این خوردنی‌ها خوش اخلاق‌تان می‌کند

ارزش غذایی برخی از ابر (سوپر) غذا‌ها فراتر از تغذیه صرف است. این مواد غذایی دارای خواص منحصر به فردی هستند که بر روحیه و سلامت روان ما تأثیر مثبتی می‌گذارند. همانطور که طعم این ابرغذا‌ها را می‌چشید، به یاد داشته باشید که تغذیه بدن به معنای تغذیه ذهن شما نیز هست و به شادتر شدن کمک می‌کند.
تصویر این خوردنی‌ها خوش اخلاق‌تان می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، زندگی شهر نشینی و فعالیت و تکاپوی شدید در زمینه‌‍ کاری، تحصیلی و اجتماعی سبب شده تا روح و روان ما انسان‌های شهر نشین بیش از هر زمانی دیگر در معرض اسیب قرار بگیرد، امروزه اغلب مردم پس از پایان فعالیت کاری روزانه چنان خسته می‌شوند و به استراحت نیاز پیدا می‌کنند که کمتر مجال رسیدن به روابط اجتماعی خود و دید و بازدید با اعضای خانواده یا دوستان را پیدا می‌کنند و بخشی از ساعات روز خود را اغلب در تنهایی سپری می‌کنند که این خود می‌تواند علاوه بر تغذیه ناسالم زمینه ساز افسردگی باشد.

ضمن آنکه تغییر سبک زندگی می‌توانند در بهبود خلق و خو موءثر باشد، استفاده از یک سری مواد غذایی که خاصیت ضد افسردگی دارند نیز می‌تواند در زمینه کاهش افسردگی و بهبود خلق و خود بسیار تاثیر گذار باشد.

در این مطلب، به بررسی شش ابر غذای استثنایی می‌پردازیم که به دلیل ویژگی‌های طبیعی‌شان به عنوان اصلی‌ترین تقویت کننده خلق و خو نیز شناخته می‌شوند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ فقط یک خوراکی دلچسب نیست. این شکلات حاوی ترکیباتی مانند فلاونوئید‌ها و تئوبرومین (یک آلکالوئید گیاهی است که در برگ چای و درخت کاکائو یافت می‌شود. تئوبرومین ساختاری شبیه به کافئین و اثرات محرک، نشاط‌آور و ضدسرفه دارد) است که باعث ترشح اندورفین، از هورمون‌های «احساس خوب» می‌شود. علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی مقدار کمی کافئین است که انرژی ملایمی را به بدن تزریق می‌کند.

زردچوبه ادویه طلایی

زردچوبه، حاوی کورکومین، یک ترکیب ضد التهابی قوی است. مطالعات نشان می‌دهد کورکومین ممکن است با تأثیر بر انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین، اثرات ضد افسردگی داشته باشد. گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی یا استفاده از آن به همراه شیر طلایی (شیر زردچوبه)، ممکن است به بهبود خلق و خو کمک کند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب منابع غنی اسید‌های چرب امگا ۳، هستند. این چربی‌های ضروری نقش مهمی در سلامت مغز دارند و با کاهش خطر افسردگی مرتبط هستند. گنجاندن ماهی‌های چرب در رژیم غذایی باعث تقویت مغز و خلق و خوی شما می‌شود.

توت‌ها

توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان و حاوی فلاونوئید‌ها هستند که با فواید شناختی و کاهش خطر افسردگی مرتبط است. رنگ‌های پر جذاب و طعم‌های دلپذیر، توت‌ها را به یک افزودنی لذت‌بخش به رژیم غذایی شما برای بهبود طعم و خلق و خو تبدیل می‌کند.

آجیل و دانه‌ها

گردو سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است، در حالی که دانه‌های چیا (دانه چیا یک شبه غلات است. این دانه علاوه بر بهبود سلامت اعصاب، در کنترل فشار و قند خون و سلامت قلب نیز موءثر است) سرشار از فیبر و مواد مغذی ضروری هستند. گردو و دانه‌های چیای به عنوان منبعی غنی از مواد مغذی، انرژی پایدار را فراهم می‌کنند و به تولید سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با تنظیم خلق و خو، کمک می‌کنند. استفاده از یک مشت گردو یا از دانه‌های چیا در وعده‌های غذایی‌تان می‌تواند گزینه مناسبی برای تقویت خلق و خو باشد.

سبزیجات

کمبود فولات با افزایش خطر افسردگی مرتبط است. این کمبود را می‌توان با سبزیجات بگدار جبران کرد. سبزیجات برگدار نه تنها یک نیروگاه تغذیه‌ای هستند، بلکه حاوی فولات، ویتامین B هستند که با تنظیم خلق و خوی مرتبط است. مواد مغذی و ویتامین‌ها سبزی‌های برگدار را به یک مکمل ارزشمند در رژیم غذایی شما برای سلامت جسمی و روحی تبدیل می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز

586593