به گزارش سایت خبری پرسون، برای اینکه بتوانیم چالش های دولت جدید را مشخص کنیم و به ارائه راهکار بپردازیم ابتدا باید بدانیم که چالش چیست؟ چالش ها، مشکلات ، موقعیت و وضعیتی هستند که محتاج تلاش برای حل هستند. چالش ها مسائلی هستند که انجام آن ها نیرو و انرژی ویژه ای را طلب می کنند. چالش ها نسبی هستند و رفع آنها برحسب توانمندی افراد محتلف متغیر است. از طرفی مدیریت صحیح چالش ها باعث رشد، پیشرفت و افزایش خودباوری خواهد شد. هر چه عمق مساله عمیق تر و چالش در سطح بالاتری قرار داشته باشد فرد برای رفع آن با موانع و مشکلات بیشتری مواجه است و با حل مساله رضایت درونی بیشتری حاصل می شود.این امر در موضوعات و رویکردهای کلان اهمیتی دوچندان می یابد.
رفع مشکلات در سطح کلان همکاری، همدلی و پشتکار ویژه ای بین جامعه مدنی و دولت طلب می کند بنابراین اولین موضوع پذیرش آن است. پس از پذیرش باید موضوعات را مشخص نمود و اینکه چگونه با توجه به امکانات، می توان موانع را بتدریج حذف کرد و یا کاهش داد.
به طور کلی می توان چالش های دولت چهاردهم را می توان به موانع سیاسی، اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی تقسیم کرد که در این نوشتار به اختصار بیان می کنیم:
این موانع به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند. در حوزه سیاست داخلی تعامل با منتقدان و اقناع آنها به عنوان بخشی از جامعه مدنی یکی از مهمترین نقش های دولت چهاردهم در عرصه سیاست داخلی است. گفتگو با منتقدان و اجماع میان رویکردها یکی از مهمترین چالش های پیش روی دولت است. ویژگی اقناع سازی در سطح داخل در سال های حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت نشان دهنده داشتن قدرت اجماع سازی ایشان بین جریانات مختلف کشور است و در فرایند انتخابات هم دیدیم جریانات مختلف اصلاح طلب، اعتدال گرایان و بخشی از اصول گرایان، حامی و همراه او بودند بنابراین پزشکیان، شخصیتی فراجناحی است و این توانایی در شخص او وجود دارد که به عنوان محور گفتمان اجماع سازی برای توافق جریانات مختلف سیاسی قرار گیرد. هر چند مسیری است سخت و راهی است دشوار.
رئیس جمهور منتخب تعامل با جریانات مختلف را با توجه به تجربه مدیریتی خود فراگرفته و اکنون با موانع و مسائلی در سطح بالاتر و کلان مواجه است؛ بنابراین در برابر موج مخالفت ها گاه باید منعطف باشد و گاه در برابر این هجمه ها بایستد. این واقعیت انکارناپذیر وجود دارد که مخالفان دکتر پزشکیان در بخشی از بدنه قدرت حضور موثر دارند و این امر برای دولت چهاردهم فرصت و تهدید ویژه ای محسوب می شود. فرصت از این جهت که هیات دولت سعی در اتخاذ سیاست و مسیر صحیح داشته باشد و تهدید از این جهت که اگر سعی در اتخاذ سیاست صحیح و انجام اصلاحات مورد نظر را داشته باشد کار با مانع و اشکال و تحدید رو به رو شود و این عده در برنامه های ایشان خلل وارد کنند و به اصطلاح چوب لای چرخ دولت بگذارند!!!
لذا مهترین چالش دولت چهاردهم، کارآمدی دولت و نحوه تعامل و در نهایت اقناع جریان رقیب است. در عرصه سیاست خارجی هم دولت دکتر پزشکیان با مسائل مهمی مواجه است که از آنها می توان مذاکرات لغو تحریم ها، پرونده هسته ای ایران، تنظیم روابط با کشورهای غربی و مناسبات و روابط با روسیه و چین و میانجی گری برای حل مناقشات منطقه ای با توجه به جنگ های اخیر اسرائیل و حزب الله را می توان نام برد. بنابراین مسائل و معضلات انباشته در سطح داخلی و بین المللی مهم ترین وظیفه دولت چهاردهم افزایش همگرایی با جامعه جهانی و در سطح سیاست داخلی این دولت، با چالش هایی چون قهر بخشی از جامعه مدنی و کاهش اعتماد عمومی به بدنه قدرت رو به رو هستیم. سرمایه عظیم یک جامعه مردم هستند که باید فرایند اعتمادسازی و بازگرداندن مردم به جایگاه حقیقی شان اتفاق بیفتد. این امر درخصوص اقلیت ها، زنان، طبقه محروم و کم برخوردار جامعه اهمیتی مضاعف می یابد که همواره باید به آن توجه کرد و در دستور کار قرار داد.
از طرفی باید شیوه سایه نشینان و دولت رقیب را مدنظر قرار داد که احتمالا از هر فرصتی برای تخریب برآیند و در سایه منتقد دولت باشند و بجای همکاری و یگانگی، دوگانگی و فشار به مردم و منتخب مردم را برگزینند!!! دولت چهارهم بخصوص دکتر پزشکیان رفتار و اعمال این گروه را در مذاکرات برجام، اف ای تی اف و قرارداد کرسنت به خاطر دارند و مطمئنا از تجربه هایی در این خصوص با توجه به سابقه نمایندگی در مجلس، بهره مند هستند و با صبر و درایت به اصلاحات مورد نظر خود، خواهند پرداخت؛ هر چند که امیدواریم این گروه با بصیرت عمل کرده و از رفتارهای گذشته خود درس گرفته باشند و یکصدا و همدل در کنار منتخب مردم قرار گیرند هرچند که انتقاد صحیح همیشه مورد قبول دولت ها بوده و هست و هیچ دولتی منکر آن نیست.
دولت چهاردهم در عرصه اجتماعی و فرهنگی با شکاف فکری نسل زد و نسل جوان با حاکمیت مواجه است که برای رفع آن باید چاره جویی کند امروزه رفع مسائلی چون گشت ارشاد، فیلترینگ و…همکاری و مساعدت ملی و هماهنگی نهادهای دولتی و حاکمیتی را طلب می کند. از طرفی در عرصه فرهنگ و هنر بخشی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر یا ایران را ترک کرده و یا فعالیت محدودی دارند!!
همچنین دولت چهاردهم با توجه به این افزایش شکاف می تواند نقش مصلح را ایفا کند و در روابط فی ما بین نظام اجتماعی ،جامعه مدنی و قدرت بازیگری فعال باشد که البته برخلاف اسب زین شده با اسبی نا آرام و سرکش رو به روست!!! در حوزه اقتصاد دولت با موانعی چون کسری بودجه و اثر تحریم ها در نظام بانکی تورم بالا، ورشکستگی صندوق های بازنشستگی و نابسامانی بازار بورس مواجه است و برای رفع این مشکل اعضای تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ عمل کرده و برای مبارزه با فساد عزم خود را جزم کرده و اگر موردی مشاهده کردند به مراجع ذیربط گزارش داده و آیین نامه های مربوط در این خصوص را اصلاح کنند. علاوه بر مسائل گفته شده نابرابری های اجتماعی، مسائل زیست محیطی، فعالیت های احزاب، حقوق زنان و اقلیت های دینی و قومی مشکلات نظام آموزشی و… همت ویژه ای را طلب می کند که حل آنها فقط با دستور ممکن نیست و همکاری خاصی را بین قوای سه گانه و نیروهای حاکمیت و مردم طلب می کند.
در پایان آرزو می کنم دولت چهاردهم در اجرای اهداف و برنامه هایشان موفق باشند و شاهد توسعه روز افزون جمهوری اسلامی ایران در سطوح سیاسی اقتصادی اجتماعی در عرصه های داخلی و بین المللی باشیم.
منبع: پُرسون