
منبع: پُرسون