اقدام رئیس صدا و سیما پیش از آغاز برنامه‌های انتخابات ریاست جمهوری

پیمان جبلی قرار است در اقدامی بی‌سابقه طی دو ـ سه دهه اخیر، نشستی خبری با حضور نمایندگان رسانه‌ها آن‌هم پیش از آغاز برنامه‌های انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند.
تصویر اقدام رئیس صدا و سیما پیش از آغاز برنامه‌های انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری پیمان جبلی ـ رئیس سازمان صداوسیما ـ در آستانه‌ اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات و قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون و رادیو، در حالی یکشنبه ـ ۲۰ خرداد ماه ـ برگزار می‌شود که «تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» محور اصلی آن اعلام شده است.

این اقدام در طول دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است و روسای سازمان صداوسیما ـ از ضرغامی گرفته تا سرافراز و علی‌عسکری ـ نشستی خبری صرفا برای تبیین رویکرد و اهداف رسانه ملی با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار نکرده‌اند.

اغلب گفت‌وگوهای رؤسای سازمان صداوسیما با خبرنگاران در این سال‌ها، در حد گفت‌وگوهای سرپایی بعد از پایان مراسم‌ مختلف و یا در پشت صحنه ساخت برخی پروژه‌های تلویزیونی بوده است که البته این امکان را فراهم نمی‌کرد به تفصیل و با تمرکز بیشتر پاسخگوی رسانه‌ها باشند؛ هرچند در برخی مقاطع برای مثال در دوره‌ی ریاست علی‌عسکری، حتی این گفت‌وگوهای سرپایی هم حذف شده بود.

رییس صداوسیما سنت‌شِکنی می‌کند

البته در دوره ریاست سیدعزت‌ الله ضرغامی بعد از نقدهای معدود رسانه‌هایی که در آن زمان در حوزه رادیو و تلویزیون خبرنگار متخصص داشتند و درخواست برای نشستن در جلسه‌ای مشترک با رییس صداوسیما، این درخواست در حد برگزاری نشستی با هدف ارائه اطلاعات مرتبط با اجلاس ABU (اتخادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه) تحقق یافت که البته در همان‌جا هم از خبرنگاران خواسته شد سوال‌های صرفا مرتبط با موضوع نشست را مطرح کنند.

محمد سرافراز هم پس از انتصاب به سِمت ریاست سازمان صداوسیما، با این پرسش مواجه شده بود که می‌گویند او فردی رسانه‌ای نیست و اینکه چه نظری درباره ارتباط بیشتر با رسانه‌ها دارد که گفته بود: خودم خبرنگار هستم و من باید از بقیه سوال کنم. رییس رادیو و تلویزیون که نباید مدام خودش را مثل بقیه‌ی مسؤولان حکومتی و دولتی بداند و مصاحبه پس دهد؛ من هم مثل همه شما خبرنگار هستم و هر زمان که لازم باشد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهم و همکاری می‌کنم.

حالا پیمان جبلی که خود فردی رسانه‌ای از بدنه‌ی خبر صداوسیماست، در حالی از سال ۱۴۰۰ بر مسند ریاست این سازمان نشسته که تصمیم‌های تعاملی اینچنین شاید زودتر از این‌ها از او انتظار می‌رفت. جبلی حالا با شکستن سنت‌های دیرین همتایان سابقش و خرق عادتی قدیمی، قصد دارد صبح فردا در نشستی با اهالی رسانه حاضر شود که قطعا نتایج مثبتی در حوزه رسانه کشور به همراه خواهد داشت.

در این نشست قرار است به پرسش‌های خبرنگاران درباره مناظره‌های انتخاباتی، فرایندهای تولید محتوا، ارزیابی و پخش مستندهای انتخاباتی، اقدامات رسانه ملی برای مقابله با تبلیغات رسانه‌های بیگانه و همچنین رصد و مقابله رسانه ای با هجمه‌های رسانه ای پاسخ داده شود.

منبع: ایسنا

681727