سئوال وزیر علوم؛ چرا برخی اساتید نمی‌توانند ترفیع بگیرند؟

وزیر علوم گفت: باید روسا از قوانین موجود مانند قوانین ارتقای پژوهانه استفاده کنند، به عنوان مثال بررسی کنند چرا برخی اساتید نمی‌توانند ترفیع بگیرند و مشکل آنها را حل کنند.
تصویر سئوال وزیر علوم؛ چرا برخی اساتید نمی‌توانند ترفیع بگیرند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی زلفی‌گل شب گذشته در اختتامیه همایش سه روزه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد اظهارداشت: باید روسا از قوانین موجود مانند قوانین ارتقای پژوهانه استفاده کنند، به عنوان مثال بررسی کنند چرا برخی اساتید نمی‌توانند ترفیع بگیرند و مشکل آنها را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود بهره‌وری شاخص و راهکارهای زیادی وجود دارد خاطرنشان کرد: رؤسای دانشگاه‌ها در شورای دانشگاه‌های خود جلسه ای را تشکیل دهند و فردی را که در زمینه بهره‌وری آموزش عالی صاحب‌نظر است دعوت کنند تا برای روسای دانشکده ها در زمینه بهره وری ارائه دهد.

زلفی‌‌گل گفت: رؤسای دانشگاه‌ها به اسناد فرادستی توجه داشته باشند و آن‌ها را یاد بگیرند و در هر جلسه از شورای معاونان یک بخشی از اسناد فرادستی را ارائه کنند به‌عنوان مثال یک اسلاید از سند دانشگاه اسلامی را مرور کنند، یک مدیر یا معاون دانشگاه را ارزیابی کنید به او لوح هدیه ارائه دهید و افرادی که خوب کار می کنند را تشویق کنید و البته برعکس هم همین‌طورباید باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به مسئولان دانشگاه‌ها با بیان اینکه هر تصمیمی که اتخاذ می‌کنید مطابق قوانین باشد و اگر شک کردید از معاون حقوقی دانشگاه مشاوره بگیرید ادامه داد: به‌ عنوان مسئولان دانشگاه باید بدنه دانشگاه را به موارد و اسناد فرا دستی حساس کنیم اگر این‌ها را ندانیم جهت‌گیری ما نیز درست نخواهد بود بنابراین به دبیرخانه هیئت امنا توجه ویژه شود برخی افراد که در این دبیرخانه‌ها فعالیت می‌کنند بسیار کم‌تجربه هستند برخی از اعضایی که عضو هیأت‌امنا هستند هیچ جلسه‌ای را شرکت نکرده‌اند به جای اینها افراد جدید را منصوب کنید که در این زمینه کمک کرده و کار کنند.

زلفی‌گل از معرفی روسای برتر دانشگاه‌های کشور در اجلاس بعدی روسای دانشگاه‌ها در همدان خبر داد و تاکید کرد: ارزیابی در داخل دانشگاه بسیار با اهمیت است، به طور مثال یک مدیر یا معاون دانشگاه را ارزیابی کنید به او لوح هدیه ارائه دهید و افرادی که خوب کار می کنند را تشویق و تمجید کنید.در اجلاس بعدی که 10 نفر از روسای برتر دانشگاه ها معرفی می‌شوند، موضوع بهره وری حتما لحاظ شود.

وی همچنین با وجود توجه ویژه به دبیرخانه هیات امنا افزود: برخی افراد که در این دبیرخانه ها فعالیت می کنند بسیار کم‌تجربه هستند برخی از اعضایی که عضو هیئت‌امنا هستند وقتی سئوال می‌شود چند جلسه در هیئت امنا شرکت می‌کنند نشان می‌دهد که هیچ جلسه‌ای را شرکت نکرده‌اند این افراد را عوض کنید.

زلفی‌گل از رؤسای دانشگاه ها در خواست کرد: از قوانین موجود مانند قوانین ارتقای پژوهانه استفاده کنند، به عنوان مثال بررسی کنند چرا برخی اساتید نمی‌توانند ترفیع بگیرند و مشکل آنها را حل کنند و برای بهبود بهره وری شاخص و راهکارهای زیادی وجود دارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: تعداد قابل‌توجهی از رؤسای ما جزء دانشمندان یک و دو درصد بین‌المللی و سرآمدان علمی هستند، برخی از روسای دانشگاه های ما از جمله سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران جزء دانشمندان یک‌درصد است، رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت نیز جزء دانشمندان یک درصد و دو درصد بود، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد جزء دانشمندان یک درصد بوده و جزء سرآمدان علمی است.

علی خطیبی، معاون وزیر علوم با تأکید بر اهمیت احداث مسکن دانشگاهیان نیر گفت: وزارت علوم فعال‌ترین دستگاه در بحث ساخت مسکن است، بر اساس توافق با وزارت راه، اولویت اول فاقدین مسکن و اولویت دوم همه افراد برای کسب مسکن دانشگاهیان را مد نظر قرار دادیم.

وی تصریح کرد: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن کارکنان یک دستگاه با حضور رئیس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته آینده در یک جلسه ویدیو کنفرانس داده خواهد شد. در این جلسه روند تغییر کاربری زمین های 13 دانشگاه در 8 استان انجام شده است، به دلیل اهمیت نخبگان و آموزش عالی دارد خود رئیس جمهور روند آغاز ساخت مسکن را اعلام می‌کنند.

شهاب جنابی، دستیار وزیر علوم در امور مردمی‌سازی نیز از روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری درخواست کرد که پیرامون موضوع مردمی‌سازی تأمل داشته باشند و سازوکارهایی برای جلب مشارکت دانشگاهیان و مردم در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا و نظارت شناسایی و طراحی شود.

وی با بیان اینکه که در این زمینه با نقطه مطلوب فاصله داریم، گفت: انعکاس اقدامات در حال انجام درباره مردمی سازی و برنامه پیشنهادی قابل اجرا و برنامه‌ریزی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب از جمله اقداماتی است که روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری می‌توانند در زمینه مردمی‌سازی انجام دهند، بر این باوریم که برای ایجاد تحول در تحقق گام دوم انقلاب یه پای کار آوردن مردم و جلب مشارکت مردم نیاز داریم.

امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم‌ نیز از ایجاد کارگزاری هایی برای ارائه خدمات تجاری‌سازی در پارک‌های علم و فناوری خبر داد و گفت: در برخی موارد نمی توانیم نیازها را را به درستی و کارآمدی احصا کنیم، عناصر زنجیره تجاری از روانشناسی نیروی انسانی، تامین مالی، نظام اقتصادی و ارتباطات با خدمات پس از فروش و احصای نیازها از جمله وظایف این کارگزاری‌ها است و پارک ها را به مجموعه های اقتصادی متصل خواهد کرد.

مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز گفت: ما در کشور نیاز و وظیفه داریم که نوآوری به سنت و روال تبدیل شود.

امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در این اجلاسیه اظهارداشت: بعد از ترک بندر، سیاسیون و نظامیان برزیل، بغض کردند و توییت زدند ما تا به حال، چنین سربازهایی را تجربه نکرده بودیم و این افتخار بزرگی برای ماست.

گفتنی است؛در اختتامیه این اجلاس چند تقدیر و تجلیل هم انجام شد، مراسم تقدیر از امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسعود میرزایی شهرابی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و آریا شفقت رودسری رئیس دانشگاه علوم دریایی نوشهر برگزار شد ک از مستند خیر حوزه علم و فناوری نیز رونمایی شد.

منبع: تسنیم

597826