موضوع پژوهشگران مستقل یادگار رییس جمهور شهید

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری درباره تصویب آیین‌نامه پژوهشگران مستقل گفت: این موضوع یادگار رییس جمهور شهید است و از اولویت‌های دولت سیزدهم بود.

تصویر موضوع پژوهشگران مستقل یادگار رییس جمهور شهید

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر پیمان صالحی در نشست خبری با موضوع «تشریح عملکرد دولت سیزدهم و پروژه‌های در دست اجرا» که امروز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ماه در وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه هیچ قصدی در مقایسه با دولت‌های قبلی نیست زحمات زیادی در گذشته خیلی از آنها که ادامه پیدا کند، ادامه دادیم، فعالیت‌های شروع شده و امیدواریم ادامه یابد.

وی با اشاره به نقش رئیس جمهور شهید در پیشبرد اهداف علم و فناوری گفت: دکتر رئیسی در جلسات مرتبط با پژوهش و فناوری و جشنواره‌ها حضور خوبی داشت و بعد از ۱۱ سال در جلسه شورای عالی عتف حضور پیدا کرد.

وی درباره هدف از تأسیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شورای عتف بعد از قانون تشکیل وزارت علوم در سال ۸۳ این شورا با هدف انجام وظایف فرا وزارتخانه‌ای وزارت علوم تأسیس شد. حضور رئیس جمهور در جلسات شورا باعث شرکت تمامی اعضا می‌شود و حضور رئیس جمهور سلب شد، در اولین جلسه شورای عالی عتف در دولت سیزدهم بعد از ۳ هفته تصحیحات انجام و سپس ابلاغ شود.

دبیرکل شورای عالی عتف با اشاره به اهمیت موضوع پژوهشگران پسا دکتری گفت: در بسیاری از کشورهای جهان نسبتی بین دانشجوی دکتری و پژوهشگر پسادکتری وجود دارد برای مثال در آمریکا به ازای هر یک دانشجوی دکتری ۴ پژوهشگر پسا دکتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه پژوهشگر پسادکتری بیشترین سهم را در پیشبرد تحقیقات دارد، گفت: ما در ایران ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم. پیش از دولت سیزدهم کمتر از ۲ هزار پسادکتری جذب می‌شدند.

صالحی با اشاره به تصویب آئین‌نامه پژوهشگران پسادکتری در دولت سیزدهم گفت: بر اساس این آئین نامه ۴ نوع پسا دکتری تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی، دانش بنیان و صنعتی داریم. با توجه به اینکه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از پژوهشگران پسادکتری صنعتی استخدام می‌شوند، بنابراین ما امیدواریم به پژوهشگران پسادکتری دانش‌بنیان و صنعتی توجه بیشتری شود چرا که منجر به اشتغال می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما برای آئین نامه پژوهشگران پسادکتری اجماع ملی داریم.

معاون پژوهشی وزیر علوم در مورد تصویب آئین‌نامه پژوهشگران مستقل گفت: این موضوع یادگار رئیس جمهور شهید است و از اولویت‌های دولت سیزدهم بود. با توجه به اینکه مشابه زیادی از آن وجود نداشت، تصویب آن طولانی‌تر شد.

وی ادامه داد: کلیات این آئین‌نامه در اولین و دومین جلسه شورای عتف مطرح شد و دی ماه سال گذشته آئین نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل ابلاغ شد. در این مدت ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سامانه مرتبط ثبت‌نام کردند تا اول تیرماه اولین پذیرفته‌شدگان پژوهشگر مستقل اعلام خواهند شد.

صالحی در مورد کمیسیون‌های یازده‌گانه شورای عالی عتف گفت: تاکنون تمامی اعضای حقیقی و حقوقی کمیسیون‌های ۱۱ گانه شورای عتف طبق قانون مشخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای عتف تأمین منابع مالی پژوهش و فناوری است، توضیح داد: تاکنون افراد حرفه‌ای را برای تأمین منابع مالی شورای عالی عتف استخدام کردیم. یکی از منابع مالی این حوزه مرتبط با اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در امور پژوهشی و توسعه فناوری بود. در اولین اقدام این مبالغ استخراج شد و از سازمان بازرسی کل کشور تخصیص آن را پیگیری کردیم.

صالحی افزود: پایش و ارزیابی ویژه آمار مربوط به پژوهش و فناوری از سایر وزارتخانه‌ها به جز وزارت علوم، بهداشت و معاونت علمی نیز در شورای عالی عتف در حال انجام است.

دبیرکل شورای عالی عتف در مورد راه‌اندازی صندوق شورای عتف توضیح داد: تأسیس صندوق شورای عتف مصوبه سال ۹۸ شورا بوده ولی در زمان خودش ابلاغ نشده بود. این مصوبه اواخر سال گذشته توسط شهید رئیسی ابلاغ شد. در ۸ آذر اساسنامه مصوب شد و در روزهای پایانی سال کارهای اولیه آن انجام شد و ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده به صندوق شورای عتف واریز شد. در حال حاضر این مبالغ در سامانه ساتع در حال تخصیص است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شورا تصویب اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور است، خاطر نشان کرد: این کار به صورت یک پروژه در دبیرخانه در حال اجرا بود در حال حاضر اولویت پژوهش و فناوری کشور برای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ ابلاغ شده در سامانه نان در حال اجرا است. تدوین آئین‌نامه پایش اجرای این اولویت‌ها نیز در حال تدوین است.

صالحی درباره اجرای طرح‌های کلان ملی گفت: آئین نامه اجرایی طرح‌های کلان ملی در سال ۹۴ تصویب شده بود ولی به دلایل مختلف که یکی از آن‌ها عدم تخصیص بودجه بود، این طرح‌ها به نتیجه نرسیدند.

وی به تصویب آئین‌نامه هوشمندسازی آزمون‌های سنجش و سیاستگذاری در مورد جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: این دو موضوع با همکاری سازمان ملی سنجش و ستاد جوانی جمعیت در حال اجرا است.

وی افزود: هوشمند سازی سازمان ملی سنجش با هماهنگی با یک شرکت دانش بنیان پیگیری می‌شود و نرم‌افزارهای بومی در این زمینه در حال طراحی است.

منبع: ایسنا

682192