زارع‌پور:

نگاه ویژه رئیس جمهور شهید نبود بسیاری از اتفاقات در صنعت فضایی رخ نمی‌داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر همت و نگاه ویژه رئیس جمهور شهید نبود بسیاری از اتفاقات در صنعت فضایی رخ نمی‌داد، نمی‌گویم چراغ صنعت فضایی خاموش شده بود اما بیشتر روی شمع بود.
تصویر نگاه ویژه رئیس جمهور شهید نبود بسیاری از اتفاقات در صنعت فضایی رخ نمی‌داد

به گزارش سایت خبری پرسون، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در گردهمایی فعالین بخش خصوصی حوزه فضایی که صبح امروز در پژوهشاه فضایی برگزار شد، اظهار کرد: اگر همت و نگاه ویژه رئیس جمهور شهید نبود بسیاری از اتفاقات در صنعت فضایی رخ نمی‌داد، نمی‌گویم چراغ صنعت فضایی خاموش شده بود اما بیشتر روی شمع بود.

وی افزود: اگر خاطرتان باشد ماهواره شریف‌ست در سال ۱۳۹۲ آماده پرتاب بود اما دوستان به تغییر نام آن به ماهواره دوستی بسنده کردند و ۳سال پروژه روی زمین ماند، سال ۱۳۹۵ هم ماهواره به سمنان رفت، بر روی ماهواره‌بر قرار گرفت و عمود شد اما در لحظه آخر فرمان عقب‌گرد صادر شد تا زحمت ۷ساله یک تیم نخبه روی زمین ماند آن هم به این دلیل که نمی‌خواستند افرادی در خارج از مرزها ناراحت شوند؛ در نهایت هم پرتاب دوستی سال ۱۳۹۷ ناموفق بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از آن وضعیت فضایی به دولت سیزدهم رسیدیم، گفت: اعتقاد رییس جمهور شهید بر خودباوری بود و همیشه تاکید می‌کردند که مسائل و مشکلات کشور باید در داخل کشور برطرف شود، معتقد بودند که نیاید همه تخم‌مرغ‌ها در سبد غرب باشد و ما باید با همه کشورها تعامل داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورایعالی فضایی پس از ۱۱ سال، تصریح کرد: در جلسات این شورا باید مقامات کشوری و لشکری حضور داشته باشند و نیاز بود تا خود شخص اول اجرایی کشور مدیریت آن را برعهده گیرد.

این جلسه برای رئیس جمهور شهید بسیار اهمیت داشت و ۲ بار در زمان ایشان برگزار شد و جلسه سوم شورایعالی دپلت سیزدهم روز سه شنبه برگزار خواهد شد.

زارع‌پور با اشاره به اینکه در ۲ جلسه برگزار شده دستورات بسیار کلیدی صادر شد، تاکید کرد: پس از ۱۰ سال پروژه پایگاه فضایی چابهار به صورت جدی آغاز شد و پیشرفت چشمگیری هم داشت به نحوی که امسال اولین پرتاب از این پایگاه انجام خواهد شد.

وزیر ارتباطات گفت: ما از دوره‌ای که همه‌ی هست و نیست کشور به غرب گره خورده بود رسیدیم به زمانی که خود رییس جمهور پرتاب‌ها و برنامه‌ها را شخصا پیگیری می‌کردند و صنعت فضایی را پشتوانه دیپلماسی کشور می‌دانستند.

وی افزود: به روایت آمار تعداد پرتاب‌های دولت سیزدهم در ۳ سال به اندازه پرتاب‌های ۳ دولت قبل بوده است، ۲ پرتاب خارجی و ۱۰ پرتاب داخلی حاصل توجه رئیس جمهور و همت نخبگان کشور بوده و سیزدهمین پرتاب نیز در دولت سیزدهم احتمالا صورت خواهد گرفت.

منبع: فارس

681744