۱۰ ترفند ناب و کاربردی برای آشپزی

دانستن برخی ترفندهای مهم هنگام آشپزی موجب می‌شود خیلی راحتتر و سریع‌تر کارهای مربوط به طبخ غذا را انجام بدهید، بدون اینکه وقت و انرژی زیادی را صرف کرده باشید.
تصویر ۱۰ ترفند ناب و کاربردی برای آشپزی

به گزارش سایت خبری پرسون، معمولا آشپزی برعهده کدبانوها و خانم‌های خانه است که با سلیقه و درنهایت عشق و علاقه غذاهای خوشمزه‌ای را برای خانواده تهیه می‌کنند. تقریبا همه خانم‌ها می‌دانند هر غذایی را چطور درست کنند یا مواد غذایی را چگونه طبخ کنند تا درنهایت یک غذای خوشمزه و سالم بپزند. اما دانستن برخی فوت و فن‌ها و ترفندهای مربوط‌ به آشپزی و مواد غذایی موجب می‌شود تا بتوانید خیلی راحتتر و با صرف زمان کمتر آشپزی کنید، درحالی‌که کمتر خسته شده‌اید و آشپزخانه نیز ریخت و پاش نشده است. در ادامه این مطلب با شرح ده ترفند ناب و کاربردی برای آشپزی با ما همراه باشید.

1ـ گرفتن روغن اضافه سوپ و خورش

اگر در حین پخت متوجه اضافه کردن روغن به سوپ یا خورش نبوده‌اید و حالا خورش شما چرب شده و یک وجب روغن روی آن جمع شده است، نگران نباشید. با این ترفند ساده می‌توانید با خیال راحت روغن اضافی سوپ یا خورش را جمع کنید. به این صورت که یک ملاقه فلزی و گود را پر از قالب‌های کوچک یخ کنید؛ سپس ملاقه را روی سطح خورش یا سوپ درحال جوش نگه دارید و دور بدهید، طوری که سطح زیر کاسه ملاقه با سطح سوپ یا خورش تماس داشته باشد. اجازه بدهید ملاقه به مدت سی ثانیه در این حالت بماند. حالا می‌بینید که روغن‌های اضافه زیر ملاقه یخ زده است و به راحتی از سطح خورش جدا می‌شود.

2ـ باز کردن راحت گوشت یخ زده

برخی برای اینکه یخ گوشت را باز کنند، آن را داخل مایکروفر می‌گذارند که موجب آب انداختن گوشت می‌شود. برخی نیز گوشت را داخل ظرف آب داغ می‌اندازند. برای اینکه خیلی راحت گوشت یخ زده را باز کنید، گوشت را از کیسه فریزر خارج کنید؛ سپس آن را داخل یک کاسه بگذارید و یک لیوان آب ولرم را همراه با دو قاشق غذاخوری سرکه و 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و اجازه بدهید 3 دقیقه بماند. می‌بینید که گوشت خیلی راحت یخ زدایی شده است و هیچ آسیبی به بافت آن نرسیده است.

3ـ جدا کردن راحت زرده تخم مرغ از سفیده

برای جدا کردن زرده از سفیده تخم مرغ راه‌های مختلفی وجود دارد و حتی وسایلی در بازار موجود است که می‌توانید با آن زرده را از سفیده جدا کنید. ما می‌خواهیم یک روش خیلی راحت برای جدا کردن زرده از سفیده را به شما آموزش بدهیم. ابتدا تخم مرغ را داخل یک کاسه یا نعلبکی بشکنید. حالا دو انگشت شصت و اشاره را با یک حبه سیر پوست کنده کاملا آغشته کنید و بعد با همین دو انگشت زرده تخم مرغ را از وسط سفیده بیرون بکشید. می‌بینید که زرده خیلی راحت با انگشتان شما جابه جا می‌شود.

4ـ از بین بردن شلی برنج

اگر هنگام طبخ برنج آب زیادی به برنج اضافه کرده‌اید و برنج شما شل و یا در اصطلاح شفته شده است، نگران نباشید. کافی است یک تکه نان لواش، تافتون یا نان تست را وسط برنج بگذارید و درب قابلمه را ببندید و پانزده دقیقه زمان بدهید. بعد از 15 دقیقه درب قابلمه را بردارید. می‌بینید که نان کاملا خیس و خمیر شده است و برنج شما دیگر شل نیست.

5ـ تمیز کردن چاپستیک‌های سیاه شده

چاپستیک‌ها معمولا از جنس چوب هستند و بعد از مدتی استفاده رنگ آن‌ها سیاه و کدر می‌شود که با شستشو از بین نمی‌رود. برای درخشان شدن چاپستیک کافی است آنها را داخل یک قابلمه بگذارید و کمی خمیردندان روی آنها بریزید. حالا یک لیوان آب بریزید و درب ماهی تابه را ببندید و اجاق گاز را روشن کنید و اجازه بدهید آب جوش بیاید و چاپستیک‌ها به مدت بیست دقیقه با آب و خمیر دندان بجوشد تا کاملا تمیز و براق شوند.

6ـ نگهداری از موز برای مدت طولانی

معمولا موزها بعد از یکی دو روز که داخل یخچال می‌مانند، سیاه و لهیده می‌شوند. برای اینکه موز تا چند روز سالم و تازه باقی بماند، کافی است دور دسته موزها را با یک نایلون فریزر مانند کش ببندید، طوری که هوا به آن نرسد و بعد داخل یخچال نگهداری کنید. با این روش موز برای مدت طولانی سالم باقی می‌ماند.

7ـ جدا کردن راحت پوست ماهی

برای اینکه پوست ماهی را طوری جدا کنید که گوشت آن کنده نشود و پوست به راحتی از ماهی جدا شود، کافی است یک لیوان آب جوش روی گوشت ماهی بریزید و خیلی راحت پوست ماهی را جدا کنید.

8ـ جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی

اگر مقدار زیادی سیب زمینی در منزل دارید و نگران هستید که جوانه نزند و سالم باقی بماند، کافی است دو تا سه عدد سیب را لا به لای سیب زمینی‌ها بگذارید و روی ظرف یا سبد را با یک حوله تمیز بپوشانید.

9ـ تمیز کردن راحت سینی ساندویچ ساز

سینی‌های ساندویچ ساز معمولا از دستگاه جدا نمی‌شوند و تمیز کردن آنها بعد از پخت اسنک و ساندویچ خیلی سخت است. برای اینکه خیلی راحت سینی ساندویچ ساز را تمیز کنید، کافی است یک برگ دستمال کاغذی بزرگ را روی سینی ساندویچ ساز پهن کنید و بعد کمی آب یا مخلوط آب و سرکه را روی دستمال اسپری کنید و درب ساندویچ ساز را ببندید و 5 دقیقه بعد باز کنید؛ سپس دستمال کثیف و خیس را از روی سینی بردارید.

10ـ ماندگاری زیادی گردو

اگر مقدار زیادی گردوی با پوست دارید، برای اینکه گردوها به مرور زمان پوک یا خراب نشوند، چند حبه قند را داخل کیسه گردو بگذارید و خیالتان برای سالم ماندن گردوها راحت باشد.

منبع: فرارو

533587