جزییات اظهارات اقتصادی پزشکیان و جلیلی

تاکید بر لزوم افزایش سرعت اینترنت همراه و ثابت، استفاده همه از اینترنت و خود سازندگی بهترین راه برای مبارزه با تورم برخی از مهم‌ترین اظهارات اقتصادی دو نامزد نهایی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در روز اول دور دوم تبلیغات آنها است.

تصویر جزییات اظهارات اقتصادی پزشکیان و جلیلی

به گزارش سایت خبری پرسون، روز جمعه هشتم تیرماه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و بنابر اعلام رسمی مسئولان در میانه روز شنبه ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای شمارش شد که مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای به دور دوم انتخابات راه یافتند.

بنابراین طبق گفته سخنگوی ستاد انتخابات نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی‌ شدند و جمعه ۱۵ تیرماه زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود.

پس از اعلام رسمی، برنامه‌های تبلیغاتی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بنابر روالی مشخص همچون سه هفته گذشته در حال انجام است. اما با وجود گذشت دو روز از آغاز مرحله دوم تبلیغات نامزدها شاهد حضور کم رنگ مسعود پزشکیان بودیم که بر اساس شنیده‌ها وی در این مدت به دلیل کسالت حضورشان کمرنگ بوده است؛ اما نمایندگان وی با حضور در محافل و همایش‌های گوناگون به ارائه دیدگاه‌های او پرداختند.

به طور مثال علی عبدالعلی‌زاده - رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری- شامگاه شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ پس از برگزاری مرحله اول انتخابات و راهیابی پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم انتخابات با اشاره به تدوین چشم انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ در دولت اصلاحات گفت: در این برنامه اهدافی فراتر از بودجه‌های سالیانه دولت کل کشور به عنوان چشم انداز برنامه‌های توسعه‌ای تدوین شد؛ اما متاسفانه بعد از دولت اصلاحات دولتی آمد که به توسعه فکر نمی‌کرد. در این دولت هیچ توسعه‌ای اتفاق نیفتاد و هیچ کدام از اهدافی که در چشم‌انداز ۲۰ ساله تدوین شده بود حاصل نشد؛ بنابراین انتخاب رئیس جمهور بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: گفتمانی که الان میان دو نامزد انتخابات مطرح است گفتمان‌های شفافی است که در طول ۱۵ روز تبلیغات مرحله اول و ۵ مناظره به خوبی نشان داده شد؛ یک نامزد کاندیدای وضع موجود کاندیدای طرفدار تحریم مخالف‌FATF است، اما در مقابل آقای پزشکیان کاندیدای برداشتن تحریم‌ها و گشودن رابطه عادلانه با کشورهای جهان بر مبنای برد برد است و در سیاست داخلی نیز به دنبال تفاهم تعامل و گفت‌وگو است.

او بر این باور است که قطعاً دولت آقای پزشکیان حل مشکلات داخلی کشور را به بهانه تحریم به تاخیر نخواهد انداخت و اگر مذاکرات برای رفع تحریم شروع شود، برنامه‌ریزی و کار برای اقتصادی داخلی شروع خواهد شد؛ البته اگر تحریم‌ها نباشد سرعت و شدت حرکت به سوی تحول اقتصادی بیشتر خواهد شد اما اگر هم تحریم مذاکرات تحریم طول بکشد، مردم احساس خواهند کرد که در کشور شغل ایجاد شده، کار راه افتاده و اقتصاد به حرکت در آمده است. ان‌شاءالله پزشکیان می‌آید و تحریم را برمی‌دارد اما تا پیش از آن چرخ دنده‌های کشور برای سازندگی به حرکت در خواهد آمد. خود سازندگی بهترین راه برای مبارزه با تورم است.

عبدالعلی زاده تأکید کرد: برنامه دولت احتمالی آقای پزشکیان برای ایجاد امید ایجاد اشتغال و شفاف سازی است؛ دغدغه آقای پزشکیان از روز اول مبارزه با فساد است و در این خصوص حمایت از رسانه‌هاست.

رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان با بیان اینکه پروژه بنزین فقط پروژه دولت نیست و این اشتباه است که دولت یک طرفه بنزین را گران می‌کند»، ادامه داد: در پروژه بنزین همه ایرانیان سهم دارند و همه باید بیایند با آن‌ها گفت‌وگو شود و توجیه شوند و اجازه دهیم که آن‌ها به راه حل‌های ایراد بگیرند؛ سپس به پروژه‌ای ملی تبدیل شود.

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که پس از در دور دوم تبلیغات خود با حضور در همایش و محافل گوناگون به بیان دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخته است؛ به طور مثال روزگذشته در جلسه با نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی در مجموعه سرچشمه اظهار کرد: باید برای مردم تبیین شود که آیا دوباره می‌خواهیم معطل اخم فلان کشور یا اجازه دیگر کشورها شویم که نتیجه‌اش رشد منفی و صفر در هشت سال شود یا حرکت جدی و متعالی که شهید رئیسی آغاز کرد را با سرعت و قدرت ادامه دهیم؟

همچنین وی صبح امروز در نشست با فعالان اقتصاد دیجیتال کشور در نمایشگاه بین المللی تهران به بیان دیدگاه اقتصادی خود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.

او معتقد است فیبرنوری تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و یکی از مباحث مهم است که باید ادامه پیدا کند و به ۱۰۰ درصد برسد.

جلیلی گفت: سرعت اینترنت قابل دفاع نیست. سرعت اینترنت موبایل حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش پیدا کند و این جزو برنامه‌هایی است که برای آن بررسی‌های لازم انجام گرفته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات بازار ارز به خاطر فاصله زمانی تخصیص و تامین ارز، تشریح کرد: به عنوان نمونه برای تامین زیرساخت و تجهیزات، ثبت سفارشی صورت می‌گیرد و قرار است که ارز تخصیص یابد و ممکن است پس از آن در بانک مرکزی ۳ تا ۴ ماه طول بکشد. از سوی دیگر وقتی مطمئن هستید که ارز به شما تخصیص داده خواهد شد از بازار آزاد ارز را تهیه می‌کنید؛ این درحالیست که اگر این موضوع اولویت دارد باید ارز به آن تخصیص داده شود تا به بازار شوک وارد نکند.

جلیلی افزود: وزارت صمت، بانک مرکزی و در برخی موارد وزارت بهداشت یا وزارت کشاورزی باید در زمینه تخصیص ارز ورود پیدا کنند.

جلیلی با بیان اینکه اصل استفاده حداکثری از فرصت اینترنت است، گفت: جاده همیشه باید باز باشد اما یک روزی هم شاید برف باشد و بگویند آهسته حرکت کنید. اصل بر این است که همه بتوانند از اینترنت استفاده کنند. اگر دولت می خواهد تنظیم گری را داشته باشد مشورت دولت با اصناف باید صورت گیرد. اگر می‌خواهد مقرره‌ای بگذارد اول نظر صنف را بپرسد و نظر خودش را هم تبیین کند. تنظیم گری دولت نباید مانع کار باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه جایگاه ویژه‌ای برای فناوری اطلاعات دیده شده است. دولت باید فناوری اطلاعات را از سهم ۷.۹ درصدی به ۱۵ درصد در ۵ سال آینده برساند.

جلیلی ادامه داد: دولت باید بتواند بستری را ایجاد کند که هر کسی نقش خودش را به بهترین شکل ایفا کند. البته مقاومت‌هایی می‌شود و یک جاده هموار وجود ندارد. در هشت سال رشد کشور منفی و صفر شد و به متوسط هفت دهم درصد رسید. جبران این عقب‌ماندگی باید با رشد جهش‌گونه صورت بگیرد.

منبع: ایسنا

694907